Mina zebrafinkar får inga ungar, vad e fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kardanmannen
    • August 2004
    • 75

    Mina zebrafinkar får inga ungar, vad e fel?

    Har en hona och hane i en stor bur. Dom lägger ägg rätt ofta och ruvar rätt okej på dom, men några ungar dyker aldrig upp. vad kan vara fel ?
    540L Status: Igång med sällskapsfisk, Discus, Scalarer mfl.
    222L (Inbyggt i en vägg brevid baren)Status: Igång med diverse Malawi. Egenbyggd bakgrund (ska rivas ner och byggas om nu i julledigheten).
    70L Status: Igång med White snow räkor och guppy.
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    har du sett om de parar sig?

    har du jämt holken inne i buren?

    tänk på att tillsätta kalk i fröna eftersom det tar mycket kalk från honan att värpa ägg! viktigt! så är det iaf med undulater.
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Kardanmannen
      • August 2004
      • 75

      #3
      Jupp, sett när dom parar sig.

      har jämt holken i buren, fast dom är inte där inne, dom har byggt uppepå den! =)

      har kalksten som dom käkar rätt flitigt på, plus att ja kör i vitaminer i fröna lite då och då...
      540L Status: Igång med sällskapsfisk, Discus, Scalarer mfl.
      222L (Inbyggt i en vägg brevid baren)Status: Igång med diverse Malawi. Egenbyggd bakgrund (ska rivas ner och byggas om nu i julledigheten).
      70L Status: Igång med White snow räkor och guppy.

      Kommentar

      • Jessi77
        • July 2006
        • 157

        #4
        Vart köper du din fröblandning? Har du äggkraftfoder hela tiden i en skål eller över maten?

        Kommentar

        • Kardanmannen
          • August 2004
          • 75

          #5
          Frö köper ja på den lokala zooaffären. tömmer i ett kryddmått lite då och då i maten. Har läst nått om groddar nånstans, kan det hjälpa?
          540L Status: Igång med sällskapsfisk, Discus, Scalarer mfl.
          222L (Inbyggt i en vägg brevid baren)Status: Igång med diverse Malawi. Egenbyggd bakgrund (ska rivas ner och byggas om nu i julledigheten).
          70L Status: Igång med White snow räkor och guppy.

          Kommentar

          • Kenny*92
            • September 2006
            • 1919

            #6
            Från det ena till det andra har en sak att berätta=)Hade 2 undelater engång dom para sig hur ofta som helst gjorde ingen speciellt me dom hade holken inne jämt dom la ägg å en morgon när jag vaknade hörde jag pip inne från holken blev hur glad som helst hon hade lyckats kläcka en ungen men hon döda den genom att kasta den ur bott hela tiden sen blev de inga mer ungar tråkigt
            "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

            Travian is The Shit

            Ha D Gött


            ///Mvh Kenny

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Någon av dom kan ju vara steril med lite otur. Dum fråga, ursäkta i förväg, men det är ett par?
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Jessi77
                • July 2006
                • 157

                #8
                Äggkraftfoder behöver de ha fri tillgång till innan man sätter in holken o sen hela tiden.. gör ett gro test på fröerna så de inte är gamla.

                Kommentar

                • Kardanmannen
                  • August 2004
                  • 75

                  #9
                  KENNY: Usch då, träligt läge...

                  ERIAHL: Jo, kan juh så trisst vara, ingen aning, hanen har ja "odlat" fram själv, men båda hans päron dog när han va liten så ja köpte en hona till honom nu när han blivit lite större. så JA, dom är ett par! =)

                  JESSI77: Men ska man prova att ta ur holken kanske? vettetusan ifall det gör nån direkt effekt... fröerna gror om man tillsätter vatten.
                  540L Status: Igång med sällskapsfisk, Discus, Scalarer mfl.
                  222L (Inbyggt i en vägg brevid baren)Status: Igång med diverse Malawi. Egenbyggd bakgrund (ska rivas ner och byggas om nu i julledigheten).
                  70L Status: Igång med White snow räkor och guppy.

                  Kommentar

                  • JLi
                    • December 2004
                    • 773

                    #10
                    Ett förslag är att ta ur holken och mata väl. Efter en tid kan du lägga tillbaka holken. Det är inte nödvändigtvis bra om de lägger ägg hela tiden.
                    h. Johan

                    Kommentar

                    Arbetssätt...