EU förbjuder import av vildfångade fåglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    EU förbjuder import av vildfångade fåglar

    I framtiden kommer det enbart att vara tillåtet med fåglar som är odlade inom EU. Som skäl till stoppet anges risken för spridning av fågelinfluensa - kanske är det dags att sätt upp ett stort nät över EU så att inte vilda fåglar själva skulle få för sig att flyga in i EU
    Beslutet som sådant har kritiserats kraftigt av bl.a. CITES http://www.cites.org/eng/news/press_release.shtml
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 16 January 2007, 18:03.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    #2
    Det är väl bra? Vi har nog med genpoler för att inte få inavel och för de arter som riskerar utrotning kan det vara en hjälp på vägen?
    / Marcus

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av PlatyYngel
      Det är väl bra? Vi har nog med genpoler för att inte få inavel och för de arter som riskerar utrotning kan det vara en hjälp på vägen?
      Uppenbarligen anser inte CITES det och jag håller med dom.
      Så här skriver dom bl.a.

      CITES Secretary-General Willem Wijnstekers commented “We understand the need to combat the threat of avian influenza, but the definitive and inflexible nature of the decision appears disproportionate and risks to hamper conservation efforts in developing countries by depriving them and poor local communities of the benefits of wildlife for their livelihoods. Sustainable development is about taking decisions that fully reconcile social, economic and environmental needs”.
      “It is disappointing that in this case no account appears to have been taken of the environmental impact of this measure. The risk is that it may undermine attempts to render the use of wild birds sustainable in developing countries. Instead, the emphasis should be on strictly regulated trade”, he added.
      Däremot så tycker jag att många stora papegojor inte passar som husdjur (vare sig dom är odlade eller vildfångade) men det är ju en helt annan fråga
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 16 January 2007, 18:24.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...