Pratglad grå jako

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kyrin
    • October 2006
    • 5

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Grå jako är väl normalt sett betydligt bättre pratare än amazoner har jag för mig
    Ja, det stämmer, jakos är väl ansedda som de bästa talarna av papegojorna. Men amazoner är ganska bra också. Min pratar en hel del, men bara grejer han själv snappar upp.
    Min Blogg, kika gärna in!

    Kommentar

    • Fellan
      • June 2006
      • 551

      #17


      De kan göra häftiga ljud också
      Always look on the bright side of life!
      Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        Jag är inte alls nån papegojexpert, men jag har ägt ett halvdussin stora papegojor, plus att jag känner många fler, och grå jako är i särklass knepigast att hålla "glad" pga att den är så extremt social.

        Jag tror aldrig jag har sett en grå jako med felfri fjäderdräkt, och jag har säkert sett nåt dussin genom åren - bilden på n'kisi visar hur de brukar se ut, eller värre - så om eran har felfri dräkt är ni verkligen att gratulera.

        Stor bur är inte huvudgrejen för att hålla grå jakos glada, de behöver sällskap, inte i första hand utrymme. Tydligen har ni lyckats hålla er goja ifrån att bli knäpp av ensamhet, och det i sig är en bedrift - det går inte att jämföra gojor med hundar, gojor är mer lika treåriga barn vad gäller behov av sällskap & underhållning.

        Mitt åsikt är ändå att inte ha stora gojor alls, framförallt inte grå jakos, och skall man ändå ha dem bör man ha en grupp, inte en ensam fågel, så de kan vara varandras sällskap. Nackdelen är att har man dem i grupp lär de sig oftast inte tala och de blir inte lika tama.

        Det finns mycket få djur jag anser vara direkt olämpliga som husdjur, och min åsikt om gojor är kanske färgad av att allihop var problemfåglar som jag fått ta hand om för att deras ägare inte längre klarade av dem, men just stora papegojor tycker jag är bäst i djungeln, eller möjligen i grupp i en voljär.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • sad_ant
          • November 2006
          • 84

          #19
          Tack för alla goda ord... Men sån bedrift är det inte,
          jag träffar många andra papegojägare varav väldigt många grå jako ägare på diverse papegojträffar och på dessa träffar är alla i mycket fint skick. Dock finns det fåglar även hoss dessa ägare som har plockat sig (gäller inte enbart grå jako) av olika anledningar. Men de är i klar minoritet... Det gäller ju att tänka sig för, men ger man bara fåglarna rätt skötsel så är de underbart sällskap! Otroligt smarta och riktiga familjemedlemar, däri problemet... köper man dem för de e fina eller "häftiga" för de pratar så blir de ju säkert en problemfågel.
          Det ligger mycket i det du säger men det handlar oftast om okunnskap från ägarna... jag tror du baserar mycket av dina egna erfarenheter av fåglar som haft fel ägare, och då är det ju tyvärr svårt att få fåglarna i gott skick igen. Har en papegoja en gång blivit "förstörd" så är det ju extremt svårt att få den på rätt köl igen...
          Anledningen till att så många far illa är ju dock att de blir understimulerade och det är ju ägarens ansvar, problemet där ligger i att folk inte förstår hur krävande en papegoja är. precis på samma sätt som att större delen av de som köper silverhajar eller andra stora fiskarter inte har en aning om hur stora de blir...

          Här är iaf en bild på våran bebis fyllde 5 år i december

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Jag hade en gång en zooaffär som sannolikt hade sveriges största sortering på stora papegojor och vi sålde dom verkligen på ett seriöst sätt, dvs vi förklarade vad det verkligen innebar att äga en stor papegoja (ungefär som att adoptera ett litet barn som aldrig kommer att bli vuxet).
            Detta till trots var det oerhört många som efter en tid tröttnade och kom tillbaka och ville sälja tillbaka sin papegoja. Så vi slutade faktiskt helt med stora papegojor.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • sad_ant
              • November 2006
              • 84

              #21
              Förstår dig, all heder till att du försökt...
              men vissa människor bör helt enkelt inte ha djur, framförallt inte papegojor... de tog säkert det mesta du sa med en klackspark och en nypa salt... sen är det ju jäkligt jobbigt ur fler aspekter, man vet ju aldrig hur framtiden ser ut men har man ett så krävande djur som en större papegoja så måste man ju anpassa framtiden till fågeln. Som när vi flyttade så behövde vi ju hitta en lägenhet med tillräckligt stor plats åt fågeln och det var inte alla som hade! Bara en sån sak...

              Kommentar

              • Deje-Nicke
                • January 2006
                • 344

                #22
                Azur Hmm har du lämnat tillbaka dina gojor du med??...Verkar ju haft rätt många,,och som sagt dom blir ju rätt så gamla.
                220L 375L 450L 720L

                Kommentar

                • pittbullpleco
                  • February 2007
                  • 44

                  #23
                  har kommer en video men en helt sjukt säker grå jako, kolla in den:
                  Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                  mvh pitbullpleco

                  Kommentar

                  Arbetssätt...