Pratglad grå jako

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Pratglad grå jako

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Richard.R
    • December 2006
    • 1872

    #2
    Han måste ju vara smart
    396L SA biotop
    128L SA biotop
    54L SA biotop
    54L SA biotop

    Kommentar

    • Ola Åhlander
      • May 2002
      • 213

      #3
      Ni har förmodligen sett den här:

      Kommentar

      • Malinitzi
        • December 2006
        • 2088

        #4
        Nähä!

        Ursprungligen postat av Ola Åhlander
        Men den jakon var suverän!

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

          charlie den talande undulaten.. sååå himla söt. pratar väldigt duktigt för att vara en undulat
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • sad_ant
            • November 2006
            • 84

            #6
            har en egen grå jako jag hon babblar på ganska bra själv!
            favoritfrasen är "BOMBER OCH GRANATER!!!"

            Kommentar

            • Deje-Nicke
              • January 2006
              • 344

              #7
              Har en grå jako ja med,han kan nog närmare 50 ord och meningar
              Hmm och en del ord som inte frugan gillar
              220L 375L 450L 720L

              Kommentar

              • sad_ant
                • November 2006
                • 84

                #8
                kul har du varit på www.papegojprat.se?

                Kommentar

                • Kyrin
                  • October 2006
                  • 5

                  #9
                  Ursprungligen postat av sad_ant
                  har en egen grå jako jag hon babblar på ganska bra själv!
                  favoritfrasen är "BOMBER OCH GRANATER!!!"
                  Åh vad jag blir avundsjuk! Jag har försökt få vår blåpannade amazon att säga "bomber och granater" länge men han vägrar blankt
                  Min Blogg, kika gärna in!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kyrin
                    Åh vad jag blir avundsjuk! Jag har försökt få vår blåpannade amazon att säga "bomber och granater" länge men han vägrar blankt
                    Grå jako är väl normalt sett betydligt bättre pratare än amazoner har jag för mig
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Den (n'kisi) är säket duktig på att prata, många grå jako är det, men det finns misstankar om bluff, och hans ägare hävdar förutom det som nämns i artikeln också t.ex. att N'Kisi är telepatisk.

                      Grå jako är duktiga på att prata och väldigt trevliga fåglar. Tyvärr är de också extremt sociala, även för att vara papegojor, och klarar inte alls att lämnas ensamma, nånsin. Det är därför i stort sett alla grå jako man ser har skadad fjäderdräkt: de får psykiska problem och börjar bita sig själva. De är kort sagt ännu mer olämpliga som husdjur än andra stora papegojor.

                      Det är dessutom en CITES art.

                      Mitt tips är att lämna dem i djungeln, om du inte kan hålla en grupp om minst fem fåglar.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • sad_ant
                        • November 2006
                        • 84

                        #12
                        vad baserar du det på azur?
                        visst håller jag med dig om en del saker, de finns många grå jako som plockar sig m.m. men du kan ju inte basera allt på det, hur mång har dem inte utan leksaker i en bur på 50x50cm... då mår de ju inte bra men det är ju ägarens fel, det finns bestämmelser som bland annat säger att buren måste vara på minst 0.84kvm varav längsta sidan minst 120cm om jag inte mins fel.
                        Själv har jag Garbo som hon heter i en bur på 200x90cm, och hon får vara med oss mycket, vi har henne inte vingklippt osv. mycket leksaker...
                        Hon mår jättebra och har aldrig plockat sig eller visat på något oroväckande beteende... och de klarar sig visst att lämnas ensamna men inte för mycket, det gäller ju samma med hundar, de får inte heller lämnas ensamna mer än 5 timmar.
                        Sen rekommenderar jag inte en mellanstor eller större papegoja till någon som inte är väl medveten om vad de ger sig in på men det är ju ändå en annan sak. Jag är dock jättenöjd med mitt val och garbo lider knappast...
                        Angående CITES så spelar det väll ingen roll? man köper ju knappast viltfångade papegojor i sverige idag... det finns många uppfödare av grå jako i sverige.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av sad_ant
                          Angående CITES så spelar det väll ingen roll? man köper ju knappast viltfångade papegojor i sverige idag... det finns många uppfödare av grå jako i sverige.
                          Det spelar definitivt roll - CITES gör inte skillnad på om en fågel är odlade eller vildfångad - likafullt krävs CITES-papper.
                          Att t.ex. köpa eller sälja en svenskodlad fågel som är A-listad utan att man har klara CITES-papper medför mycket höga böter.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Deje-Nicke
                            • January 2006
                            • 344

                            #14
                            Ursprungligen postat av sad_ant
                            kul har du varit på www.papegojprat.se?
                            Tackar för tipset!!!verkar vara en bra sida
                            220L 375L 450L 720L

                            Kommentar

                            • sad_ant
                              • November 2006
                              • 84

                              #15
                              Nu är jakon "bara" CITES II listad, så nej man behöver inga papper.
                              Däremot skrev jag lite dumt, klart det spelar roll men i praktiken för en köpare i sverige som köper en svensk uppfödd fågel spelar det ingen roll att arten är CITES II listad.
                              Självklart gäller det du säger om den är A listad men det är inte denna art. (dock många andra papegojor)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...