Vilket kön har den här göken då?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #16
    sött
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Bumpan_2
      • March 2006
      • 49

      #17
      Håller med, det är kul. Fåglar älskar att upptäcka saker på marken , leta mat och jaga leksaker.
      Ang sand så behöver fåglar visst sand för sin matsmältning, de har inga tänder som bekant. Fröna skalas och smälts i krävan tillsammans med sand.
      Men man måste inte ha sand på burbotten utan det räcker med en kopp eller skål någon stans i buren/voljären, så väljer fåglarna själva om de vill ha eller ej.
      Har haft en ganska stor uppfödning under nästan 20 år.
      Både vanlig undulat, Engelskundulat ( utställningsundulat ) Och nymfer.

      Mvh Marie

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Pratade med en zooaffärsinnehavare idag, en som jag faktiskt litar på, och trots att han numera är allergisk, så tror jag han har stor vana av fåglar se´n tidigare. Han sa att papegojfåglar rent allmänt behöver sand för att få i sig kalk, och hjälpa till med matsmältningen. T.ex amazonpapegojor och aror i Sydamerika samlas vid stora sandbankar för att sand, som delvis är till för att neutralisera giftet i en del frukter som de äter. Australiska papegojor äter också sand, fattade jag det som.

        De flesta burar säljs ju med matskålarna rätt högt upp, men tydligen så är det mer naturligt om man sätter skålarna på botten, eftersom det är ett naturligt sätt för undulater och nymfparakiter att leta mat.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #19
          kanske dags att sätta in en lite skål med sand då

          bumpan: vad matar du dina med? När jag var hos vetten nyligen med min lilla Polly blev jag rekommenderas Harrisons bird food, ett helt organiskt foder, eftersom fröna är olämpliga (enligt vetten) och gör fåglarna feta(erfarenhet..) Idag fick jag hem första påsarna och ska försöka vänja fåglarna nu.
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • svedmark
            • August 2006
            • 57

            #20
            Ja, en kopp sand är kanske en bra lösning, tillsammans med sepiaskal såklart. Inte att förglömma!

            Kommentar

            • Bumpan_2
              • March 2006
              • 49

              #21
              Ursprungligen postat av lenis3
              kanske dags att sätta in en lite skål med sand då

              bumpan: vad matar du dina med? När jag var hos vetten nyligen med min lilla Polly blev jag rekommenderas Harrisons bird food, ett helt organiskt foder, eftersom fröna är olämpliga (enligt vetten) och gör fåglarna feta(erfarenhet..) Idag fick jag hem första påsarna och ska försöka vänja fåglarna nu.
              Jag har alltid haft Naturalgranen swedishmix, en sammansättning av olika frön för att det inte ska bli för mycket fett.
              Bor du i GBG trakten så är det lätt ock hyfsat billigt. Maten är sammansatt av ansedda odlare.

              Har inte hört talas om din mat, varför behövde du ha de från första början?

              Mvh Marie

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #22
                jag har aldrig sett den mat du använder dig av, i djuraffären här hos mig finns bara vanlig fröblandning. var finns den? webbshop?

                harrisons är ett engelskt märke och jag blev medveten av den när jag registrerade mig på nymfparakit.net, där finns många som rekommenderar och använder sig av harrisons. det i samband med vad vetten ska gjorde jag att bestämde mig för det fodret.
                tidigare har det varit svårt att få tag på harrisons här i sverige, men nu finns åtminstone 2 webbshopar (och roslagstull i sthlm då, med specialinriktade fågelveterinärer som rekommenderar harrisons) som säljer fodret.


                edit: glömde säga att fodret är 100% organiskt och att även människor kan äta det
                Senast redigerad av lenis3; 09 November 2006, 11:31.
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                Arbetssätt...