Vilket kön har den här göken då?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Vilket kön har den här göken då?

    Har samma fråga om den här pellejönsen... Ser ut som en hane, visst... Men en del färgvarianter av undulater färgar ju inte om vaxhuden när de blir vuxna. Är opalin en så´n? (Tror åtminstone det är en opalin). Läste också att opalin är könsbundet, är mamman normalfärgad (om det menas enbart de vanliga gröna, eller även "normala" blå vet jag inte), så blir visst alla opalinungar honor. Nu vet jag ju inte hur mamman såg ut i och för sig.

    Bifogar två bilder, på första bilden är h*n några månader eller så, på den andra ca 1½ år.
    Bifogade filer
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Piccola
    • September 2006
    • 175

    #2
    Det är en tveklöst en hane. Har haft undulater förr och skulle gärna komplettera farmen med en ny så småningom - saknar deras kvitter och alla roliga upptåg. Underbara fåglar!
    Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
    Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

    Kommentar

    • Inka
      • July 2005
      • 1233

      #3
      Vad fin han är! Du får sluta lägga in bilder på dina fåglar. Jag blir så sugen! Är det några djur jag saknar så är det mina fåglar! Min andra undulat var en opalin, fast mer himmelsblå.
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

      www.kvitter.n.nu

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hehe, förlåt Men kan inte garantera att jag inte lägger in fler bilder på dem
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • svedmark
          • August 2006
          • 57

          #5
          Jag funderar på att skaffa undulat, eller egentligen är det mest en tidsfråga tills det blir av. Men det jag undrar över är vad man ska ha i bottan av buren? Tidningspapper uteslöt jag själv med tanke på trycksvärtan, men sedan har jag fått många motstridiga uppgifter om fågelsand eller sandpapper. Att båda två rentav kan vara farligt för undulaten och att båda är utmärkta.. är det en smaksak eller vad säger ni?

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            Jag har själv 2 undulater och de bor i en "bur"/"voljär" ungefär lika stor som en garderob. Jag har också hört att de inte ska ha varken sand eller sandpapper på bottnen, för det är inte bra att äta sånt om man är en undulat. Tidningspapper duger, det har jag (de är aldrig på bottnen).

            Tänk igenom ditt beslut noga, för undulat är INGEN ensamfågel! De kräver mycket tid, de måste vara ute och flyga varje dag annars förtvinar deras muskler. Hanarna gör en hel del ljud, de kan lära sig härma i stort sett vad som helst.
            Alltså, oavsett hur mycket tid man har för pippin vill den ha en artfrände, en människa duger helt enkelt inte.
            De skitar ner massor, fjädrar och frön överallt.
            Har du några frågor får du gärna mejla mig, jag har haft undulater i många år.


            edit: många undulater får vanlig undulatblandning vilket är helt fel mat för de (veterinären sa..) de blir feta av den. Fodret som vetten rekommenderar är harrisons bird food och det är inte särskilt billigt. finns att beställa på http://www.tropicalzoo.nu/.

            edit2: kan bli dyrt att ha fåglar, försäkring kostar en del också.
            mvh
            Lena-Maria
            Senast redigerad av lenis3; 29 October 2006, 14:36.
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • svedmark
              • August 2006
              • 57

              #7
              Ja, det är meningen att jag tillslut ska ha två, men jag har läst mig till att det är bäst att börja ha en för att sedan skaffa en till. Lättare att få dem tama så. Men vad säger du, som är erfaren?

              ok, då kör jag nog på vanligt papper då.

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                jo det är enklast att ta en i taget antar jag. det behöver inte vara en hona och en hane, funkar med hane hane också har jag läst.
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • Inka
                  • July 2005
                  • 1233

                  #9
                  Två av samma kön är helt ok. Den ena tar det "saknade" könets roll. Fast man kan ju förstås bli lite sugen på att se om de vill få bebisar och då blir det lite trist med två av samma kön.
                  Jag vill ha undulater och rosellor igen nångång när vi har hus. Drömmen är att avsätta ett helt rum för dem där man inte har möbler och grejer för, som det redan är sagt, de skräpar rätt ordentligt och så kan det ju vara bra att ha ett rum som är säkert för dem att flyga i så att de inte gör illa sig. Finns så mycket grejer i ett hem som är farligt för fåglar. När jag var liten trasslade en av mina undulater in sig i håret på en porslinsdocka och ströps. Det var riktigt otäckt när jag hittade honom.
                  Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                  www.kvitter.n.nu

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #10
                    men kan man ha 2 honor? min hona är grymt aggressiv! därför tror jag inte hon skulle bli glad om jag kom hem med en hona till. jag har även läst att honor inte går ihop.

                    tråkigt med fågel:/
                    även toaletten kan vara en fara..stäng toalocket.......!!
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    • Inka
                      • July 2005
                      • 1233

                      #11
                      Har aldrig hört att det ska vara problem med två honor... Fast att de kan ha humör, det vet jag nog!
                      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                      www.kvitter.n.nu

                      Kommentar

                      • Bumpan_2
                        • March 2006
                        • 49

                        #12
                        Undulater och sand

                        Lenis skrev:

                        Jag har också hört att de inte ska ha varken sand eller sandpapper på bottnen, för det är inte bra att äta sånt om man är en undulat. Tidningspapper duger, det har jag (de är aldrig på bottnen).

                        Undulater behöver sand, eller vad som är bättre är burfågelgrit.
                        Mycket mineraler och kol och kalk.

                        Du har missat det roliga med sand på botten. När man har en flock undulater som på en given signal flyger ner på botten för att se vad gott som bjuds.
                        Jag hade också tidningspapper när jag hade små burar/voljärer, och de små busfröna slutade aldrig riva i det förrän allt papper var i småbitar.

                        Så erfarenhet kan vara olika.
                        Har också haft många undelater och uppfödning, men det är nästan nedlagt nu.....
                        Lycka till med era roliga fåglar

                        Mvh Marie
                        Senast redigerad av Bumpan_2; 07 November 2006, 16:52. Anledning: felstavad överskrift

                        Kommentar

                        • lenis3
                          • June 2004
                          • 2254

                          #13
                          källan jag använde mig av var nymfparakit.net och argumentet var att undulater inte behöver sand/grus (som t ex hönor behöver) för att smälta maten.
                          Dessutom vill (?) fåglar av naturliga skäl vara högt upp, att sitta på marken är ju inte det smartaste sättet att trygga sin överlevnad på om pippin levde fritt. Mina är som sagt aldrig på bottnen, de sitter alltid högst upp i sitt träd som är kanske 1.8m högt.

                          och godiset får de när de är duktiga och sitter på mattes finger

                          jag tr
                          Min zoon
                          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                          Kommentar

                          • svedmark
                            • August 2006
                            • 57

                            #14
                            min undulatr som nu bor hos mig och heter Albin tycker ibland om att vandra omkring på marken där jag nu har vanligt papper. Han har inte rivit i det ännu i alla fall. Jag har för mig att undulater tycker om att man lägger lite frön på marken så de kan flyga ner och äta därifrån eftersom det är mest naturligt för dem.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Jag har för mig att jag har sett på TV hur vilda nymfparakiter gick omkring på marken och letade mat, till rolig musik såklart

                              Apropå fåglar på botten, nå´t av det roligaste/fånigaste man kan se, är en nymfparakit som går omkring på botten, man hör bara tripp tripp, och helt plötsligt kommer det upp ett huvud över burkanten, vidöppna ögon, och uppspärrad tofs, och försöker göken samtidigt se ut över burkanten, är det komplett. Och lika fort som huvudet dök upp, så försvinner det igen. Tripp tripp tripp...

                              Nästan så det kan rädda en dålig dag
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...