Vilket kön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #16
    Mmmhmmm, mina var riktiga parasiter ibland också, haha! Så jag slutade helt med K:et där när jag pratade om dom. Mina rosellor, däremot, dom var parakiter.
    Saknar fåglarna nåt grymt ibland! Ska ha hemma nångång igen om vi flyttar till hus.
    Vilket bra namn! Mina hette Skrutten och Rudde. Skrutten för att han bara var sju veckor när jag fick hem honom och en riktig liten skrutt, Rudde för att brorsan kallade honom Rudolf med röda kinden. Fast lika ofta hette dom Rutten och Skrudde. Rudde flyttade till en annan kompis senare eftersom dom inte trivdes tillsammans, han och Skrutten, och jag definitivt tycker att fåglar ska ha en kompis. Skrutten var handuppfödd och fick därför flytta till en som hade tid för honom i princip dygnet runt då han nog mer ansåg att han var människa.
    Båda två var ruskigt duktiga på att härma visslingar, det är väl det som brukar fungera med nymfparasiter men Skrutten kunde (och kan fortfarande) ropa sitt namn, om än det lät mer visslande än hur jag ropade det.
    Så vissla gärna mycket för Lotus om du är bra på det! Han kanske är en begåvning.
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Tja, än så länge sträcker sig hans/hennes begåvning till att käbbla med undulaten Aqua, snacka goja för sig själv när h*n äter, och, modigt värre, äta hirskolv ur min hand
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Nu sitter h*n och snackar goja i gungan...
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #19
          Hanarna har randiga stjärtfjädrar medans honorna har helt gråa.

          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #20
            Nej, det är faktiskt tvärtom Men innan de har ruggat så har både hanar och honor randiga stjärtfjädrar. Efter ruggningen får hanen helt grå stjärtfjädrar.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #21
              Ja.. just det menade honorna.. Tänkte medans jag skrev på helt annat..

              Det är i alla fall jättekul med nymfisar. Hade först en hane som fick heta Clint (Eastwood) som senare fick sig en hona i hopp om att han skulle slute skrika sina locktjut. Babbsan (som hon fick heta) gjorde susen Varmt rekomenderat att skaffa en hona om det är en hane du har.

              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #22
                Ja, jag ska nog köpa en bur till, och köpa varsin partner åt min undulathane Aqua, och nymfen Lotus, när jag fått klarhet i hans/hennes kön. Är det bäst att köpa en unge, eller en jämngammal? En unge kanske ses mer med omvårdnad av den äldre, medan en jämngammal kanske ses mer som en konkurrent? Aqua är ca 1½ år gammal, och Lotus är nog 2-4 månader.

                För ca 10 år se´n hade jag ett grått nymfpar som fick ungar, varav en var en pärlfärgad hona. Behöll henne i ca 7 år, men var tvungen att ge bort henne.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • janne dansk
                  • June 2004
                  • 1740

                  #23
                  en som är haj på nymfar är blues boy

                  mvh janne
                  Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                  Kommentar

                  • Jessi77
                    • July 2006
                    • 157

                    #24
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Du har ingen bild på hur det ser ut?
                    Finns en bok som visar en bild, kolla om du hittar den på bibblan el nått. Titel:, Fåglar som sällskap och hobby / av Jan Högberg och Britta Lindgren

                    Hoppas du hittar

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #25
                      Här har du en bild på en hane tv och hona th:
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #26
                        Tack Jessi

                        Ja, skillnaden på vuxna vet jag Förresten, om ni tittar på bilden, hur gammal tror ni h*n är, att döma av fjäderdräkt, och dylikt? H*n är köpt som en unge, några månader ungefär, men man vet ju aldrig.
                        Senast redigerad av Shepard; 06 October 2006, 17:56.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • BluesBoy
                          • January 2004
                          • 2559

                          #27
                          Av näbb och fötter (och tars) att döma torde det vara en ungfågel som mycket väl kan vara en hane som färgar ut om några månader.
                          BluesBoy
                          http://www.bluesboy.se

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #28
                            Hehe, en på nymfparakit.net tyckte det såg ut som om h*n var några år H*n är lite randig på buken, är det ett tecken på unge, eller ser även vuxna honor ut så?
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            Arbetssätt...