Vilket kön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Vilket kön?

    Vad tror ni om den här göken? Hane som inte färgat ut, eller hona?

    I affären fanns det bland annat ännu en grå, och det fanns några skillnader mellan dem. Den på bilden såg ut att ha lite större kindfläck, och det gula verkade lysa igenom mer. Den i affären hade en kortare och rakare tofs, medan den på bilden har en större tofs, med en "böj" längst upp.
    Bifogade filer
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    jag gissar på en Hona....
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Oki. Men den andra grå i affären såg lite annorlunda ut, mer som en hona. Även hanarna är ju grå i ansiktet i början.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Var i en annan affär med den idag, och han sa att det med 95% säkerhet är en hane. Även hanarna har grått ansikte och randiga stjärtfjädrar i början. Han sa att visserligen är den röda fläcken rätt svag, men när han tittade närmare såg han att den hade lite för mycket gult runt kindfläcken för att vara en hona. Det som gjorde honom mest säker på att det är en hane är att det börjar växa ut mörka stjärtpennor. Det tar väl ett tag innan de börjar sjunga också?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #6
            Vilken fin nymfparasit! Svåra att de könet på som unga är dom men du får väl hoppas att snubben i affären hade rätt. Om inte annat så visar det sig förr eller senare. Min fina vithuvade pärl visade sig vara en kille och blev enfärgat grå med vitt huvud. Så kan det gå!
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Har sett att han/hon har börjat med nymfparakitens "parningsdans" Det vill säga, böjer sig framåt, och sträcker ut vingarna. Det är väl bara hanarna som gör så? Och så sitter han/hon och har små ljud för sig, särskilt när han/hon äter, kanske början till sång?
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Jessi77
                • July 2006
                • 157

                #8
                Kolla vingen, går det en vit rand över är det en hona.
                Lycka till!

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  En vit rand? Menar du den vita nederkanten, som syns när de har vingarna ihopfällda? Det har både hanar och honor.

                  Jaja, lär väl märkas vad det är
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Jessi77
                    • July 2006
                    • 157

                    #10
                    Sorry förklara lite dåligt, eller ganska mycket :P Om du fäller ut vingen så finns ett vitt band på mitten av vingens insida på honorna.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Oki, har aldrig hört om det, syns den skillnaden även när de är unga? Hanar har ju grått ansikte, och randiga stjärtpennor, som honor, innan de har färgat om. Kanske är samma med den vita randen? Men jag får försöka kolla det. Men han/hon skulle nog inte bli glad om jag försökte fälla ut vingen Och då skulle jag nog få börja om från början med att försöka göra den tam. Men på nå´t sätt ska det väl gå, får försöka kolla när den fäller ut vingarna.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • lenis3
                        • June 2004
                        • 2254

                        #12
                        glöm inte att försäkra damen/herrn för åker du in till vetten med fågeln blir det dyrt! 1100 kostade mitt besök hos vetten, då var det min undulattjej som hade problem. 700 betalade jag, resten gick på försäkring. www.agria.se där står mer.
                        Min zoon
                        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jessi77
                          Sorry förklara lite dåligt, eller ganska mycket :P Om du fäller ut vingen så finns ett vitt band på mitten av vingens insida på honorna.
                          Du har ingen bild på hur det ser ut?
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Nu är i alla fall göken döpt Lotus, efter växten Nymphae lotus, en näckros, som är mycket vacker som akvarieväxt. (Nymph)ae lotus alltså Det är ju lite unisex också, eftersom jag än så länge är osäker på könet.

                            Lotus är även en sportbilstillverkare.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Fellan
                              • June 2006
                              • 551

                              #15
                              Ursprungligen postat av Inka
                              Vilken fin nymfparasit!
                              AAAaa, visst är parasiter fina
                              Always look on the bright side of life!
                              Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

                              Kommentar

                              Arbetssätt...