undulat i flugfångare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lailaowe
    • August 2006
    • 2

    undulat i flugfångare

    Hejsan!
    En av våra undulater flög vilse i vårt hus och fastnade i en flugfångare, alltså en spiral med klet som man sätter i taket. Hon blev av med en massa fjädrar men kunde flyga i början. Vi tänkte avvakta för att se om hon kunde fixa det själv. Men det är ännu kletigt i topparna av vingarna på henne och hon kan inte flyga längre, de flesta stjärtfjädrarna blev hon av med i olyckan...... någon som vet vad vi kan göra för henne?
  • Bucket
    • February 2004
    • 1020

    #2
    Ojdå. lika bra att vända sig till en Veterinär. så inte stackarn lider.
    jävla massa akvarium!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

    Kommentar

    • Inka
      • July 2005
      • 1233

      #3
      Går det att tvätta bort det där kletet? Isåfall kan man tvätta fågeln försiktigt i ljummet vatten. I annat fall kan man klippa bort det som är kletigt men då kommer hon inte att kunna flyga så bra innan hon ruggat nästa gång och fått nya fjädrar. Viktigt är, om man ska klippa, att fjädrarna är helt utvuxna så att det inte är just efter ruggning med fjädrar på utväxt som då kan börja blöda. Om det händer måste man rycka loss fjädern.
      Annars är det ingen större fara, en av mina undulater tappade alla vingpennor samtidigt och kunde inte flyga alls på ett tag men de växer ju ut.
      Lycka till!
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

      www.kvitter.n.nu

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        En av de bästa sakena att använda för att få bort det eländiga kletet är olja av något slag, alltså typ rapsolja eller olivolja eller så. Det löser upp kletet, sen kan man tvätta bort alltsammans med diskmedel.

        Fungerar utmärkt på oljebaserad färg också!

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          hur gick det med pippin?
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Jessi77
            • July 2006
            • 157

            #6
            Du har inte tänkt på att kletet kan vara giftigt för fågel, om den får i sig det....?

            Kommentar

            • lailaowe
              • August 2006
              • 2

              #7
              Hejsan!
              Tack för alla svar!
              Jag försökte kontakta veterinär men lyckades inte men nu har det löst sej iaf!
              Jag tvättade hennes fjädrar försiktigt med parfymfri barnolja på bomullstuss så att kletet löste upp sej. Sedan så sköljde jag med vatten efteråt. Det funkade alldeles utmärkt. Sedan fick de bägge sitta i buren några dagar så att hon fick vila upp sej ordentligt, tråkigt för den andra men det var ju bara några dar det gällde och i vanliga fall så har de ju fri flygtid.... Det gav resultat på alla sätt, stjärtfjädrarna har växt ut och hon är i god form och flyger som aldrig förr.
              Jag har bytt ut bambudraperiet mot en spetsgardin och satt fast den ordentligt runt dörröppningen så att hon inte ska ta sej ut igen.... Flugfångarna tog jag naturligtvis ned direkt då hon fastnat. Jag tyckte att jag satt dem säkert i fall de skulle hamna i köket, men nu blev det ju inte så.....
              Nu försöker vi uthärda flugorna, det är ju lixom upplagt för det när det är en massa kor i hagarna utanför vårt hus...
              Senast redigerad av lailaowe; 28 August 2006, 18:36.

              Kommentar

              • Inka
                • July 2005
                • 1233

                #8
                Mysigt med kor...
                Men så bra att det gick bra med undulaten! De är så otroligt fina djur!
                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                www.kvitter.n.nu

                Kommentar

                • Twinkelstar
                  • September 2006
                  • 13

                  #9
                  ojdå vilken otäck händelse tur att det gick så pass bra ändå med den lille !
                  /Lisa med 3 gojer och ett akvarium

                  Kommentar

                  Arbetssätt...