Vad Ska Jag Göra!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fantom-cikliden
    • February 2006
    • 109

    Vad Ska Jag Göra!

    Hallo!
    Jo jag hittade en kaja utan för mitt hus, en unge som inte är flygredo. Vi har fullt med katter runt om i byn. Så vad ska jag göraSka jag ta en kattbur som vi har och lägga in den och mata den väldigt ofta tills den blir flygfärdig

    Tacksam för snabba svar.
    MVH Ebbe
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    ska jag vara biolog grym så borde du låta den vara och låta naturen ha sin gång... ska jag vara lite mer "human" så kan du ju rädda den undan katterna och mata upp den med mask
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      men frågan är kommer fågeln att nånsin kunna överleva om den föds upp på maskar av en männsika ?
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Fantom-cikliden
        • February 2006
        • 109

        #4
        Jo, men när jag gick ut idag igen för att kolla om den var kvar så hittade jag inte den...Men en stund senare så hittade jag den en bit längre bort och mamman var hos den och försökte att jaga bort mig så jag lämnar kvar den och får se vad som händer.

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          låter bra!
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Kajungar brukar kunna bita ifrån sig och freda sig rätt väl mot katter
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jag är inte helt säker att du får ta hand om vilda djur hemma heller enligt lagen om du inte har behörighet.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Kajungar brukar kunna bita ifrån sig och freda sig rätt väl mot katter
                Hehe, ja, eller så adopterar de dem. Har sett ett inslag på TV, osäker på om det var en kråka eller en kaja, som adopterade en kattunge, och matade den, varefter de blev bästa kompisar. Som i Lejonkungen "Duu, han kanske blir på vår sida!"
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  man ska inte ta i fåglar man hittar!!! i 99% av fallen sitter föräldrarna i närheten och vaktar ungen.


                  www.nymfparakit.net <- där finns en liknande tråd
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • Vicki
                    • April 2006
                    • 80

                    #10
                    OM man nu skulle hitta en unge som var ensam ska man nog ringa djursjukhuset eller nåt och fråga om råd... De brukar ha svar på det mesta.
                    Ancistrus bäbisar i karet!
                    en liten bäbis i magen!
                    Och massa bäbisar på hjärnan!

                    LOVE LIFE!

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Man får inte ta hand om vilda djur själv. Bästa är nog att hjälpa dom upp i ett träd, om man får för ungens mamma vill säga.....
                      Annars är kajungar lätta att mata. Äter allt från frysta råttungar till bröd.
                      Här tex kan du läsa en del http://www.viltrehab.info/
                      Senast redigerad av eriahl; 22 July 2006, 03:45.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Rogli
                        • August 2005
                        • 132

                        #12
                        För ett par somrar sedan tog vi hand om en kajunge med skadad vinge. Han fick naturligtvis heta Kaj. Maten var inga problem. Han åt till en början kattmat och sedan allt som bjöds. Till en början bodde han inne i en stor fågelbur. Han började sedan lukta rätt kraftigt eftersom han inte kunde låta bli att skita i samma vatten som han skulle bada. Han fick flytta ut i trädgården och burdörren hölls öppen så han kunde springa in och ut som han ville. Problemet var bara att hans kusiner skatorna var för j-v taskiga mot honom. Flera gånger fick vi springa ut och jaga bort dem under deras mobbingattacker mot honom.
                        Han blev aldrig bra i sin vinge och framåt hösten så hade vi inte lust att ta in honom igen så han fick hjälp till kajhimlen.

                        Kommentar

                        • magdalena
                          • August 2006
                          • 10

                          #13
                          Vi tog hand om en kajunge som fallit ur boet. Kraxi blev 15 år innan hon dog av ålder.

                          Kommentar

                          • lenis3
                            • June 2004
                            • 2254

                            #14
                            åh jäklar hade ni den inne som tamfågel? coolt!
                            Min zoon
                            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                            Kommentar

                            • magdalena
                              • August 2006
                              • 10

                              #15
                              Kraxi fick vara både inne och ute. På kvällen sov hon alltid i sin bur men annars var hon ute med oss på gården. Hon följde oss överallt och satt på våra axlar eller bevakade oss från körsbärsträdet. Hon kom alltid in på kvällen för att sova i sin bur. Hade hon inte fått leva så fritt som hon gjorde hade hon antagligen flygit den dag hon kunde redan som unge. Hon valde själv att leva hos oss.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...