Poicephalus robustus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilla_Cilla
    • January 2006
    • 112

    Poicephalus robustus?



    min farmor har en sån, enligt henne ska han kunna blir väldigt gammal, uppåt 50 stämmer det
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    vet inte vad det är för fågel, men liknar en amazon papegoja. Åldern stämmer säkert. Nymfkakaduor kan bli 20-30 TROR jag. och större fåglar t ex gultofsad kakadua kan säkert bli ännu äldre.

    Funderar du på att skaffa en pippi? I så fall, läs på om fågeln INNAN köpet och tänk NOGGRANT igenom om du har den tid som krävs.

    Även mindre papegojor som t ex undulater kan bli uppåt 10 år gamla.
    Lena-Maria
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Lilla_Cilla
      • January 2006
      • 112

      #3
      Ursprungligen postat av lenis3

      Funderar du på att skaffa en pippi? I så fall, läs på om fågeln INNAN köpet och tänk NOGGRANT igenom om du har den tid som krävs.
      tänker inte köpa nån fågel, men farmor ska ev inte ha honom kvar o det kan hända att den flyttar hit då han är elak

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        usch då, tråkigt.

        en sån fågel (ingen fågel alls förresten!) ska INTE tillbringa RESTEN AV LIVET I EN BUR!!!!!!!! Försök då hellre sälja honom till en fågelälskare istället för att den ska leva ensam och olycklig.


        tråkigt att den är elak. fåglar kräver mycket jobb för att bli tama, har man inte det tålamodet som krävs ska man inte skaffa fågel.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Lilla_Cilla
          • January 2006
          • 112

          #5
          Ursprungligen postat av lenis3
          usch då, tråkigt.

          en sån fågel (ingen fågel alls förresten!) ska INTE tillbringa RESTEN AV LIVET I EN BUR!!!!!!!! Försök då hellre sälja honom till en fågelälskare istället för att den ska leva ensam och olycklig.


          tråkigt att den är elak. fåglar kräver mycket jobb för att bli tama, har man inte det tålamodet som krävs ska man inte skaffa fågel.
          han flyger runt som han vill hemma hos henne, är bara i bur på natten och så. o han är elak mot alla UTOM farmor

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            det är bra att han får vara ute jag har läst att fåglar kan ty sig till antingen bara tjejer eller bara killar... de tyr sig väl till nån som pysslar mycket med de antar jag.
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av lenis3
              de tyr sig väl till nån som pysslar mycket med de antar jag.
              man biter inte den hand som göder en och det utrycket stämmer rätt bra in på många djur.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                raven: det kan man tro, att fågeln inte biter den som matar alltså - men fast jag matar Polly så biter hon mig så fort hon får tillfälle!! hon är lätt den suraste och otrevligaste undulaten jag någonsin mött
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • Inka
                  • July 2005
                  • 1233

                  #9
                  Är fågeln gammal? Den kanske skulle må bäst av att få komma till någon som har fler av den arten. Papegojfåglar ska aldrig hållas utan en partner men om det är en gammal fågel kanske den inte accepterar andra fåglar. Vore trist isåfall... precis som med stimfiskar är det rätt grymt att hålla en ensam fågel. De flesta tamfåglar vi har är ju såna som lever i flock.
                  Att din farmor säger att fågeln blir 50 år stämmer tror jag också. Jag vet inte exakt vad just denna parakit heter på svenska men den finns med i en engelsk bok jag har. Fin parakit för övrigt... Hoppas den hittar ett bra hem till slut om den nu ska flytta! =)
                  Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                  www.kvitter.n.nu

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Papegojor som saknar en partner gör "sin" människa till partner, och kan få svårt att acceptera både andra fåglar, och människor se´n. De är nog ofta enmansdjur, och tyr sig till en enda person. Andra ses som inkräktare.

                    Nymfparakiter kan nog bli 15-20 år, undulater blir nog 10-15 år. Amazonpapegojor tror jag kan bli 50-70 år. Jag läste en gång om en kakadua som dog när den var drygt 90 år (om jag minns rätt), för att den brann inne
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

                      #11
                      hmm jo det är sant att den kan se sin männniska som partner, vilket kan skapa problem! t ex anfall mot andra familjemedlemmar har jag läst.

                      hur som helst ska väl ingen fågel vara ensam?! en människa kan aldrig ersätta en artfrände!!!
                      Min zoon
                      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Han i affären där jag köpte mina undulater sa t.ex att vill man ha ungar av dem så bör de inte vara för tama, för då kan de ty sig till ägaren istället för varandra.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...