Kanariefågel i trädgården!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    Kanariefågel i trädgården!

    Den 14 februari satt det en liten gul pippi på en sten i infarten när jag kom hem. En kanariefågel. Alltså utan bur. Jag gick fram emot den, men den flög iväg. Senare såg jag den där vi lägger ut fröer till vildfåglarna, och jag försökte en gång till för att se om den gick att fånga. Nix.

    Nå, nu är det den 17e februari, och "kyllingen" lever fortfarande och ser ut att vara i god vigör. Den brukar ha sällskap med en rödhake, och käkar vildfågelfröer. Men vad ska/kan man göra?

    Det är ju inte så ruskigt kallt här i Danmark, -1 till +4 ca, men det blåser och snöar och slaskar. På något sätt så klarar den natten, och sen käkar den väl mest hela dan. Eftersom vi bor på landet så finns det massor med snår och träd och annat som den sitter i, förmodar vi. Men vi är förvånade att den klarat sig så länge som den har.

    En kollega erbjöd sig att ta den om vi kunde fånga den, vi kunde prova med en tom extrabur som han har, men nånstans så gör det ont i mig. Äntligen lever den ett riktigt fågelliv, även om det kanske inte är så länge.
    Sen kan man ju också tycka synd om den: "när vi ligger i vår varma säng så sitter den där ute i mörkret och snövädret...". Man får f-n tårar i ögonen av bara tanken.

    Nån som har lite goda idéer? Moralisk support för ena eller andra sidan?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det mest djurvänliga är säkert att försöka "fånga" in den - även om kanarier kan tåla relativt kallt väder.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • RÖDLÖGA
      • February 2002
      • 3931

      #3
      Fortsätt att berätta om hur det går för pippin.
      FISHLOVERS
      Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
      En glad "svenssonakvarist"

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Får den bara mat klarar den nog kylan.
        Kanariefågel lever på hög höjd på exv Teneriffa (jag har sett vilda kanariefåglar på 3000 meters höjd på vulkanen Teide, där det var kanske 8-10 grader varmt och det fanns snölegor).
        Sen kan man ju fundera om den alls bör vara ute på vift i dansk natur, och hur länge det dröjer innan nån sparvhök får syn på den.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          dess färg är knappast till fördel.

          kanske kan du försöka locka till dig den, om den är tam, genom att prata med den och kanske sträcka fram en frukt.

          annars är nog bästa tipset att försöka få tag på en stor håv och gör ett väldigt snabbt infångningsförsök

          angående moraliska biten.. tänk vad glad den skulle bli om den hittade en husse eller matte som lät den flyga fritt inomhus tillsammans med en kompanjon av samma art - och dessutom slapp vintern och hotet från rovfåglar.

          mina 2 undulater lider ingen nöd, de har varandra, får vara ute och flyga så mycket de vill (vilket de inte vill tydligen...), och så har de en stor voljär. (även om jag allra helst, om det var möjligt, skulle se de helt fria i australien)

          lycka till!
          Lena-Maria
          Senast redigerad av lenis3; 18 February 2006, 08:05.
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            Vi tog några bilder. Den lever fortfarande, efter en vecka i det fria.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • RÖDLÖGA
              • February 2002
              • 3931

              #7
              Den ser ju väldigt fin och frisk ut. Hoppas den klarar sig.
              FISHLOVERS
              Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!!!!!
              En glad "svenssonakvarist"

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #8
                Oj, en tåt jag missat totalt

                När man pratar fåglar och kyla brukar en "härdningsfaktor" vara med.
                En tropisk fågel som har vants en tid att vistas i kyla klarar av den riktigt, riktigt bra. Förutsättningen är att den har möjlighet att bygga på sina depåer - d.v.s. rikligt med bra foder - samt att den kan söka skydd för den värsta snålblåsten.
                En ren tamfågel som utsätts för drag kan stryka med på ett par dygn. Samma fågel kan börja häcka och driva upp ungar i flera minusgrader om den har vindskydd och gott om foder.

                Detta är en liten fågel med för omgivningen udda färg. Jag skulle nog föredra att fånga in den p.g.a. rovfåglar alternativt förse den med en viltfågelblandning alt. kanarieblandning för att stärka dess chanser. Ev. ett paket kraftfoder från zoo för att stärka individen om samvetet pockar på för mycket

                Ett trick för att fånga in den kan vara att utfodra kontinuerligt på t.ex. en inglasad altan eller liknande. Vid ett överraskningsmoment kan man stänga in den och fånga den med en filt eller håv.
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • Hugin
                  • December 2005
                  • 499

                  #9
                  Lägg maten i en bur och stäng buren med ett snöre! Eller så fångar du den med ett sånt där nät dom har på fågelstationer.
                  "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                  Winston Churchill

                  Kommentar

                  • join4t
                    • October 2003
                    • 854

                    #10
                    hmmm, risken är att det fastnar en massa fåglar som inte ska fångas in och det kan vara råjobbigt att plocka loss en del arter (jag vet för jag har plockat massor då min styvfar är aktiv ringmärkare och fågelskådare). Dessutom stressas/fryser fågeln fort ihjäl efer ett tag i nätet så det måste vara under konstant upopsikt. Ska helst inte gå mer än 15-20 min mellan plockningarna vad jag förstått.
                    "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                    Kommentar

                    • mohlin
                      • January 2004
                      • 1487

                      #11
                      Vi har inte sett den på länge, så...

                      Jag tröstar mig själv med att den fick leva som en riktig fågel den sista veckan, och att den nog var lycklig.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...