klippa näbben på undulat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annsan
    • January 2004
    • 152

    klippa näbben på undulat

    Är det någon som har erfarenhet av att klippa näbben på undulat. Vad för typ av sax använder du, eller filar du näbben? Är det vanligt att undernäbben är för lång?
    Jag anar att näbben på en undulat jag har hand om är aningens för lång för han äter lite dåligt och är lite smal.

    mvh Annsan
    Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Man brukar oftast åka till en vetrinär och låta dem sköta klippning av näbb. De tar en tång och klipper. Undernäbben tror jag är ovanligt men övernäbben mer vanligt. (har haft 16st) De behöver något de kan vässa näbben på. Tex. grenar, väss sten, sandpapper m.m. Lycka till!

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Annsan
      • January 2004
      • 152

      #3
      Jo, det är klart att det är bättre att gå till veterinären, men det var det jag försökte undvika för det blir ju en himla massa besök om man måste göra det regelbundet.
      Jag har iallafall klippt näbben nu och det gick finfint, tog en klosax. Hittade efter mycket surfande en sida som berättade hur man skulle göra. Först ta av toppen och sen klippa kanterna så inte näbben blev spetsig. Pippin verkar glad iallafall.
      Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Har du mycket fågeln kan gnaga på och vässa näbben. Vissa undulater föds med ovanligt snabbt växande näbbar och klor. Tips! Ge dem tex hela jordnötter (med skal kvar) som den kan pyssla lite med. Mina uppskattade nötterna jättemycket!
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • Annsan
          • January 2004
          • 152

          #5
          Jo, tack för tipset. jag kan det mesta om fåglar, men inte just näbbklippandet ;o)
          Du behöver inte leda mig in i frestelsen...jag kan gå själv

          Kommentar

          • COBRAN
            • June 2004
            • 59

            #6
            Du kan använda en nagelfil för att "trubba" näbben där du klippt.. Då växer den inte lika snabbt.. Jag håller på med sparvpapegojor och det är vanligt med förväxta näbbar.. speciellt undernäbben.. Jag använder en vanlig nagelklippare(ej sax modell), sedan en fil för att putsa till formen rätt
            Mvh/ Daniel

            Kommentar

            • kikus_84
              • April 2005
              • 1

              #7
              Kan man ge undulater jordnötter? Jag har fått lära mig att de är väldigt känsliga för fett och nötter innehåller väl det...? Nån som vet, annars skulle nog mina vildar gilla att ha lite skal och grejer att pilla sönder i molekyler..
              kikus_84

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Man bör inte ge dem nötter allt för ofta eftersom de är så flottiga. Fåglar som inte rör sig mycket och bara sitter i en bur hela dagarna ska man vara lite mer försiktig med att ge nötter. Jag gav mina endast ibland... som lördagsgodis tex.

                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                Arbetssätt...