Lessons Sparvpapegojor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Escoph
    • October 2013
    • 1

    Lessons Sparvpapegojor

    Hejsan,

    Jag har alltid älskat fåglar men dessvärre aldrig haft några.
    Jag har nu funderat ett tag och bestämt mig för 2 st Lessons Sparvpapegojor (2x hanar)
    En blå & en grön med namn (Sonic & Link) passande

    Hur som helst så har jag en del frågor, jag uppskattar alla svar!

    Till och börja med så måste jag säga att min lägenhet är djungel dekorerad.
    3 meter långa Regnskogs tavlor, väldigt många konstväxter (träd på 2meter tex)
    Och har nu köpt mig en ny tavla som jag ska skäras ut efter formen på fågelburen.
    Denna ska naturligtvis placeras bakom gallret för att ge lite mer inlevelse.
    Tänkte även köpa lite konst-hängväxter som då ska hängas över buren, (sidorna tex)

    Men då dyker den oroliga frågan upp.
    Är det möjligt att fåglarna kan sätta detta i halsen om dom tror att det är mat?
    Eller dom känner att det är plast och spottar ut det?

    Jag har sett att de flesta låter sina fåglar flyga runder fritt i sin bostad och jag menar, där är ju allt möjligt.

    Jag har läst om att man inte ska köpa via affärer utan från en uppfödare.
    Så jag undrar, hur gamla ska dom igentligen vara innan man köper? 1 månad? 1 år?

    För min del så vill ju jag ha så tidigt som möjligt för att göra de tama.


    Några tips?
    Svar på frågorna?
    Uppfödare i småland/skåne/blekinge?


    MVH
    Ola
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Låter trevligt med lite fåglar, trots att jag inte är insatt alls i fåglarnas värld.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • lillfrasse
      • February 2002
      • 2228

      #3
      Hej hade dessa små gynnare för ett par år sedan trevliga fåglar. Lite att tänka på det skräpar ned en hel del med fåglar och de bajsar ju lite var som om man har de ute. Biter gör de ju även i det mesta av samma anledning som man inte skall ha en massa giftiga växter skall man inte ha saker som de kan bita och kvävas av. Öppna fönster, varma plattor samt att man bör ha neddragna persienner så de inte får för sig att flyga in i rutan är andra uppenbara faror.

      Jag rekomenderar att gå till biblioteket och låna lite böcker och läsa på. Ica förlagets böcker om undulater och nymfparakiter ger bra och nyttig almänn information.

      Jag hittade en odlare via papegojprat.se de vet mer om lämplig ålder osv. och 2 fåglar är svårare att få tama än 1 men en ensam fågel kräver mycket tid.

      Edit. Såg att det forumet fösvunnit synd.
      Senast redigerad av lillfrasse; 23 October 2013, 16:41.
      Simma lungt..
      Lillfrasse..

      Kommentar

      Arbetssätt...