skatunge som lämnat boet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    skatunge som lämnat boet.

    nu på morgonen var det en skatunge som hoppade ut ur sitt bo. först så krashade den i busken utanför vårat fönster sen hoppade den ner på marken. den har legat så i typ en halvtimme. den ser inte ut till att kunna flyga för när den flaxar med vingarna så lyfter den inte iallafall. jag tror inte den är skadad.
    ska jag bara låta den ligga kvar?

    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 016.jpg
Visningar: 1
Storlek: 226,1 KB
ID: 2182347Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 020.jpg
Visningar: 1
Storlek: 159,2 KB
ID: 2182348
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Ja lämna den du.
    Med största sannolikhet så finns föräldrarna i närheten. Det är ganska vanligt att man ser sådana ungar vara för sig själv.
    Om inte så är det en del av naturens gång.

    fisheye

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      boet finns i ett träd som står till vänster utanför bild nr 2. det var en annan unge också men den var kvar i trädet så jag vet inte om den flög iväg eller vad.

      nu sitter den och piper så det känns lite taskigt att man inte kan göra något...

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        att lämna den var nog det bästa jag kunde göra för nu så sitter den inte kvar iallafall. vet inte vart den tagit vägen för när jag gick bort till fönstret och kollade så var den borta

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Skatungarna hoppar ur boet nu, det är helt normalt. Första dagen eller så är de helt förvirrade och kan inte flyga (i alla fall inte med nån kontroll), men föräldrarna håller koll och matar dem. Eran skatunge verkar inte vara på nåt direkt farligt ställe (t.ex. på en väg), så låt den bara vara i fred.

          De första dagarna ur boet är oerhört farliga för alla fågelungar, de förstår ingenting av vad som pågår runt dem, och har inte förstånd att akta sig för bilar och rovdjur. Det ligger massor av överkörda skat- och kråk-ungar på vägarna runtomkring här nu.
          Senast redigerad av Azur; 12 June 2011, 11:28.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            den hade inte hoppat så långt, bara några meter till skydd under bilen. de andra från boet sitter uppe i trädet.
            även om det är nära en väg så är det en väg där folk inte kör så fort eller ofta så om den skulle komma ut på vägen så hinner nog folk stanna.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av freddi36
              om den skulle komma ut på vägen så hinner nog folk stanna.
              Man får väl hoppas det, men jag har fått intrycket att många kör över skat- kråk- och måsungar med flit. Sånt är obegripligt för mig.

              Men det är nog ingen fara, den ger sig nog inte iväg nånstans så länge den inte blir skrämd.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • icehacker
                • December 2010
                • 1046

                #8
                Söt var den iaf :P
                60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #9
                  jag tror den har klarat sig för det flyger ommkring 3eller4 skatungar i närheten av vårat hus så det är nog den + dens syskon.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...