Någon som har papegojor/burfåglar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pink_Tess
    • September 2010
    • 311

    #16
    Lite fler tips när jag ändå är i farten..

    *Glöm inte att dina fåglar vill ha frukt och grönt, avakado är dock giftigt.
    *Färska grenar och granris uppskattas
    *Att komma ut en stund på den varma delen av året uppskattas
    *Ett tips i hemmet är att bygga ett klätterträd/lekställning av något slag... fåglarna tyr sig då oftast dit när de är lösa och vänder då inte upp och ner på hela huset.

    Lite bra sidor...
    www.youschi.se (om att ha fåglar i hemmet)
    www.undulatportalen.se (även om du inte har en undulat)
    Roslagstull fågelklinik

    Lycka till med dina framtida vänner!
    // PinkTess
    AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
    Mitt 300L Central Amerika Projekt

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      håller med tess här.

      dvärgpapegojor kan låta riktigt mycket medans sparvgojor låter mindre.

      tänk på burmåtten når du ska köpa fågel.
      man måste följa L80
      Bifogade filer

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #18
        Ursprungligen postat av Pink_Tess
        Kan väl tillägga att man bör skaffa två individer om man inte spenderar väldigt mycket tid med sin fågel och så vill de gärna komma ut å flyga... så man får tycka om att damsuga och räkna med att de ställer till med en del ibland
        Våra nymfar är lösa nästan hel dagarna och flyger runt på eget bevåg. De skulle nog aldrig klara av att ha på annat sätt då de "skämts bort" (en fågel måste väl få flyga) så rejält.
        Ursprungligen postat av Pink_Tess
        Lite fler tips när jag ändå är i farten..

        *Glöm inte att dina fåglar vill ha frukt och grönt, avakado är dock giftigt.
        *Färska grenar och granris uppskattas
        *Att komma ut en stund på den varma delen av året uppskattas
        *Ett tips i hemmet är att bygga ett klätterträd/lekställning av något slag... fåglarna tyr sig då oftast dit när de är lösa och vänder då inte upp och ner på hela huset.
        Frukt och grönt har inte våra nymfar lärt sig äta. Ibland tar hanen sallad och någon enstaka blomstjälk eller liknande, men i allmänhet äts inte grönsaker eller saker som är blöta...

        Vindruvsranka rekommenderas!
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Inka
          • July 2005
          • 1233

          #19
          Ja, vad kan jag tillägga? Det viktigaste att börja med är att fundera ut vad för slags egenskaper du söker hos en fågel. Lite som när man väljer hund.
          Själv har jag, som det redan är nämnt, ett antal fåglar och av olika arter. Alla är fantastiska på sitt sätt.
          Papegojor är ju ett varierande släkte, som innefattar parakiter, kakaduor, lorier, allt från frukt- och nektarätare till stora aror och små undulater.
          Vill du t ex ha fåglar som är väldigt aktiva? Vill du ha tystlåtna fåglar? Vissa arter blir väldigt lätt tama och vissa blir det inte.

          Små arter av gojor som verkligen vunnit mitt hjärta är gräsparakiter som bourkesparakit, splendidparakit och blåvingeparakit. Dessa är lugnare än undulater och betydligt tystare. De gnager knappt något alls. Bourkesparakiten har ett underbart vackert klingande kvitter.
          Sen har vi då katarinaparakiten som är i storlek jämförbar med en vanlig dvärgpapegoja men MYCKET tystlåtnare och enligt mig, sötare. De har väldigt behagliga ljud för sig men kan skrika, dock inte lika pipigt gällt som en lesson och långt ifrån dvärgpapegojornas ljud. Jag tycker att katarinorna är betydligt charmigare än sparvpapegojorna. Jag har båda delarna hemma. Det är ju dock min erfarenhet och just mina individer det gäller då förstås. Plus de vi haft inne i butiken på jobbet.
          Ett par bekanta till mig har hemsidor man kan kika på

          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

          www.kvitter.n.nu

          Kommentar

          Arbetssätt...