Min fågel äter sig själv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yamio
    • March 2011
    • 4

    Min fågel äter sig själv

    Jag har en vacker nymfparakit, hane, som inte kan låta bli att bokstavligen äta upp sig själv. Jag har matat han med mediciner och haft tratt på honom i nästan ett år tills det läkte igen. När det hade läkt så började han direkt bita igen (Speciellt under vingen) så att man kan se revbenen och lungorna klart och tydligt. Han fick också ett stort kött sår på magen.

    Men jag gav inte upp! Jag satt tillbaka tratten och rengjorde som vanligt, jag fick strunta i att han såg helt deprimerad ut, han fick ha den på tills det hade läkt ännu en gång. Och det hade det, och jag tog av tratten för den andra gången, och han började faktiskt inte bita igen, det klarade sig i ca en månad... Tills han började äta på sig själv igen.


    Och jag bara undrar.. Finns det något jag kan göra?
    Jag pratar och visslar med han, han HAR en rumskompis, en nymfparakit hona, han får frukt och extra vitaminer, ren bur och allting.. Veterinären sa att han måste vara uttråkad, men jag har verkligen ansträngt mig, han låter bara inte bli!

    Jag vill verkligen inte avliva honom, även om det vore för hans bästa.. Han kan ju inte leva med en tratt hela livet och se helt förskräcklig ut.. Och han kan ju inte leva med stora köttsår heller som blir helt infekterade.

    Snälla hjälp :'(
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Har ha något att sysselsätta sig med då? När fåglar gör så brukar det bero på att de är uttråkade/stressade.

    Får han komma ut ur buren och flyga någon gång? Har han några leksaker att sysselsätta sig med? Hur stor är buren?

    Kommentar

    • Yamio
      • March 2011
      • 4

      #3
      Ja, den har fullt med leksaker, extra mat pinnar och jag visslar med den ofta.
      Flyger gör den hela tiden också, även om den biter sig själv eller bär tratt.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        hur stor är buren?

        Kommentar

        • Inka
          • July 2005
          • 1233

          #5
          Fy sjutton vad hemskt!
          Det måste vara fruktansvärt jobbigt.
          Problemet är ju att när fåglarna en gång börjat med det där så slutar de sällan, hur mycket man än ger dem kompisar, leksaker och sånt. Skicka gärna samma fråga på www.nymfkakadua.net Där finns en del väldigt erfarna nymfägare som kanske kan hjälpa dig.
          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

          www.kvitter.n.nu

          Kommentar

          • Yamio
            • March 2011
            • 4

            #6
            Över en meter hög och ca en meter bred.

            Kommentar

            • Yamio
              • March 2011
              • 4

              #7
              Ja det är det :'(
              jag har märkt det, men jag förtår inte varför.
              Det ska jag! Tack så mycket :')

              Kommentar

              Arbetssätt...