Kläckningstid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #31
    Om gulan fortsatt vara en gula så är de obefruktade. Ett ägg som är på väg att kläckas innehåller ju en unge som gör att ägget är alldeles ogenomskinligt. Tidigare under ruvningen kan man se hur blodkärl växer fram och på så sätt se att de är befruktade.
    En del undulathonor börjar ruva efter andra ägget men jag fattar det som att det är vanligast att ungarna kläcks med två dagars mellanrum. Annars kan man ju tycka att det vore bra om de gjorde som vilda kanarier t ex, som börjar ruva efter tredje, så det är mindre risk att de yngre ungarna hamnar under sina större syskon.
    I våras, när mina två kanariekullar kläcktes började ena honan ruva på en gång och den andra efter tredje ägget.
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #32
      Det kanske var de två senaste lagda äggen jag lyste då, hon var inte inne i holken alls lika mycket efter de två-tre första äggen som hon var se´n, och är fortfarande, så kanske får räkna dagarna från tredje ägget eller så.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #33
        Hallåj! Jag har varit nere i Västerås och lite överallt på en liten fågelresa. Hur har det gått? Blev det något av äggen?
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #34
          Hmm, nej, det verkar tyvärr inte så Ger dem väl några dagar till, nå´t kanske kläcks.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #35
            Ja det var ju lite trist. Ta bort äggen och holken när du känner dig helt säker. Sen matar du upp fåglarna igen ordentligt med äggfoder/ hårdkokt ägg, rejält med kalk och så grodda/ blötlagda frön och nyttigheter. Sätt tillbaka holken igen efter ett par- tre veckor så kanske fåglarna lyckas bättre nästa gång! Ett försök till tycker jag absolut de ska få!
            Jag har bara haft misslyckade häckningar under hösten men nu ligger en gouldsamadinhona på sju befruktade ägg... jag håller tummarna stenhårt både för mina egna och för att det blir smått hos dig också!
            Lycka till!
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #36
              Ok, får hoppas att dina kläcks då, mina verkar tyvärr inte göra det. Men de borde väl varit befruktade, eftersom hon ändå tog hand om dem, och ruvade dem?
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Inka
                • July 2005
                • 1233

                #37
                Tjaa, de kan mycket väl ha varit obefruktade ändå. Ibland går det lite för fort för fåglarna. Testa igen!
                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                www.kvitter.n.nu

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #38
                  Ja, får väl göra det Hoppas det går bra med dina.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Inka
                    • July 2005
                    • 1233

                    #39
                    Händer det något i Mickes zoo? Jag fick ut en sketen liten unge från mina sju befruktade ägg. Den andra honan la fem ägg och fick tre ungar ur dom. Trist att ägg kan förstöras också. Nåväl, fyra friska ungar blev det som är ringmärkta och tigger mat hela dagarna. Honan med bara en unge planerar fler.
                    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                    www.kvitter.n.nu

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #40
                      Nja, inga nya ägg, men honan har varit inne i holken ett par gånger igen, så det kanske kommer fler. Men vet ju inte om det går bättre då.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Inka
                        • July 2005
                        • 1233

                        #41
                        Jag ska hålla tummarna! Hur länge väntade du med att sätta upp holken igen?
                        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                        www.kvitter.n.nu

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          #42
                          Ursprungligen postat av Inka
                          Händer det något i Mickes zoo? Jag fick ut en sketen liten unge från mina sju befruktade ägg. Den andra honan la fem ägg och fick tre ungar ur dom. Trist att ägg kan förstöras också. Nåväl, fyra friska ungar blev det som är ringmärkta och tigger mat hela dagarna. Honan med bara en unge planerar fler.
                          Kan du inte ta lite bilder på småfjösarna... om du kommer åt vill säga
                          Dom är så otroligt ful-snygga första tiden!!
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #43
                            Ursprungligen postat av Inka
                            Jag ska hålla tummarna! Hur länge väntade du med att sätta upp holken igen?
                            Den har suttit uppe hela tiden, efter att jag tog bort de första äggen. Honan verkar inte ha varit intresserad av den på ett tag, men nu har hon varit inne i den några gånger.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Inka
                              • July 2005
                              • 1233

                              #44
                              Hur går det, hur går det? Så fort jag känner att jag orkar kliva in i voljären ska jag fånga in min Malva och Roland och placera i häckbur!
                              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                              www.kvitter.n.nu

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                #45
                                Har inte tittat i holken på ett tag, tror inte det är nå´t i den, just nu verkar intresset för den vara ganska svalt.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...