Kanske skaffa fågel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zureel
    • June 2010
    • 139

    Kanske skaffa fågel

    Jag har fått min mormors gamla fågelbur av märket ferplast vet inte riktigt hur gammal den är men verkar vara i bra skick måste bara rengöras ordentligt den har 60x40 i bottenmått och en höjd på 64cm min fråga då är vad kan vara lämpligt att ha i den burstorleken?
    Senast redigerad av Zureel; 07 August 2010, 14:35.
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #2
    Undulater om du vill ha någon tam fågel som är lätt att sköta. Annars finkar av något slag?

    Kommentar

    • Tobbe R
      • May 2009
      • 654

      #3
      Ursprungligen postat av Zureel
      Jag har fått min mormors gamla fågelbur av märket ferplast vet inte riktigt hur gammal den är men verkar vara i bra skick måste bara rengöras ordentligt den har 60x40 i bottenmått och en höjd på 64cm min fråga då är vad kan vara lämpligt att ha i den burstorleken?
      Inga alls,den är för liten enligt gällande djurskyddsregler. Minsta mått som anges föreskrifterna är 70x45

      Tobbe

      Kommentar

      • Zureel
        • June 2010
        • 139

        #4
        Måste varit andra regler när den tillverkades nåja ingen större skada då den var gratis men bra att veta att då är det tippen som gäller

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          #5
          Ursprungligen postat av Zureel
          Måste varit andra regler när den tillverkades nåja ingen större skada då den var gratis men bra att veta att då är det tippen som gäller
          Det säljs fortfarande mindre burar, jag semesterpassade tre zebrafinkar förra veckan och de hade köpt fåglar och bur m. tillbehör så sent som i våras och den var mindre än din. Lär dock bli en voljär inom kort så det kommer att bli bra ändå.

          Tobbe

          Kommentar

          • Zureel
            • June 2010
            • 139

            #6
            helt otroligt att man får sälja burar som inte uppfyller lagen

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #7
              mmm samma sak som akvarium och fiskar
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Zureel
                helt otroligt att man får sälja burar som inte uppfyller lagen
                ????????
                Visst är det fel att sälja fåglar och en bur ihop som är för liten enligt lagen. Men buren i sig behöver ju inte vara olaglig för den kan ju vara laglig för andra mindre fåglar.

                Jag vet att detta med storleken på burar var ett problem för några år sedan (vet inte riktigt vad som gäller nu) och då beslutade myndigheterna att en viss storlek på bur skulle vara minimum för en viss art. Dock så var bara problemet att det helt enkelt inte tillverkades några lagliga burar. Man kan ju tycka att producenterna då skulle börja tillverka lagliga burar men denna lagtiftning gällde ju bara för Sverige och Sverige var en för liten marknad för att de skulle bry sig om att tillverka några burar bara för den svenska marknaden.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nubi
                  mmm samma sak som akvarium och fiskar
                  Finns inga akvarium eller fiskar som är olagliga i Sverige.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #10
                    inte!?
                    hade jag fått för mig...trist då kan jag förverkliga min dröm
                    Hajmal i en guldfiskskål
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Zureel
                      • June 2010
                      • 139

                      #11
                      även om sverige är en liten marknad så finns det ju folk i andra länder som vill ha stora burar också av olika skäl och då borde man bara importera såna burar för jag har svårt att tro att man i andra länder bara har burar som är mindre än våra minimått

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nubi
                        inte!?
                        hade jag fått för mig...trist då kan jag förverkliga min dröm
                        Hajmal i en guldfiskskål
                        Det finns en slags allmän skrivning att det skall vara en bra miljö för fiskarna och inget akvarium är väl en bra miljö för hajmalar
                        Sedan finns det oxå i L80 en specifik beskrivning över hur ett lämpligt akvarium skall se ut för fiskar - men den uppfyller i stort sett (som tur är - eftersom vissa av lagarna vore djurplågeri om de infördes). Inte ens mitt 3.000 liters mjed småfiskar är lagligt.

                        Men som sagt nu var det ju fåglar som tråden skulle handla om
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Zureel
                          även om sverige är en liten marknad så finns det ju folk i andra länder som vill ha stora burar också av olika skäl och då borde man bara importera såna burar för jag har svårt att tro att man i andra länder bara har burar som är mindre än våra minimått
                          Så var det i alla fall - det vet jag med 100% säkerhet
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • lillfrasse
                            • February 2002
                            • 2228

                            #14
                            Simma lungt..
                            Lillfrasse..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...