Nyinflyttad undulat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    Nyinflyttad undulat

    Hejsan, under gårdagen hämtade jag en 2årig hona till mina 5åriga hane, som jag redan hade. Just nu står dom i olika burar i samma rum, så att de kan se varandra. Men problemet är att honans tidigare parter, dog av någon okänd anledning och jag vet inte om jag vågar sätta honan i kontakt med min hane utifall denna hona har fått någon sjukdom.
    Förövrigt ser hon pigg ut, äter bra, aktiv osv men ser lite för slank ut. När vi hämtade henne såg hon ut att ha andnöd, samma sak när vi kom hem. Men det kan ha varit pga stress, för nu ser det bra ut.

    Så jag undrar lite allmänt om hur jag ska gå till väga, och när dom ska flyttas ihop.
    Lite tips skulle också vara bra för att dessa två fåglar ska få en så bra start som möjligt. Förhoppningsvis blir det ägg i framtiden

    Christer
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    Ja det blir väl till att hålla dom skilda tils du vet att honan INTE är sjuk.
    Men om hon putsar sej, ser aktiv ut och äter bra Och lägger på sej hull. så ser jag inte direkt en sjukdom.
    Kolla in hennes bajs... ser det bra ut?? Luktar hennes bur illa? Sjuka fåglar har en tendens att lukta dåligt.

    Sen när du vet att hon är frisk och vill introducera henne så kan man låta dom se varandra, precis så som du har gjort. Flytta burarna närmare varandra, för att tillslut släppa in dom i en bur som ingen av dom vart i tidigare. neutral ort så att säga.
    Men bara för en liten stund, verkar dom gilla varandra på en gång så är det bra, verkar dom nervösa så kan det vara bra att sära på dom efter en 15-30 min, låta dom känna in situationen och kanske pröva några dagar senare.
    Se till att dom får nåt gått efteråt.
    Typ en melonbit som man rullat i undulatfrön

    Flyger dom på varandra som galningar, ja då ska du sära på dom med en gång.


    OBS OBS OBS detta är vad jag själv erfarit med fåglar, jag har alltså INTE läst detta i nån bok, eller fått råd från djuraffär,
    Har nån annan andra erfarenheter och tycker att mitt sätt behandla fåglar är helt galet, så säg detta!!
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Christerhedberg
      • August 2008
      • 624

      #3
      Japp, jo ser ut att trivas och ser väldigt frisk och aktiv ut. Jag har flyttat ihop dom i samma bur nu, och dom är väl inte jätteintresserad utav varandra men sitter 2dm ifrån varandra fint och stillsamt. Får se hur framtiden blir, men någon sjukdom, är nog inte inblandad i alla fall. Tack för svaret.

      Kommentar

      Arbetssätt...