Färgundulat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Färgundulat?

    Har fattat det som att det finns nå´t som kallas färgundulat? Exakt vad utmärker en sådan? Har hört att två färgundulater inte kan få ungar tillsammans, utan den ena föräldern måste vara av en mer normal variant. Är det de utan de svarta markeringarna på huvudet och vingarna som räknas som färgundulater? Har också fattat det som att vissa undulatvarianter aldrig får den vuxna färgen på vaxhuden, är det dessa som kallas färgundulater?

    Jag har en gul lutinohona, och en blå opalinhane, kan de få ungar tillsammans?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Är inte alla undulater utom den gröna (dvs naturformen) färgundulater.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Tja, jag vet inte. Men jag har hört att två färgundulater inte kan få ungar tillsammans, men t.ex två vanliga blå, det vill säga som har det normala undulatmönstret på huvud och vingar (just vingmönstret har gett den dess namn), men är blå och vita istället för gröna och gula, kan väl få ungar tillsammans? I annat fall skulle väl den ena föräldern alltid vara tvungen att vara en vildfärgad?
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • maggan55
        • September 2008
        • 219

        #4
        Färgen hindrar inte dina fåglar att få ungar.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Nej, inte färgerna i sig, men har hört att vissa undulater rent genetiskt inte är kompatibla, och det är just de som kallas färgundulater, vad som avgör om det är en färgundulat eller inte vet jag inte, alla undulater har ju färg, så det är väl inte bokstavligt menat.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Tobbe R
            • May 2009
            • 654

            #6
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Nej, inte färgerna i sig, men har hört att vissa undulater rent genetiskt inte är kompatibla, och det är just de som kallas färgundulater, vad som avgör om det är en färgundulat eller inte vet jag inte, alla undulater har ju färg, så det är väl inte bokstavligt menat.
            Vad är källan till det? Jag har haft ungar efter "ickegröna" föräldrar och aldrig stött på den uppgiften. Är dock inte inne i utställningssvängen utan har bara haft undulater för mitt höga nöjes skull så jag kan ha missat något.

            Allmänt tycker jag att om man "har hört något" bör man tala om var man hört det, finns inga möjligheter att bedöma trovärdigheten annars.
            Tobbe

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Tja, kommer inte ihåg var jag hörde det, det var rätt längese´n. Men om jag minns rätt, så räknas t.ex inte en vanlig blå, med vitt huvud och de naturliga svarta markeringarna inte som en färgundulat, utan jag har förstått det som att det är de varianter som aldrig får vuxenfärgen på vaxhuden utan är rosa eller ljusblå hela livet som räknas till färgundulater (logiskt såtillvida att det låter ju lite mysko rent genetiskt att vaxhuden inte färgar ut), men jag kan ju minnas fel, det var ju som sagt ett tag se´n jag hörde det.

              Frågade en i en zooaffär häromdagen, och han hade å sin sida hört att opaliner (som min hane är) ofta bara får en unge i kullen.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • maggan55
                • September 2008
                • 219

                #8
                Uppgiften om opaliner håller jag av egen erfarenhet inte heller med om .

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Hehe, tja, de jag hört det från har väl förstått fel då, och jag kan ju minnas det om färgundulater fel också.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • maggan55
                    • September 2008
                    • 219

                    #10
                    Lycka till med dina fåglar.

                    Kommentar

                    • Maleficum
                      • January 2008
                      • 89

                      #11
                      Du har inte råkat hört det av någon oerfaren som inte vet hur man ser könsskillnad på de färger där hanarna inte får den normala blå vaxhuden och därför råkat satt ihop samkönade fåglar och därför inte fått ungar?

                      Råkar inte just individen ha något problem så är det inga problem att korsa vilka färger som helst.
                      He who fights and runs away will live to fight another day.
                      (\_/) (\_/)
                      (^^) (^^)
                      (’’)(’’) (’’)(’’)

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ursprungligen postat av Maleficum
                        Du har inte råkat hört det av någon oerfaren som inte vet hur man ser könsskillnad på de färger där hanarna inte får den normala blå vaxhuden och därför råkat satt ihop samkönade fåglar och därför inte fått ungar?

                        Råkar inte just individen ha något problem så är det inga problem att korsa vilka färger som helst.
                        Ok, då vet jag
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Nu har de i alla fall börjat vänslas lite, var kanske för att jag flyttade holken, fick höra att de inte gillar när holkens baksida vetter ut mot rummet, utan de vill ha öppningen åt den sidan med mest yta så att säga, så de har överblick över området runt holken, istället för väggen.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Dexter
                            • December 2009
                            • 984

                            #14
                            Nu är det många år sedan men jag hade en gul lutinohona och en blå opalinhane som fick flera kullar tillsammans. Om jag inte missminner mig blev alla ungar i just deras kullar blå och gröna opalin. Lycka till!
                            Senast redigerad av Dexter; 19 May 2010, 09:55.
                            /Dexter

                            75 liter mix, 220 liter mix

                            Kommentar

                            • Maleficum
                              • January 2008
                              • 89

                              #15
                              Beroende på vad föräldrarna har för dolda anlag så kan ju ungarna få lite olika färg. Men om föräldrarna inte har något dolt så kommer alla hanar bli standardgröna med split för blå opalin ino och honorna kommer bli gröna opalin med split för blå.

                              Är hanen himmelsblå eller kobolt? Du råkar inte veta vad deras föräldrar har för färg?
                              He who fights and runs away will live to fight another day.
                              (\_/) (\_/)
                              (^^) (^^)
                              (’’)(’’) (’’)(’’)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...