Var är stararna någonstans?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreama

    • November 2007
    • 286

    Var är stararna någonstans?

    Jag har inte sett några Starar här i Partille ännu. Hur är det i övrigt i här i landet?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Såg några för nån vecka sedan, men det är aldrig mer än enstaka starar här (Täby, norra Stockholm). I Partille borde de väl ligga på ägg redan?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Jag har sett flera starflockar i veckan här i Huddinge men visst har antalet starar minskat på senare år.
      Sen ser jag förstås min uppstoppade stare året om! Den flög in i mitt köksfönster och bröt nacken för dryga tjugo år sedan. Det är en ungfågel och även rätt rutinerade skådare har svårt att se vad det är. Liknar en nötskrika faktiskt.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Dreama

        • November 2007
        • 286

        #4
        Jag pratade med en kompis som också bor här i Partille. Han hade sett Starar här och även i Skåne när han var nere i mitten av April. Han sa att det är mindre med Starar nu. Varför? De hamnar i grytor och kastruller nere på Kontinenten!
        Senast redigerad av Dreama; 02 May 2010, 21:19.

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Nja, det är nog snarare förändringar i jordbruket som gör att stararna har svårt att hitta föda. Fransoserna har ätit kramsfågel sen eviga tider.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det finns nog flera faktorer (miljoner starar dödas t.ex. med gift under övervintringen nere i centraleuropa för att de bajsar på folks bilar & hus, och brist på bohålor kan nog också spela in), men en studie i skåne fann mycket riktigt att i de områden där jordbruket inte rationaliserats fanns fortfarande gott om stare.

            Men minskat har den helt klart. Här i stockholm är stare som sagt inte längre en särskilt vanlig fågel, jag ser väl sisådär ett dussin per år.

            Den är inte den enda fågeln som minskat kraftigt heller. När såg ni en skrattmås senast?
            Senast redigerad av Azur; 03 May 2010, 07:20.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Här i Nässjö finns det gott om skrattmåsar - j*kla oväsen.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                På Skansen finns det gott om skrattmås, även kallade korvmås.....
                Men visst är det så att skrattmåsen har försvunnit i oroväckande grad, det började redan på åttiotalet, men man vet väl inte riktigt säkert varför?

                Jag har alltid starar i trädgården varje år och det beror på att jag är en sällsynt lat trädgårdsinnehavare till grannarnas förtvivlan. Oröjt och oklippt, men det finns ingen som har så mycket fjärilar, humlor och bin som jag. När andra får dålig fruktsättning så får jag alltid gott om frukt i alla fall. För jag har så gott om pollinerare i min vanvårdade trädgård.
                Och gott om fågel som gillar insekter, t ex starar.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ja, skrattmåsen har minskat drastiskt. Det är nog nåt år sen jag såg en skrattmås senast, men så har jag inte varit på skansen heller!

                  Däremot har vi gott om fiskmås, och gråtrut häckar på hustaket.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Jag kanske skall tillägga att skrattmåsarna minskat något även i Nässjö men det trodde jag berodde på kommunen helt sonika grävde bort deras favoritöar där de häckade som mest.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      det trodde jag berodde på kommunen helt sonika grävde bort deras favoritöar där de häckade som mest.
                      Man brukar väl anta att de minskar pga att kommunerna har blivit bättre på att täcka soptipparna, dvs det är egentligen en återgång till normal populationsstorlek från att ha varit onaturligt många pga oavsiktlig "stödutfodring". Förlorade häckningslokaler kan säkert också spela roll.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...