Ägg i mössan - en fråga om ägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Ägg i mössan - en fråga om ägg

    Nästan i mössan i alla fall. När lilla frun tänkte cykla till jobbet igår upptäckte hon att cykelhjälmen som låg i cykelkorgen hade fått en massa skräp i sej. Vid närmare påtitt välorganiserat skräp och i botten låg där ett ägg på cirka 3 cm. Med andra ord ett fågelbo i cykelhjälmen. Vi har spanat lite men inte sett till någon fågel. Jag lade dessutom ett par strån i vägen för en eventuell fågelmamma och dessa låg orörda ett dygn så jag trodde boet var övergivet. Men jag upptäckte nyss att stråna var bortflyttade och det dessutom nu ligger två ägg i boet.

    Och så till frågorna.
    Är det så det går till att äggen får ligga på kylning tills de har lagt de ägg de vill ha? Det hade jag ingen aning om. Hur många ägg i så fall? Vilken art kan det röra sej om egentligen? Lilla hustrun är beredd att köpa ny cykelhjälm men hon behöver ju cykeln. Hjälmen ligger i en cykelkorg som kan hakas av men hur långt törs man flytta boet?
    Killies is a lifetime passion
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Hej!
    Vi gjorde ett sånt experiment i skolan, med underlater. Fåglar stör sig inte av att boet blir flyttades. De underlaterna hade små holkar med ägg och vi flyttade ett par cm i början och sen flyttade vi ca 1 m till en annan vägg. De hittade sina ägg O_O mkt imponerande!
    Jag skulle plocka ner hjälmen från korgen och ställa hjälmen på en pall, så den är i samma höjd som cykeln en gång var (relativt) sen flytta närmare, till en lämpligare plats.

    Vad är det för färg på äggen? Bild skulle underlätta.
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Jag har tittat en gång till. Storleken är nog bara cirka 2 cm i längd. De är vita med lite brunaktiga fläckar.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #4
        en fågel lägger äggen dom ska ha inom loppet av några dagar sen börjar ruvningen....äggen är som känsligast dagarna innan dom skall kläckas,
        beroende på fågel och ruvningstid så är denna "känslotid" olika lång.

        Koltrast är en filur som väldigt lätt tar sej in hos mäniskor och är väldigt orädd... men koltrastens ägg är ljust turkosa, så den kan det inte vara.
        Vita ägg med bruna fläckar? ja så ser nästan alla fågelägg ut
        Hur är formen på äggen? som vanliga hönsägg? eller lite spetsigare?
        Att succesivt flytta äggen funkar jättebra, se bara till att inte pila och dona för mycket i boet..kanske lägga lite fågelfrön nära, så att fågeln blir inspirerad att stanna pga av maten
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Äggen är mer spetsiga än hönsägg. Därefter bör jag väl tillägga att jag är av manligt kön och därtill har ej det färgseende nästan alla kvinnor har om ni förstår vad jag menar - jag tillhör mao de där 11%-en...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Äggen är mer spetsiga än hönsägg. Därefter bör jag väl tillägga att jag är av manligt kön och därtill har ej det färgseende nästan alla kvinnor har om ni förstår vad jag menar - jag tillhör mao de där 11%-en...
            Bild skulle underlätta:P
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #7
              2cm och vitt med prickar, tänker då på

              Talgoxe: http://4.bp.blogspot.com/_mlk546Smp9...+pes%C3%A4.JPG


              Koltrast:
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #8
                Ursprungligen postat av erikthur
                Äggen är mer spetsiga än hönsägg. Därefter bör jag väl tillägga att jag är av manligt kön och därtill har ej det färgseende nästan alla kvinnor har om ni förstår vad jag menar - jag tillhör mao de där 11%-en...
                Koltrasten har ungefär 2-3 cm stora ägg och ganska hönsliknande i formen.
                Den turkosa färgen kan vi sippa pga av ovannämda problem.
                En sak du dock kan titta efter är om äggen glänser eller ej.
                Koltrasten ägg glänser inget eller väldigt lite.

                Talgoxen har omkring 1,5-2 cm stora ägg. Dom glänser mer än koltrastens och fläckarna på äggen är ofta tydligare hos talgoxen (koltrasten kan till och med vara utan fläckar)
                Och grundfärgen är äggskalsvit (höhö) med kontrastrika fläckar.
                Talgoxen är också en fågel som kan flytta in väldigt nära mäniskan.
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  Har blåmes som bor varje vår-sommar hos mamma den är orädd för oss och har en liten holk på morsans balkong
                  här hemma har vi inget ännu, däremot får vi besök av en super söt och nästan tam ekorre som har spatserat runt i vårt vardagsrum när vi glömde slänga ut mat åt den i höstas.
                  Vi bor på 5.e våningen och han tar sig upp varje dag mellan 9-11
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Så var dom tre...

                    Idag tre ägg och här kommer bilden. Men det var svårt att få in den i datorn eftersom el-giganten lyckats slarva bort min kortläsare och jag själv nästan usb-kabeln till kameran. Som ytterligare nytt kan sägas att ett skatpar tycks bygga ett nytt bo i vårt plommonträd. Welcome to Bird City...
                    Bifogade filer
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #11
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Idag tre ägg och här kommer bilden. Men det var svårt att få in den i datorn eftersom el-giganten lyckats slarva bort min kortläsare och jag själv nästan usb-kabeln till kameran. Som ytterligare nytt kan sägas att ett skatpar tycks bygga ett nytt bo i vårt plommonträd. Welcome to Bird City...
                      jag skulle sätta mej på att det är talgoxe!!
                      och du hade rätt på fläckarnas färg
                      Vita med lite rödbruna fläckar
                      Räkna med att det kommer fler ägg

                      Och sen skatorna då...om du är en morgonmänniska så gör det ju inget att dom börjar förfesta kl 04 på morgonen.
                      Men om du är som jag så ska du nog gå och riva ner deras bo, hänga en lapp där du vänligt men bestämt råder dom att flytta sin koloniverksamhet till en plats långt från ditt sovrumsfönster

                      Visste du att vi fyller år på samma dag??
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Sommarbarn med jordgubbstårtor med andra ord.
                        Inte sett till så mycket talgoxar på senare tid. Blåmesar dock - vi får sätta upp talgboll efter talgboll för att stilla deras begär. Dessutom hackar dom sönder repet den hänger i för att få byggmaterial. För några år sedan ramlade deras ungar ned i vårt torkskåp eftersom dom byggt bo i dess ventilationskanal.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Tobbe R
                          • May 2009
                          • 654

                          #13
                          Ursprungligen postat av karrokaja
                          jag skulle sätta mej på att det är talgoxe!!
                          och du hade rätt på fläckarnas färg
                          Vita med lite rödbruna fläckar
                          Räkna med att det kommer fler ägg
                          Talgoxe? Vet inte mycket om fågelägg, det tycker jag man ska överlämna till fåglarna, men talgoxar är väl typiska hålhäckare? Jag har åtskilliga par som häckar i mina holkar men har aldrig sett någon i ett öppet bo?

                          Tobbe

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Rödhake på fyra ägg? Skrämde fågeln och den mej nyss. Vi måste försöka flytta boet idag uppenbarligen.
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #15
                              Visst liknar det "vårt" bo - både ägg och struktur:
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...