Ny familjemedlem..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Jamen lägg av nu va.
    Alla har rätt att framföra sina åsikter och alla har rätt att kritisera dom. Om nu slingersvansen misslyckades med sitt akvarium så kan han ju ändå ha rätt i sin syn på aror.
    Skall han bemötas så bemöt istället hans åsikter istället för personen ifråga - du låter som en politiker.

    Min grundläggande syn är att det bästa vore om det blev ett förbud (eller åtminstone restriktioner) på att sälja djur som paroonhajar, red tailmalar, aror etc. Detta pga av att de är mycket svårskötta djur som och att det är ytterst få människor som har kunskap, pengar, utrymme och tid nog för att sköta djur som dessa. Visst - det finns några få människor som har dessa förutsättningar (har inte en susning om du har detta så denna åsikt är mer generell och absolut inte riktad mot dig) men de är försvinnande få så det är fel att basera lagstiftningen på dessa få. Kanske vore det istället bättre med ett restriktionssystem för denna typ av djur.

    licenser kanske för vissa djurarter.....?

    finns väl för en del andra mer eller mindre sällsynta djur....

    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av Kensa
      licenser kanske för vissa djurarter.....?

      finns väl för en del andra mer eller mindre sällsynta djur....

      .
      Det finns ju redan en lagstiftning som reglerar handeln med "sällsynta djur" (CITES-lagstiftningen). Detta är naturligtvis viktigt - men mitt förslag utgår snarare från djurskyddsbehovet än utifrån om arten är sällsynt eller inte.

      Funderar för övrigt på detta just nu - eftersom jag håller på med ett remissvar till Jordbruksdepartementet eftersom de nu skall göra en översyn av djurskyddslagarna.
      Men detta är ju en helt annan fråga än det som tråden handlar om och jag tog också upp detta tidigare i en annan tråd i forumet så det behöver inte behandlas här
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Ouscazz

        • February 2009
        • 910

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Detta pga av att de är mycket svårskötta djur som och att det är ytterst få människor som har kunskap, pengar, utrymme och tid nog för att sköta djur som dessa. Visst - det finns några få människor som har dessa förutsättningar (har inte en susning om du har detta så denna åsikt är mer generell och absolut inte riktad mot dig)
        Check på alla punkter Kjell!

        Uppfödaren till vår ara sorterade hårt bland intressenterna och det var först efter ca 20-30 minuters intervju som han antydde att vi kanske skulle kunna få köpa en av hans araungar. Uppfödaren, och hans kollega som handuppmatar, är båda oerhört seriösa och välkända i fågelhobbyn med 25 års erfarenhet av arauppfödning. Vi har nästan daglig kontakt eftersom de följer upp alla "sina" fåglar efter försäljning och ger råd och tips när man har frågor.

        Om du slutar kalla mig för politiker, besserwisser eller andra roliga namn ska jag försöka hålla mig på mattan..
        www.diskusforum.se
        www.loricariidae.se

        Kommentar

        • Ouscazz

          • February 2009
          • 910

          Ursprungligen postat av drd
          Fasen jag får se till att åka o hälsa på dig snart Mats och kela lite med besten
          Jag tycker han e så himskan söt ju så det gör inget om han nafsar

          Anytime Matte!
          www.diskusforum.se
          www.loricariidae.se

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            Hipp som haver så har du fått tag i en mycket vacker och ståtlig fågel Ouscazz
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • Ouscazz

              • February 2009
              • 910

              Ursprungligen postat av Sultanen
              Hipp som haver så har du fått tag i en mycket vacker och ståtlig fågel Ouscazz
              Tack för återgången till ämnet!
              Jupps, han är helt fantastisk Sultanen!

              Ozzy var på världens bästa humör ikväll när jag kom hem från jobb. Jordnötter är favvosnacks.
              Bifogade filer
              www.diskusforum.se
              www.loricariidae.se

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                Han e ju för jädra kär den där pippin men fasen när ska du klippa dig så du ser ut som folk Mats ? hehehehehehe
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • Ouscazz

                  • February 2009
                  • 910

                  Klippa mig..?. nae..
                  www.diskusforum.se
                  www.loricariidae.se

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    Ursprungligen postat av Ouscazz
                    Tack för återgången till ämnet!
                    Jupps, han är helt fantastisk Sultanen!

                    Ozzy var på världens bästa humör ikväll när jag kom hem från jobb. Jordnötter är favvosnacks.
                    Vem är vackrast??

                    ärligt så var det svårt att svara på.. men tråden handlar ju om papegojan så det är väl den jag ska berömma. (du ska inte klippa dej!!)

                    Sista bilden är helskön.. vilket häftigt uttryck. huvudet lite på sniskan och blicken vass som ett rakblad! så ska gojor se ut!!
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • NIC
                      • January 2008
                      • 5121

                      Ursprungligen postat av drd
                      Han e ju för jädra kär den där pippin men fasen när ska du klippa dig så du ser ut som folk Mats ? hehehehehehe
                      Vadå, det där e väl inte så långt

                      Riktigt snygg bild där Mats, när han spänner ut vingarna!!

                      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                      Kommentar

                      • Big_Sal
                        • March 2008
                        • 470

                        Gillade också den... MKT FIN PIPPI!!!
                        //Salle

                        Kommentar

                        • Ouscazz

                          • February 2009
                          • 910

                          I morse..

                          www.diskusforum.se
                          www.loricariidae.se

                          Kommentar

                          • benno
                            • August 2009
                            • 125

                            Grattis till en mycket fin fågel och vilket gött temprament den har.

                            Själv bor jag granne med en erfaren öppfödare av amazoner och han berättade att det finns en kille i Sarpsborg norge som har en slags hangar där arorna lever och häckar nästan som vilda. Uppe vid taket finns det en utgång där dom kan flyga ut när dom vill, året om.

                            Han hade sett detta och det var en mäktig syn att se dessa fåglar parvis flyga fritt ute. Dom lär ha ett revir på ca: 2km. och kom alltid tillbaka.

                            Fast personligen föredrar jag nog att ha dom som en familjemedlem som ni har.

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              Vacker fågel minsann! Desutom ser den ut att vara en smula snällare än de kaxiga Nymfarna här hemma. Liten fågel stort humör!

                              Jag var in på Hundman i Västerås i förrgår och kakaduan Jocke kidnappade min mössa från mitt huvud. Tur att man har en del fågelvana och vet hur man tar tillbaka saker, men jösses vad starka stora fåglar är!
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              • Inka
                                • July 2005
                                • 1233

                                Fin liten pippi han är!
                                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                                www.kvitter.n.nu

                                Kommentar

                                Arbetssätt...