Svanesång

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Svanesång

    Jag har nu promenerat runt Insbergssjön i Nässjö iaf sex höstar på raken men aldrig har det varit så mycket svanesång som i år. Betydligt fler sång- och knölsvanar tycks rasta på väg söderöver än tidigare. Kan det bero på att den lokale knölsvanpappans regering tog slut under sommaren eller kan det bli så väldiga säsongsvariationer månne undrar en ornitologiskt mindre bevandrad lunchpromenerare.
    Killies is a lifetime passion
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Märkte just idag att Ingsbergssjön saknade svanpar för första gången sedan jag promenerat runt i omgivningarna sedan vintern 2001-2. Så det var också verkligen slutet för svanparet ifråga. Undrar om vi får några svanungar nästa år. Det är ett bra revir med möjlighet för övervintring. Fixar det sej själv eller blir det svannapping som kommunen gör till svandammen i Uppsala?
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Idag ligger 3 olika svanar på nästen och möjligen finns ett ytterligare par i sjön. Så svanungar borde det väl bli men jag undrar om sjön är stor nog för att härbärgera kanske 4 svankullar.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Nu ligger fem svanar på sina reden. Det blir nog en het sommar. Undrar om det är fjolårets ungsvanar som kommit tillbaka till sjön med vad man brukar kalla på amerikanska - "spouses"...
        OT - Igår såg jag för första gången på länge en vattensork - oj vad vi spanade på dom när jag var 7-8 år uppe i Boden. Samma beteende - kärt återseende.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Det blev fyra kullar till slut. När det frös på var det bara ett svanpar som stannade i fågelvaken så jag trodde att de tänkte övervintra på samma sätt det tidigare dominerande svanparet gjorde och därmed försvara sitt revir. Men nu har även det svanparet lämnat sjön. Så därmed är det upplagt för flera svanpar nästa säsong.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          Arbetssätt...