Köpa papegoja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    Köpa papegoja?

    Hej..
    Har planer på att köpa mig en papegoja, har nu läst allt jag hittar och skötsel vård sjukdommar mm men kan inte bestämma mig om vilken art som passar mig bäst.
    Skulle vilja ha en som är nyfiken och inte så lättskrämd
    helst lättlärd och tystlåten och inte ha problem med att sysselsätta sig själv. det sista är viktigast då jag inte vill binda mig helt och hållet till hemmet utan gärna kunna gå ut på kvällarna ibland.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Undulat eller nymfkakadua rekommenderas - de stora arterna har en förmåga att vara mycket krävande.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • myslas
      • February 2008
      • 672

      #3
      Håller med Kjell. Ska man skaffa sig en ung papegoja så kräver den massor med tid, det är närmast att likna vid att skaffa sig ett barn. Undulater är väldigt trevliga fåglar som är lätta att få tama. Nymfkakaduor är mer nyfikna av sig men de kan föra ett himla oväsen också.

      Efter de arterna kan Morhuvad papagoja vara något att kolla upp. Men inte innan man haft erfarenhet av Undulat eller Nymfkakadua.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Dvärgpapegojor funkar också, och kan liksom undulat och nymfkakadua hållas i små grupper så de sysselsätter varandra.

        Tror dock inte någon papegoja kan beskrivas som "tystlåten". Ju större de är desto högre ljud kan de ge ifrån sig, men även de små låter ofta & mycket.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • myslas
          • February 2008
          • 672

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Dvärgpapegojor funkar också, och kan liksom undulat och nymfkakadua hållas i små grupper så de sysselsätter varandra.
          Ja, de funkar också såklart. Men min erfarenhet av Rosenhuvad Dvärgpapegoja är att även om de blir tama så är de väldigt glada för att bitas och hålla ett himla liv. Men de är väldigt söta när man har dem i par.

          Kommentar

          • axeisi
            • September 2007
            • 804

            #6
            tack för svaren.


            Svarthuvad vitbukspapegoja tycker jag verkar riktigt roliga! någon som har erfarenheter av dem? hur klarar de sig själva mm?

            har också kollat ölite på Sparvpapegoja och dem verkar också roliga.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av axeisi
              tack för svaren.


              Svarthuvad vitbukspapegoja tycker jag verkar riktigt roliga! någon som har erfarenheter av dem? hur klarar de sig själva mm?

              har också kollat ölite på Sparvpapegoja och dem verkar också roliga.
              Utan att ha någon större erfarenhet av dom menar jag i alla fall att de inte är "lättlärda". Vet dock inte vad du menar med detta begrepp - om du menar tama så blir undulater, nymfer och de stora tamast. De stora är dock jobbiga, som myslas nämnde som ett barn och då vill jag tillägga - som ett barn som aldrig blir vuxet.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • garjzla
                • June 2007
                • 273

                #8
                Har en kompis som har en Svarthuvad vitbukspapegoja och han får inte en lugn stund i huset av den! Den är dock väldigt rolig och vill vara med hela tiden, sitta i buren är ingenting för dom!
                Bra på att härma diverse ljud i alla fall men kräver oehört mycket!

                Kommentar

                • Tobbe R
                  • May 2009
                  • 654

                  #9
                  Den här beskrivningen kan ju avskräcka vem som helst



                  Tobbe

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Jaha, det är en lori-släkting. Ja loris är extremt sociala och extremt högljudda allihop, och väldigt lekfulla och påhittiga. Väldigt roliga om man är på humör, men när de kickar igång med illvrål så plomberna lossnar klockan fyra på morgonen, sliter lös tapeterna, eller biter sönder ens cykel, då kan man hålla sig för skratt.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Hehe, om du vill få hela huset förstört så skaffa en Kea

                      Men på en lite mer seriös nivå kanske rödpannad kakariki kan vara värd en titt? En grön parakit i ungefär samma storlek som en nymfparakit, med röda teckningar på huvudet. En nyfiken och sällskaplig krabat som låter mer rolig än irriterande. Hade en för ett antal år se´n, som tyvärr blev sjuk och dog. Nackdelen med honom var att han innan han blev tam inte backade undan i buren, som en rädd nymfparakit gör, utan gick till attack. Å andra sidan så tämjde han sig själv, på grund av sin nyfikenhet, det räckte att ha honom ute några gånger, om jag minns rätt, så försvann rädslan.

                      Rosellor är också fina.
                      Senast redigerad av Shepard; 09 July 2009, 23:54.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Katka
                        • March 2009
                        • 109

                        #12
                        Hej!

                        Skall bli kul att få veta vilken sorts kaja det blir. Har själv haft rosenhuvade för flera år sedan. Det var lätt att få dem att öka på sig i holken men till sist hade jag allt för många (sicket väsen!). Vill du ha annat än papegojor så är skrattduvor väldigt roliga och tama men skräpar ner enormt. Den enda fågel jag har kvar nu är en 14-årig vitgul undulat ( Nebbe Cloufoth) som överlevt tre katter. Han sitter ensam i voljären och lyssnar på P4 från morgon till kväll. Skrattduvekompisen Sven dog ifjol. Undulaten lärde sig att härma skrattduvegarvet och fortsätter med det ännu... Alla mina fåglar förutom de rosenhuvade dvärgarna ha varit/är
                        "rescue actions" då tidigare ägarna tröttnat eller blivit allergiska. Kom ihåg en sak: papegojor lever länge ifall de skötes väl.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Rödpannad kakariki är ett jättebra tips. Hade ett par för många år sedan, väldigt trevliga och inte särskilt högljudda eller destruktiva. Mina blev aldrig tama, men jag försökte heller aldrig tämja dem. Mina blev också sjuka och dog, så kanske är de lite ömtåligare än andra småpapegojor, men himla fina.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • NathalieBorgman
                            • June 2008
                            • 218

                            #14
                            Hade en grå jako när jag var mindre, väldigt rolig fågel (ibland). Det han förstörde var oftast alla bokryggar på böckerna längst ner i bokhyllan, skor, hellst tofflor med kork sula, golvlisterna under möblerna, en och annan ridhjälm slank också i.
                            Men en charmerande fågel som pratade väldigt mycket, ropade "kom kom" till katterna som genast gick dit och fick sig ett nyp i svansen. Vart väldigt kräsen när det gällde mat på slutet åt han bara nutella (choklad gegg) och leverpastej.
                            Dog som 27 åring. Vart väldigt tomt i huset.
                            Att tillägga är att det måste göras rent oft varannan dag ungefär, fågelbajs luktar illa!

                            Kommentar

                            • Robin_Hedstrom
                              • January 2005
                              • 1818

                              #15
                              Vi har en Meyers papegoja. Den ogillar mig men älskar Gabbi. För att vara goja är den hyfsat tystlåten hävdar sambon, men jag är tveksam.
                              /Robin Hedström
                              http://www.robinhedstrom.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...