Juckande fågel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soetiz
    • October 2002
    • 377

    Juckande fågel?

    Hej Hej! För 5 månader sedan köpte jag en 6 veckor gammal undulat till min mamma. den är jätte gullig ovh allt....men på senare dar/veckor har han börjat med något som man tycker ser lite snuskigt ut. Han sitter på sitt rep..precis brevid repet hänger en ganska stor klocka. han sätter ena foten på klockan och den andra har han kvar på repet. Inget konstigt med det ju...det lustiga är att när han sitter så där så tokjuckar han mot repet ovh liksom gnider sin nedre region....klockan plingar högljutt över hela huset i hans takt.
    vad håller han på med? har han blivit kär i klockan? är det bara tonåringsgrej?
    någon annan som har en undulat som gör samma sak?

    Det ser iaf väldigt kul ut
    Simma lugnt!

    Min zoon:
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=421111
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Jag hade en undulat som ständigt satte på sin plastkompis...

    När vi åkte bort och lämnade den på djuraffären under tiden så fnittrade dom när vi hämtade honom... frågade om han bodde på porrklubb
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • Babbett
      • October 2003
      • 337

      #3
      Jucka gör dom nog knappast i ordets rätta betydelse, inte ens när dom "sätter på" någon... Fast det kan vara en dominansgrej, då har dom någon form av dans för sig.
      Mvh. Ann E.

      http://www.freewebs.com/babbett/index.htm

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av oveb
        När vi åkte bort och lämnade den på djuraffären under tiden så fnittrade dom när vi hämtade honom... frågade om han bodde på porrklubb
        hahaha skulle varit kul å se
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          soetiz: hej! Är din pippi tam? Jag tycker definitivt du ska köpa en kompis åt den, undulater är otroligt sällskapssjuka och en människa kan inte ersätta en artfrände.
          Själv har jag 2 undulater, en hona och en hane som nyss flyttat ihop. Jag har för mig att undulater blir könsmogna ungefär vid ett års ålder..
          Han kanske bara busar? Pröva att ta bort klockan ett tag och se vad som händer?


          Lenis
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #6
            Min lille blandrashund tror att hon är en hane och juckar på mindre hundar när hon kommer åt på dom......*knäpp*
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • soetiz
              • October 2002
              • 377

              #7
              Hej! ja Undulaten är rätt så tam. Vi tänkte få den kanske lite tamare. Sen tänkte vi köpa en dam åt honom.

              angående hunden så har juckandet en dominant roll. de visar sin dominans..
              Simma lugnt!

              Min zoon:
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=421111

              Kommentar

              • Babbett
                • October 2003
                • 337

                #8
                Ursprungligen postat av drd
                Min lille blandrashund tror att hon är en hane och juckar på mindre hundar när hon kommer åt på dom......*knäpp*

                Har hon lärt det av dig kanske? *funderar*


                Fast...min förra tik juckade på en nalle hon hade :-P


                Dom lärde säger det har med dominans att göra, hoppas dom har rätt!
                Mvh. Ann E.

                http://www.freewebs.com/babbett/index.htm

                Kommentar

                • Inka
                  • July 2005
                  • 1233

                  #9
                  Har haft några fåglar med samma beteende. De har gnidit sig mot pinnar och dyligt... Det trots att de har haft kompisar alltid. Inte vet jag varför. De kanske också har nåt slags sexuellt behov att få utlopp för. En av undulaterna var helt tokig i ett garnnystan han hittat på golvet. Han grep tag i det med båda fötterna, efter en stunds uppvaktning, och började sedan jucka mot golvet (som han liksom "satt" på).
                  Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                  www.kvitter.n.nu

                  Kommentar

                  • zickan84
                    • November 2005
                    • 2

                    #10
                    jag har en nymfparakit hane jag haft nån månad.

                    kan skrattar rätt rejält när han kryper upp på min hand och börjar "dansa" omkring och trycka sig mot mig... typ som om han juckade som vissa kallar det.
                    han brukar avsluta det hela med att bajsa.
                    rätt äkligt, men underhållande.

                    jag kan verkligen inte mycket om fåglar men gissar att det har något med revir märkning, att jag är hans och han märker mig som jag sett han märkt en leksak i buren också.
                    eller nån liknande parningsdans.
                    och nu har han blivit väldigt uppe i att gå omkring i min säng och ta sig i in mörka vrår som han aldrig gjort förr..
                    nu kan man stänga dörren till en garderob och han protesterar inte, förr kunde man inte ens nudda dörren innan han protesterade och visade att han var där inne.
                    kan ha med att det är parningsdags för honom och han inte har någon annan än leksaker och min hand att leka med.

                    jag vet inte.. jag gissar bara

                    Kommentar

                    • Babbett
                      • October 2003
                      • 337

                      #11
                      Jag har parakiter och papegojor och min gissning är att det är en dominansgrej, att dom utmanar en.. Min ena dvärgpapegoja håller på så även mot andra gojor, precis som att han vill visa att han är större och tuffare ..
                      Mina dvärgpapegojer har fått ungar och jag lovar, dom juckar inte när dom förbereder sig för det!
                      Mvh. Ann E.

                      http://www.freewebs.com/babbett/index.htm

                      Kommentar

                      • Inka
                        • July 2005
                        • 1233

                        #12
                        Ursprungligen postat av Babbett
                        Jag har parakiter och papegojor och min gissning är att det är en dominansgrej, att dom utmanar en.. Min ena dvärgpapegoja håller på så även mot andra gojor, precis som att han vill visa att han är större och tuffare ..
                        Mina dvärgpapegojer har fått ungar och jag lovar, dom juckar inte när dom förbereder sig för det!
                        Hmmm, min dvärgpapegojhane gned sig ganska rejält mot honan när de parade sig. Såg rent jobbigt ut. Det var som att han gned sig mot henne för att hitta rätt... eller nåt, jag vet inte. Jag har däremot aldrig varit med om att de har gnidit sig mot mig eller mot någon annan fågel...
                        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                        www.kvitter.n.nu

                        Kommentar

                        Arbetssätt...