Blev anfallen av kråkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Upq8776
    • May 2013
    • 22

    Blev anfallen av kråkor

    Idag vid 15 tiden gick jag förbi en liten skog och hittade en liten kråkunge som inte kunde flyga. Föräldrarna flög och runt mig och gav av sig hotande läten och sen plötsligt gled de ner mot mig och flög Up typ efter 2 meter från mitt huvud, jag försökte lägga Up fågeln på en pinne sen lägga den på trädet och det var då de började glida ner oavbrutet med skrikande läten och jag la ner fågeln och sprang ut ur skolan och de fortsatte följa mig och glida ner mot mig till jag gömde mig under ett lågt träd typ 400 meter bort sen försvann de, har senare lätt på internet att kråkor har bra minne och glömmer aldrig ett hot, kan jag riskera gå den vägen igen? Och vad för skada kan två fullvuxna kråkor göra? Tacksam för svar
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Kråkor är intelligenta fåglar. Men om du kan nog lugnt fortsätta att gå den vägen som du brukar göra. De bara varnade dig. De vaktade sin unge ordentligt för diverse faror som kan förekomma för en nyss utflugen liten unge. Men.. de har vassa klor och en vass näbb OM de skulle gå till angrepp. Det har nog vissa katter fått erfara.
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • Upq8776
      • May 2013
      • 22

      #3
      Gick förbi och tog med en gren för säkerhet skull. Ungen var borta men var säkert i närheten, för de attackerade mig igen men jag sprang typ 20 meter bort och viftade med pinnen, de vände de sig om och flög Up i trädet. Skulle de verkligen våga attackera mig fysiskt?

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Jag tror också bara att de varnar dej så länge du låter bli deras unge. Men om skulle plocka upp den igen vete h*n. Kråkor lär kunna se skillnad på människor (och komma ihåg dem). För några år sedan vid promenad i Nässjö var det en kråka som fattade agg mot mej av oklar anledning. Den förföljde mej några hundra meter och gjorde skenattacker bakifrån. Jag fick demonstrera för kråkan ifråga att jag var hyggligt nära pricksäker på stenkastning innan den bestämde sej för att ge upp aggressionerna. Men det tror jag inte hjälper i ditt fall. Jag tror att de kommer hålla ett extra öga på dej tills vidare.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Kråkfåglar är väldigt intelligenta, det är inte mer än en handfull djurtyper som klarat pricktestet men dit hör kråkfåglar. Det handlar alltså om att man målar en prick på djuret utan att det märker det och sen visar det en spegel. Kråkfåglar inser att det är de själva som syns i spegeln och försöker krafsa bort pricken. Det finns också andra försök där de visat förbluffande insikter i planering och att förstå omvärlden.

          Kråkor kan bli riktigt otrevliga när de angrips. Jag har en gång sett när en kråka blev tagen av en ormvråk och skrek högljutt. Det kom kråkor från alla håll, mängder av dem, och började mobba ormvråken. Den blev faktiskt så störd att den släppte kråkan. Andra fåglar kan också försvara sina ungar, jag har till och med sett en gås gå till attack på ett korpbo. Men en sån där samordnad attack på en angripare är mer ovanligt.

          Så jodå, den som en kråka utsett till bov får räkna med en viss mobbing. Fast det skall mycket till innan de går till handgripligheter, de håller sig normalt på lite håll så de inte själva riskerar skador. Skrik och skrän, störtattacker, det kan man räkna med. Att de faktiskt skulle gå i närkamp och börja hacka, nja, om än inte uteslutet så knappast troligt. Skulle de göra det, ser man till att skydda ögonen (vilka de knappast angriper, kråkfåglar har oerhört starka spärrar mot att skada ögon) så kan det ju bli nog så otrevligt men knappast värre än att det handlar om lite omplåstring.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Tobbe R
            • May 2009
            • 654

            #6
            Ursprungligen postat av Bygert
            Skulle de göra det, ser man till att skydda ögonen (vilka de knappast angriper, kråkfåglar har oerhört starka spärrar mot att skada ögon) så kan det ju bli nog så otrevligt men knappast värre än att det handlar om lite omplåstring.
            Skulle du vilja utveckla det där om spärrar mot att skada ögon.

            Tobbe

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Kråkfåglar har effektiva vapen, en vass näbb, samtidigt som de lever tätt ihop och det finns stor risk att de blir osams. Det duger ju inte då att de hackar ut ögonen på grannen, det måste helt enkelt vara tabu. Konrad Lorenz gjorde en del experiment med det där med sina korpar, han såg att de blev väldigt illa till mods när han förde en korpnäbb mot sina ögon. Jag rekommenderar dock ingen att göra om det, konsekvenserna om nån kråkfågel händelsevis inte läst Lorenz bok blir otrevliga.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Blev anfallen av kråkor

                Ursprungligen postat av bygert
                kråkfåglar har effektiva vapen, en vass näbb, samtidigt som de lever tätt ihop och det finns stor risk att de blir osams. Det duger ju inte då att de hackar ut ögonen på grannen, det måste helt enkelt vara tabu. Konrad lorenz gjorde en del experiment med det där med sina korpar, han såg att de blev väldigt illa till mods när han förde en korpnäbb mot sina ögon. Jag rekommenderar dock ingen att göra om det, konsekvenserna om nån kråkfågel händelsevis inte läst lorenz bok blir otrevliga.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Tobbe R
                  • May 2009
                  • 654

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bygert
                  Kråkfåglar har effektiva vapen, en vass näbb, samtidigt som de lever tätt ihop och det finns stor risk att de blir osams. Det duger ju inte då att de hackar ut ögonen på grannen, det måste helt enkelt vara tabu. Konrad Lorenz gjorde en del experiment med det där med sina korpar, han såg att de blev väldigt illa till mods när han förde en korpnäbb mot sina ögon. Jag rekommenderar dock ingen att göra om det, konsekvenserna om nån kråkfågel händelsevis inte läst Lorenz bok blir otrevliga.
                  Kråkfåglar är också kända för att hacka ögon på sina byten, harungar t.ex. Tror knappast att en människa som attackerar dess unge betraktas som en flockmedlem.

                  Tobbe

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Funderade även på det - men människan betraktas knappast som bytesdjur i det här fallet.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Tobbe R
                      • May 2009
                      • 654

                      #11
                      Jag är helt övertygad om att råkor är intelligenta. I vintras hade jag en flock om ca 50 individer i trädgården som det inte gick att skrämma bort. De väntade tills jag gått in och så återkom de efter 10 minuter.

                      Efter några dagar tappade jag tålamodet och sköt en råka och då försvann de övriga och jag såg inga råkor på tre dagar.

                      Tobbe

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Kan tänka mig att huvudets baksida är mest utsatt om det blir riktigt flygangrepp. Men får dom möjlighet nog skulle dom väl ge sig på ögonen oxåsom är rätt naturligt att angripa för att försvara sig. Mina ögon är det första jag tänkt på när jag hållit i någon fågel. En flaxande vinge in i ögat är säkert inte skönt heller.
                        Får man verkligen göra som man vill med vissa saker i sin trädgård.....
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Tobbe R
                          • May 2009
                          • 654

                          #13
                          Ursprungligen postat av eriahl
                          Får man verkligen göra som man vill med vissa saker i sin trädgård.....
                          Inte du kanske men jag får.
                          Tobbe

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Beror väl på hur man bor kanske. Är djurvän men tycker ändå för mycket skator här och vore inte helt fel.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tobbe R
                              Efter några dagar tappade jag tålamodet och sköt en råka och då försvann de övriga och jag såg inga råkor på tre dagar.
                              Tips: det funkar precis lika bra att gå ut med en svart tygtrasa eller liknande, ungefär så stor som en råka, i handen. De kommer att tolka det som om du dödat en råka och håller den i handen. Läs Lorenz berättelse om hur hans tama kajor reagerade när han råkade hålla i ett par svarta badbrallor.
                              Ursprungligen postat av eriahl
                              Beror väl på hur man bor kanske. Är djurvän men tycker ändå för mycket skator här och vore inte helt fel.
                              Ärligt talat en obegriplig inställning för mig. Kajor och råkor rör sig i stora flockar och kan föra mycket oväsen, men hur kan man störa sig på skator?
                              Senast redigerad av Azur; 06 June 2013, 13:03.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...