Skarv i Nässjö?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elektronikfreak
    • February 2013
    • 55

    #16
    Ursprungligen postat av Animaniac
    Nej, det är definitivt inte bättre, och min poäng var att det gnälls för mycket på skarvar och sälar, det är inte de som dumpar miljögifter och stridsmedel i haven heller... Hur vi än vänder det, så är människan värst, om det se´n är yrkesfiskare eller andra som har ihjäl mest fisk är irrelevant, allt jag vet är att det inte är sälar eller skarvar, inte ens tillsammans.
    Att människan är den största skurken till det extremt dåliga tillståndet i Östersjön är vi ju överens om. Vad beträffar skarvens inflytande på fisketillgången i Östersjön har jag ingen uppfattning om. Men enl fiskarna själva så har sälen ökat med det tjugodubbla på 25 år. Med reservation för den siffra naturligtvis. Detta har fått som följd... tillsammans med alla miljögifter naturligtvis... att enl fiskarna så äter sälen upp mängder med fisk som istället skulle ligga på våra tallrikar. Sönderslitna nät är ju en annan negativ följd av sälens framfart i Östersjön.

    Jag minns ju själv när jag var barn o jag följde med mina föräldrar ner till fiskebåtarna på morgonen o de hade fått lådvis med torsk som exempel. Nu när man kommer ner så är för det mesta lådorna tomma eller någon enstaka torsk o det är ju tråkigt. DÄREMOT - flundrorna har däremot ökat. Flundror älskar enl uppgift blåstång som ökar enormt i övergödda vatten.

    Men nu skulle ju den här tråden handla om skarvarna.
    Elektronikfreak
    Elektronikfreaks fotoalbum
    Videofotografen
    Stoned Records

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Ursprungligen postat av elektronikfreak

      Men nu skulle ju den här tråden handla om skarvarna.
      Tja, alla de här trådarna som verkar vara startade för att visa hur hemska och farliga djuren är för oss människor, tenderar till att bli OT efter ett antal inlägg, finns liksom inte så mycket mer att säga om huvudämnet då

      Läs gärna tråden om Rottweiler t.ex...
      Senast redigerad av Shepard; 08 February 2013, 17:08.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • elektronikfreak
        • February 2013
        • 55

        #18
        Ursprungligen postat av Animaniac
        Tja, alla de här trådarna som verkar vara startade för att visa hur hemska och farliga djuren är för oss människor, tenderar till att bli OT efter ett antal inlägg, finns liksom inte så mycket mer att säga om huvudämnet då

        Läs gärna tråden om Rottweiler t.ex...
        Jo, att människan är det största hotet mot vår planet!
        Elektronikfreak
        Elektronikfreaks fotoalbum
        Videofotografen
        Stoned Records

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #19
          Ursprungligen postat av elektronikfreak
          Jo, att människan är det största hotet mot vår planet!
          Vilket ju inte har särskilt mycket med skarvar att göra... Arg smiley åt mig, eller åt människan?
          Senast redigerad av Shepard; 08 February 2013, 17:17.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • elektronikfreak
            • February 2013
            • 55

            #20
            Ursprungligen postat av Animaniac
            Vilket ju inte har särskilt mycket med skarvar att göra... Arg smiley åt mig, eller åt människan?
            Åt MÄNNISKAN SÅKLART!
            Elektronikfreak
            Elektronikfreaks fotoalbum
            Videofotografen
            Stoned Records

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #21
              Ursprungligen postat av elektronikfreak
              Åt MÄNNISKAN SÅKLART!
              Hehe, gissade det, men blev osäker

              Har du lite tid över, så läs som sagt Rottweilertråden, ett praktexempel på fördomsfullhet mot djur.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • elektronikfreak
                • February 2013
                • 55

                #22
                Ursprungligen postat av Animaniac
                Hehe, gissade det, men blev osäker

                Har du lite tid över, så läs som sagt Rottweilertråden, ett praktexempel på fördomsfullhet mot djur.
                Har du någon länk?
                Elektronikfreak
                Elektronikfreaks fotoalbum
                Videofotografen
                Stoned Records

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #23
                  Ursprungligen postat av elektronikfreak
                  Har du någon länk?
                  Den finns under hundkategorin, det är bara den och ett ämne till som syns där nu.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • elektronikfreak
                    • February 2013
                    • 55

                    #24
                    Ursprungligen postat av Animaniac
                    Den finns under hundkategorin, det är bara den och ett ämne till som syns där nu.
                    Tack, jag ska läsa!
                    Elektronikfreak
                    Elektronikfreaks fotoalbum
                    Videofotografen
                    Stoned Records

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #25
                      Ursprungligen postat av elektronikfreak
                      Tack, jag ska läsa!
                      Kan ta lite tid dock
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • C113
                        • April 2008
                        • 95

                        #26
                        Ursprungligen postat av Majkie88
                        Då är de bara att gå hem och ladda bössan. Får ni en population av de där sillkråkorna så bajsar de sönder öarna och all vegetation dör + att de rensar ur vattendragen på fisk.
                        Där skarvar slår sig ner börjar ofta Havsörn häcka!! Bor vid Vomb-, Krankesjön där jag vet ett bo norr om Vomb och ett par har hållit till vid Kranke i vinter. Gör inget att det finns skarv, de blir mat till örnar (örngott?).

                        Hur läggar man in en bild? Tänkte lägga in en på en ung örn jag tog häromdagen.
                        Kristian Adolfsson
                        ------------
                        www.corydoras.net

                        Kommentar

                        • elektronikfreak
                          • February 2013
                          • 55

                          #27
                          Ursprungligen postat av C113
                          Där skarvar slår sig ner börjar ofta Havsörn häcka!! Bor vid Vomb-, Krankesjön där jag vet ett bo norr om Vomb och ett par har hållit till vid Kranke i vinter. Gör inget att det finns skarv, de blir mat till örnar (örngott?).

                          Hur läggar man in en bild? Tänkte lägga in en på en ung örn jag tog häromdagen.
                          Att det kan finnas ett samband mellan att skarven ökar samtidigt som havsörn o kungsörn ökar tycker jag mig ha sett här på Öland. I Färjestaden mitt inne i hamnen är det vanligt att man kan se ett halvdussin havsörnar sitta uppradandes vintertid innan isen lagt sig. Havsörnen liksom kungsörnen är ju onekligen en mäkta imponerande fågel med sina 2 - 2,5 meter i vingbredd. Såg i höstas en havsörn gå ner mot en hel svanfamilj strax norr om Borgholm o attackerade en av årsungarna men fick ge upp när svanen flaxade med vingarna så våldsamt.

                          Vad beträffar att lägga upp bilder startade jag en tråd om detta då jag inte visste att man var tvungen att årligen betala 225 kronor för att bl a kunna lägga upp egna bilder, avatar på forumet.

                          MEN - lägg upp bilderna på något av alla bildforum så kan du själv bestämma hur stora bilderna ska bli i det öppnade fönster o lägg bara upp länken här på forumet.

                          Sajter jag rekommenderar är:

                          FORUMBILDER.SE

                          PHOTOBUCKET.COM

                          IMAGESHACK.COM

                          EPHOTOBAY.COM

                          POSTIMAGE.ORG

                          Så lägger du bara in själva länken till bilden. ...

                          Lycka till!
                          Elektronikfreak
                          Elektronikfreaks fotoalbum
                          Videofotografen
                          Stoned Records

                          Kommentar

                          Arbetssätt...