Skarv i Nässjö?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Skarv i Nässjö?

    Skarv i Nässjö idag? Såg en fågel som torkade vingarna på en liten ö i Ingsbergsjön idag - som jag sett skarvar göra på foton/video. Var det en skarv på väg söderut eller finns det andra fåglar som också torkar vingarna på det sättet. Nässjö ligger ju inte precis vid kusten.
    Jag minns också en gammal man (dvs iaf äldre än jag) som en sen vinterdag för några år sedan hävdade att det var vår eftersom han tyckte han såg en skarv vila sej där på isen.
    Bara undrar.
    Killies is a lifetime passion
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Just det där att sitta och torka vingarna är ett rätt typiskt skarvbeteende så ser man nåt sånt kan man klart misstänka skarv. Skarvarna har brett ut sig ordentligt och dyker nu upp på platser där de känns helt felplacerade, jag har t ex sett skarv sittande på vassholmar i sjön här (Norra Hyn, Värmland). Svalan rapporterar senaste dagarna skarv bland annat från Vänersborg och Ljungby så visst skulle de kunna hamna i Nässjö också.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Ason
      • November 2010
      • 107

      #3
      Ursprungligen postat av erikthur
      Skarv i Nässjö idag? [...]
      Det är nog sannolikt så ja...

      En storskarv rapporterad i Ingsbergssjön i söndags i Artportalen/Svalan...
      Artportalen är en webbplats för den som vill söka efter och rapportera fynd av djur, växter och svampar i Sverige. Artportalen är ett viktigt verktyg i svensk naturvård baserad på folkets observationer ute i naturen.


      /Bengt
      allting hänger ihop - frågan är bara hur

      Kommentar

      • Majkie88
        • August 2012
        • 215

        #4
        Då är de bara att gå hem och ladda bössan. Får ni en population av de där sillkråkorna så bajsar de sönder öarna och all vegetation dör + att de rensar ur vattendragen på fisk.

        Kommentar

        • Joakim Lundgren
          • August 2006
          • 631

          #5
          Det är en häftig känsla att se skarven torka sina vingar. Jag har ett minne från min ungdom efter en sen fisketur med mina kompisar i "skärgården" utanför hällekis i vänern när vi glider tillbaka genom vassruggarna och småöarna till bryggan, plötsligt står där en skarv på en liten sten i vattnet med vingarna utsträckta. Vattnet var alldeles stilla och allt var tyst. Det var en urtidskänsla över fågeln där den stod o blickade ut över vattnet.
          AKA: Lizardking

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Ursprungligen postat av Majkie88
            Då är de bara att gå hem och ladda bössan. Får ni en population av de där sillkråkorna så bajsar de sönder öarna och all vegetation dör + att de rensar ur vattendragen på fisk.
            Erik kliver rätt ut i ett minfält till, skarvar är lokalt ungefär lika känsligt som vargar. Hur som helst, forskningen kanske inte direkt stöder att skarven är ett stort hot mot fisket men de har ökat nåt makalöst och naturligtvis påverkar det miljön när en art drar iväg på det sättet. Ingen skall ju påstå att det är ont om skarv så en viss reglerande jakt känns sunt.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Tja - skarven i Nässjö är väl mest en exotisk händelse. Den tar väl bara en matpaus under flytten i Ingsbergsjön som är en liten grund fågel- och växtrik sjö mitt i staden. Men det blir ju mycket fisk i sjön pga fåglarnas avträde som ger näringskedjan en riktigt rejält avstamp.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • elektronikfreak
                • February 2013
                • 55

                #8
                Jag förutsätter att den skarv TS sett var ett enstaka exemplar o knappast lär rendera i en full koloni inom några dagar. Däremot fakta är ju att fiskarna... dvs dom som får sin inkomst av att förse oss fiskälskare med fisk från havet ... rasar nästan lika mycket mot skarven som mot sälen. Åtminstone är läget så i Kalmarsund.

                * fiskälskare dvs jag älskar att äta fisk *
                Elektronikfreak
                Elektronikfreaks fotoalbum
                Videofotografen
                Stoned Records

                Kommentar

                • stefanr72
                  • November 2010
                  • 1022

                  #9
                  Ursprungligen postat av elektronikfreak
                  Jag förutsätter att den skarv TS sett var ett enstaka exemplar o knappast lär rendera i en full koloni inom några dagar. Däremot fakta är ju att fiskarna... dvs dom som får sin inkomst av att förse oss fiskälskare med fisk från havet ... rasar nästan lika mycket mot skarven som mot sälen. Åtminstone är läget så i Kalmarsund.

                  * fiskälskare dvs jag älskar att äta fisk *
                  Problemen i Kalmarsund började långt innan skarvarna ökade..
                  Men det är tyvärr alltid enklast att skylla på Säl och Skarv.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Och skarven är väl fridlyst om jag inte minns fel, tack EU.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • elektronikfreak
                      • February 2013
                      • 55

                      #11
                      Ursprungligen postat av stefanr72
                      Problemen i Kalmarsund började långt innan skarvarna ökade..
                      Men det är tyvärr alltid enklast att skylla på Säl och Skarv.
                      Jag refererar bara till vad fiskarna själva uppger. Dvs detta är fiskarnas egna syn på saken. Själv är jag landkrabba.
                      Elektronikfreak
                      Elektronikfreaks fotoalbum
                      Videofotografen
                      Stoned Records

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Fiskarna ska kanske inte gnälla så mycket på skarv och säl, det är inte dessa djur som håller på att fiska ur haven, utan människan... Det är bara ett fall av att de inte gillar att skarvarna och sälarna tar "deras" fisk, som om de hade ensamrätten till den... De håller ju även på att såga av grenen de sitter på, när de bedriver ohållbart fiske, de håller på att förstöra sitt eget levebröd, liksom den ekologiska balansen i naturen.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • elektronikfreak
                          • February 2013
                          • 55

                          #13
                          Ursprungligen postat av Animaniac
                          Fiskarna ska kanske inte gnälla så mycket på skarv och säl, det är inte dessa djur som håller på att fiska ur haven, utan människan... Det är bara ett fall av att de inte gillar att skarvarna och sälarna tar "deras" fisk, som om de hade ensamrätten till den... De håller ju även på att såga av grenen de sitter på, när de bedriver ohållbart fiske, de håller på att förstöra sitt eget levebröd, liksom den ekologiska balansen i naturen.
                          Nu har jag ingen uppfattning om världshaven i stort men vad beträffar Östersjön så är det väl knappast fiskarna som är skurkarna som fiskar ur Östersjön utan det är väl snarare miljögifter som gjort att mängden fisk blivit mindre o mindre o håller på o dör ut. Det hjälper väl knappast att Sverige o Finland har reningsverk när de baltiska länderna o Polen o gamla Östtyskland mer eller mindre
                          släpper ut allt orenat. Inte för att förglömma alla miljontals med fat med senapsgas som dumpades i Östersjön efter andra världskriget - totalt 300 000 ton stridsmedel! Som idag ligger o smygläcker!!! Tror du att dessa kemiska stridsmedel tillför något positivt för fiskens fortlevnad i Östersjön?

                          Här dumpades senapsgas i Östersjön

                          Miljölarm om giftgas i havet

                          Så kartlades giftgaser på Östersjöns botten
                          Elektronikfreak
                          Elektronikfreaks fotoalbum
                          Videofotografen
                          Stoned Records

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #14
                            Skarven är väl vattnets vargfråga, starka känslor och motstridiga åsikter. Och även helt olika syn på vad som egentligen är fakta i saken, se t ex:

                            Di.se - Sveriges ledande nyhetssajt för de senaste nyheterna, analyserna och fördjupningarna som påverkar marknaden, börsen och näringslivet.


                            Redan innan båten nått fram känner vi lukten. Den är frän, som i ett hönshus. Vi rundar sista udden, och den klarblå himlen förmörkas när …


                            Vad det nu än är för skarv så har den i a f ökat dramatiskt och den påverkar miljön. Sannolikt ligger mänskliga åtgärder bakom skarvens ökning och det att vi ställt till med mycket annat är ju ingen ursäkt för att blunda för att skarven skulle kunna vara ett problem. Man måste också ta i alla fall nån hänsyn till de som lever av och i den miljö som skarvar nu invaderat, de har naturligtvis rätt att ha synpunkter. Bästa sättet att hantera saken nu borde vara en rimliga åtgärder för att begränsa ökningen kombinerat med forskning för att se både varför skarven ökat och vad det får för effekter.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Ursprungligen postat av elektronikfreak
                              Nu har jag ingen uppfattning om världshaven i stort men vad beträffar Östersjön så är det väl knappast fiskarna som är skurkarna som fiskar ur Östersjön utan det är väl snarare miljögifter som gjort att mängden fisk blivit mindre o mindre o håller på o dör ut. Det hjälper väl knappast att Sverige o Finland har reningsverk när de baltiska länderna o Polen o gamla Östtyskland mer eller mindre
                              släpper ut allt orenat. Inte för att förglömma alla miljontals med fat med senapsgas som dumpades i Östersjön efter andra världskriget - totalt 300 000 ton stridsmedel! Som idag ligger o smygläcker!!! Tror du att dessa kemiska stridsmedel tillför något positivt för fiskens fortlevnad i Östersjön?

                              Här dumpades senapsgas i Östersjön

                              Miljölarm om giftgas i havet

                              Så kartlades giftgaser på Östersjöns botten
                              Nej, det är definitivt inte bättre, och min poäng var att det gnälls för mycket på skarvar och sälar, det är inte de som dumpar miljögifter och stridsmedel i haven heller... Hur vi än vänder det, så är människan värst, om det se´n är yrkesfiskare eller andra som har ihjäl mest fisk är irrelevant, allt jag vet är att det inte är sälar eller skarvar, inte ens tillsammans.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...