nu behöver jag verkligen all hjälp jag kan få!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mjjaauu
    • April 2009
    • 3

    nu behöver jag verkligen all hjälp jag kan få!

    Hejsan igen! Jag har nämligen fått lite problem med min hamster igen hehe :S Har haft honom i två veckor nu, och de fyra första dagarna var jag här med honom och försökte lära känna honom men han va jätte rädd för mig. Och sen åkte jag till mamma en vecka, och nu är jag här igen.

    Och han e fortfarande livrädd och man kan inte äns nudda honom. Och förut, typ kl. elva - halv tolv, kommer inte riktigt ihåg, så ville jag försöka få honom att gå upp i handen. Men jag är rädd att han ska bita mig. Så då tog jag på mig en vante hehe, så kanske de inte skullle göra lika ont om han bet mig tänkte jag, och då vart han livrädd, och hoppade runt i vattenskålen, matskålen, klättra på gallret och fick panik såg de ut som ... :S stackarn.
    iallafall, så fastna de typ mat i hans päls som nog fortfarande sitter kvar där haha. a, och sen efter de, så hoppade han ner från de lilla planet lite högre upp, kanske 15 cm upp ungefär, hoppar ner därifrån till hjulet, och springer och springer och springer. och han gör de fortfarande. han har säkert hållt på i en timme :S om inte mer ! ja, och nu, varenda lite rörelse jag gör, reagerar han på och gör små ryckningar liksom, vet inte riktigt hur jag ska förklara men ja, jag hoppas ni fattar :P och jag vet verkligen inte vad jag ska göra nu för att få den ''tam'' eller vad man nu ska säga ... hm, jag vet verkligen inte. så jag skulle vara tacksam om någon hade nåt/några bra tips !
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #2
    Hej,

    det är ganska vanligt att hamstrarna är 'hoppiga' och 'rädda' ett par veckor(3 månader ungefär) när man får dom,speciellt om man köper från typ Zoobutiker där dom tar in dom från en 'grossist' som inte gosar med djuren eller tar i dom överhuvudtaget.

    Prova att lägga en bit gurka i handen och annan mat och ge den, tillslut lugnar den sig och accepterar att du plockar med den.

    Sen skulle jag råda dig till att ta med den till mamma också så vänjer den sig fortare vid dig.

    /Markus
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Att bara sitta och hålla handen i buren utan att jaga den kan oxå hjälpa den att förstå att du är vänlig. Gör så ett par gånger om dagen eller när du tycker det är lämpligt. Ryck absolut inte bort handen om han rör vid dig och försök att inte vara rädd. Det är ju inte så att han tar jättetuggor precis
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      Arbetssätt...