jag är orolig för min hamster ;( snälla hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mjjaauu
    • April 2009
    • 3

    jag är orolig för min hamster ;( snälla hjälp!

    hejsan allihopa! skrev ett väldigt långt inlägg förut, och så skulle jag förhandsgranska och sen gick jag tillbaka men då försvann allt hade verkligen lagt ner mycekt tid! men då ska jag väl fatta mig kort den här gången då!

    jag har en hamster som jag köpte i söndags. och dagen efter så tog jag ut den, och då rymde den. så jag jagade den ett tag i vardagsrummet till jag lyckades fånga den och sen in i buren! och jag vill ju lära känna min hamster så den inte är så rädd för mig och jag kan gosa med den och så, men då blir den bara rädd ! och den bor typ i rören som finns i buren. den har sina matgömmor där, och kommer aldrig ut förutom när den ska hämta mer mat ! och han är verkligen livrädd för mig nu, och nu har det ändå gått 3 dagar så jag börjar få lite panik för alla säger att man inte får vänta för länge ocskå ! och jag vet inte hur jag ska göra nu för att kunna lära känna den! och nu ser jag att min hamster sover i rören -.- de är väl inte normalt att den sover på natten kl 1? de e ju då den ska va uppe och springa m.m ! aja, jag är iaf ganska orolig för hur det kommer att bli ! plus att jag har tappat hamstern några gåner också ! ;( pch jag hörde att den kunde få inre blödningar och sånt utav de ! :S så jag måste nog åka till nån vetrinär eller nåt för att kolla upp det ! nej nu är jag väldigt trörr efter allt skrivande plus mitt misslyckande med mitt förra inlägg ! så jag hoppas att nån kan hjälpa mig ! kram på er
    Senast redigerad av mjjaauu; 16 April 2009, 01:38.
  • angrylinkan
    • August 2007
    • 265

    #2
    Hamstar ligger oftast och sover och är inte speciellt sociala. ganska tråkiga djur om man inte bara ska "tittdjur"... ganska tråkiga då också iof .
    Om du vill ha nån gnagare som blir social och trevlig ska du skaffa en råtta dom kan bli som hundar om man tar väl hand om dom. annars ge hamstern lite tid den kanske e annorlunda. Och sen kan du juh tänka på att INTE TAPPA DJURET I MARKEN!!! KAN DU INTE KNOTROLLERA DEN NÄR DEN SITTER I DIN HAND KAN DU VÄLL SÄTTA DEJ PÅ GOLVET. "harkel" "harkel"... ursäkta men när du skrev att du hade tappat den fler gånger blev jag lite irriterad man tycker juh att du borde ha lärt dej.
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

    Kommentar

    • miaz
      • March 2007
      • 171

      #3
      Vi har en dvärghamster som är väldigt social och gärna vill komma upp och vara med. Han sov också i rören ibland i början men inte så ofta längre. Börja med att umgås utan att ta ut den ur buren. Stoppa in handen och låt hamstern frivilligt komma fram och söka kontakt. Till slut kryper den förhoppningsvis frivilligt upp i din hand.
      Håll alltid en hand över som säkerhet när du lyfter den så den inte kan ramla.
      Tänk också på att tvätta händerna innan så du inte luktar mat eller så för då kan den vilja smaka på handen...
      Lycka till och hoppas att din hamster blir lika mysig som vår Nisse!

      Kommentar

      • NathalieBorgman
        • June 2008
        • 218

        #4
        Är du ny hamster äger kanske du behöver lite tips?
        Kan väldigt mycket om hamstrar, så skriver lite kortfattade tips.
        Hamstrar är solidärt levand djur (alltså ensamlevande) och därför inga sociala djur, men det går att få dom någorlunda tam, men det är inte för hamsterns skull utan mest för människans skull eftersom människor tror att djuren mår bättre om dom får sk kärlek.
        Många vet oftast inget om bakgrunden och sina djurs behov.
        En hamster måste ha en väl planerad kost, fröer räcker absolut inte som mat.
        Dom vill ha ägg (rå eller kokta), katt/hund mat (behöver animaliskt protein eftersom dom är allätare, Barnmat funkar perfect (lär innehålls förteckningen så det inte innhåller mycket salt, starka kryddor eller lök), självklart grönsaker, har man en underviktig hamster bör man stöd mata med välling och barn gröt.
        En guldhamster bör väga över 200 gram hellst mer.
        Lär dig hantera hamstern, och som tidigare sagt sitt på golvet om du nu tappar den.
        Sitt i ett stängt rum så att hamstern inte kan rymma ut i hela huset.
        Kom ihåg att hålla kolla på hamsterns tänder så dom inte blir för långa.
        Och använg ALDRIG hamster vadd från zoo affärer, det kan och har skadat VÄLDIGT många hamstrar, riv i stället toapapper som hamstern kan bygga bo utav.
        Ha aldrig hamstern stå i ett kallt rum för om teperaturen understiger 15 grade en längre tid går hamstern ner i en sorts dvala och dör.
        Fråga gärna om du vill veta nått mer!

        Kommentar

        • mjjaauu
          • April 2009
          • 3

          #5
          tack!

          hejsan ! tack för alla underbara svar ! läste igenom allt ni skrivit nu, så jag ville bara säga tack för alla svar och ni som vill fortsätta hjälpa mig ! haha, känner mig som en amatör som inte kan ett skit, but i don't care ! det är ju bättre att fråga eller hur? aja, ja ska ta till mig av allt ni sagt iaf ! kram !

          Kommentar

          Arbetssätt...