Kaninunge - göra och inte göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Kaninunge - göra och inte göra?

    Syrran har skaffat en kanin på 4H. Vi hämtade den hos tidigare ägaren idag och lämnade den därefter på 4H. Där var en del barn som skötte om sina egna kaniner, och de började genast berätta om allt man inte får göra med en kaninunge, som att man inte får ge den maskrosblad och att man inte får hoppa med den. Hur är det? Vad får man och vad får man inte göra? Tidigare ägaren sa att vi kunde mata med bla maskrosblad. Man blir ju lite förvirrad.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    #2
    Om gamla ägaren säger att det går bra med maskrosblad så är kaninen förmodligen redan van vid det. Det är alltid smart att lyssna på uppfödaren då de är dem som haft just er kanin och vet hur den reagerar.

    Inte hoppa... Det måste vara för att den är för liten, kanske inte är bra för benen.

    Men jag tycker du ska googla och läsa på flera sajter vad de säger om just den rasen du har. Många gånger så säger folk saker som är helt präglat av en åsikt, inte fakta.

    Jag älskar kaniner, men samon tycker vi har nog med djur, så det får bli en annan gång då...
    Vad är 4H?

    Kommentar

    • Salta Katten
      • March 2008
      • 740

      #3
      Linapina: 4H är en organisation som har gårdar runt om i världen, där man anordnar läger och olika aktiviteter. De brukar ha djur som barn kan komma och pyssla med.

      Kommentar

      • Pansarålen
        • September 2008
        • 15

        #4
        Ursprungligen postat av maria_
        Syrran har skaffat en kanin på 4H. Vi hämtade den hos tidigare ägaren idag och lämnade den därefter på 4H. Där var en del barn som skötte om sina egna kaniner, och de började genast berätta om allt man inte får göra med en kaninunge, som att man inte får ge den maskrosblad och att man inte får hoppa med den. Hur är det? Vad får man och vad får man inte göra? Tidigare ägaren sa att vi kunde mata med bla maskrosblad. Man blir ju lite förvirrad.
        Jag har många kaniner och är en uppfödare och här kommer mina svar:
        En kanin får hoppa, man tävlar med dem genom hoppning, tex...
        En kanin kan äta: Grönfoder (tex: maskrosblad, gräs) en kanin kan äta grönsaker (alla) en kanin kan äta hö, samt m.m. (Glömde pellets, man kan även ha hästpellets men mycket lite!)
        Ja, det var väl dem frågorna jag skulle svara på.
        Glömde detta användarnamn, skapade då en ny, kom sedan på detta användarnamn så är det okej om jag har båda? om inte, behåll cola.

        Kommentar

        • Pansarålen
          • September 2008
          • 15

          #5
          Ursprungligen postat av Linapina
          Om gamla ägaren säger att det går bra med maskrosblad så är kaninen förmodligen redan van vid det. Det är alltid smart att lyssna på uppfödaren då de är dem som haft just er kanin och vet hur den reagerar.

          Inte hoppa... Det måste vara för att den är för liten, kanske inte är bra för benen.

          Men jag tycker du ska googla och läsa på flera sajter vad de säger om just den rasen du har. Många gånger så säger folk saker som är helt präglat av en åsikt, inte fakta.

          Jag älskar kaniner, men samon tycker vi har nog med djur, så det får bli en annan gång då...
          Vad är 4H?
          en kanin är aldrig för liten för att hoppa när den är leveranklar och kan säljas.
          Senast redigerad av Pansarålen; 11 September 2008, 21:10. Anledning: För jag skrev fel på "för liten"
          Glömde detta användarnamn, skapade då en ny, kom sedan på detta användarnamn så är det okej om jag har båda? om inte, behåll cola.

          Kommentar

          • Jenny054
            • May 2007
            • 920

            #6
            Ursprungligen postat av maria_
            del barn som skötte om sina egna kaniner, och de började genast berätta om allt man inte får göra med en kaninunge, som att man inte får ge den maskrosblad och att man inte får hoppa med den.

            Barn? Redan där skulle jag slå dövörat till..
            Små saker som tror att dom kan ALLT I HELA VÄRLDEN, men i själva verket har dom knappt cyklat ner för gatan där dom bor...
            The fish is jumping.....
            Bloggen:
            http://aquastyle.blogspot.com/
            Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              Ursprungligen postat av Jenny054
              Barn? Redan där skulle jag slå dövörat till..
              Små saker som tror att dom kan ALLT I HELA VÄRLDEN, men i själva verket har dom knappt cyklat ner för gatan där dom bor...

              njae, nu är jag tvungen att lägga mig i kanindebatten. barn kan visst. visst kan de ha fel som vuxna också har, men barn kan ju vara intresserade och brinna för något precis som en vuxen...
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • Jenny054
                • May 2007
                • 920

                #8
                Ursprungligen postat av smurfmats
                njae, nu är jag tvungen att lägga mig i kanindebatten. barn kan visst. visst kan de ha fel som vuxna också har, men barn kan ju vara intresserade och brinna för något precis som en vuxen...

                Absolut, men när en unge försöker stå och vara besserwisser mot en vuxen så blir det automatiskt att man inte lyssnar!
                The fish is jumping.....
                Bloggen:
                http://aquastyle.blogspot.com/
                Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

                Kommentar

                • lady
                  • February 2007
                  • 36

                  #9
                  Ang hoppa med kanin

                  En kanin får inte börja hoppa innan den är 6 månader.Pga av ett ej utvecklat skelett
                  Senast redigerad av lady; 20 September 2008, 19:31.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...