Ska skaffa råtta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solo
    • December 2003
    • 142

    Ska skaffa råtta

    Tja! har funderat länge o nu bestämt att jag ska ha en rådis.
    Ni som har råttor vad anser ni vara fördel med hane jämfört med hona o vice versa.

    Jag kan antingen ha en råtta som får vara med på jobbet och vid datorn osv eller 2 som får vara med ett par timmar på eftermiddagen ( bla vid datorn). Vad skulle ni välja? OBS! jag reser inte bort utan mina djur så inga sådana diskussioner tack.
    Ampullariafarm i 300 & 500 liter.
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Finns tex http://r8forum.kanske.net/index.php http://r-at.net/avel/ Har haft och fött upp en hel del själv. Finns som vanligt olika åsikter som om allt annat. Kolla här så får du säkert något bra förslag. Hade nog själv valt en hane. Blir ju lite "biffigare" än honorna. Men folk kommer säkert att säga: Man får absolut inte ha råttor ensamma enligt lag. Är den med överallt får den stimulans osv tycker jag men har troligen fel i "råttfolkets" ögon. Skulle den sitta hemma i buren själv jämt är väl lite annan sak iofs
    Senast redigerad av eriahl; 21 August 2008, 22:25.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Solo
      • December 2003
      • 142

      #3
      Tja! Jobbar i skogen så den kommer vara med. Vet att den enligt lag inte ska vara ensam med det går inte att ha reda på två samtidigt som du jobbar. Funderar på en hane faktiskt just för att de blir större men hört (rykten förmodligen) att dom kan bli benägna att märka revir, inte trevligt.
      Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

      Kommentar

      • mazzkot
        • June 2007
        • 400

        #4
        Jag tycker du ska skaffa en hona för dem luktar mkt mindre och hanarna får en grotesk pung :/ mne annars är råttor ett jätte bra husdjur om man ägnar tid till dem

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Jag tycker du ska skaffa två hanar.

          Mycket lugnare än honor och ligger gärna och sover.

          Men minst två ska dem vara iaf. Dels enligt lagen men också för råttans skull. Den har ju ingen att prata med, ingen som putsar den päls (inte tänker väl du slicka råttan på ryggen, magen osv??)

          Tänk dig själv att aldrig ha någon att prata ditt språk med. Då skulle nog du också må dåligt efter ett tag.

          Dessutom tenderar ensama råttor att bli aggressiva då de inte får prata råttspråk.

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Ensamma råttor som blir aggressiva beror knappast på att dom är utan en annan råttkompis. Jäklar vilka korta fingrar jag skulle ha isf.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Salta Katten
              • March 2008
              • 740

              #7
              Skaffa tre då, så får de turas om att följa med dig till jobbet en i taget, och de två som är hemma håller varandra sällskap.

              Kommentar

              • gickan_87
                • November 2003
                • 1873

                #8
                Ursprungligen postat av Salta Katten
                Skaffa tre då, så får de turas om att följa med dig till jobbet en i taget, och de två som är hemma håller varandra sällskap.

                Håller med där! Då kan man ju utan problem ta med sig en råtta utan att de andra två blir lidande.

                En mycket bra lösning för alla inblandade

                Kommentar

                Arbetssätt...