Fånga kanin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Naugthy
    • February 2008
    • 531

    Fånga kanin

    Hur fångar men en kanin så att man kan ta upp den i famnen. jag har tappat bort min kanin bok. mamma sa att man skulle ta dom i nackskinnet precis bakom öronen och hålla fsst och sen ta en hand under rumpan på dom och lyfta upp... är det ett rätt eller fel sätt?
    "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
    "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Man ska inte ta kaniner i nackskinnet, det gör ont!!!
    Ta en hand bakom frambenen, runt revbenen, och den andra under rumpan. Håll stadigt men inte hårt, för då får de lätt panik. Håll kaninen mot ditt bröst, det är lugnande
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Naugthy
      • February 2008
      • 531

      #3
      men jag kan inte ta tag under magen på henne. hon springer iväg och om jag lyckas när jag har fått upphenne så håller jag henne som du säger men hon sprattlar jätte mkt då kan jag inte hålla kvar henne.
      "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
      "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Eftersom du bara haft henne hos dig i två dygn än så ta det lite lugnt med henne.
        Vill du ta upp henne av praktiska skäl eller för att gosa?

        Om du bara behöver flytta henne för att göra rent eller så, kan du ta båda händerna ( som en tång ungefär) bakom frambenen, lyfta henne, snabbt sätta ner där hon ska vara och släppa.
        Då minskar risken att hon river dig.

        Vill du gosa så lägg dig ner utanför buren, då blir du mindre skrämmande. Bakom och mellan öronen finns en grop som kaniner brukar älska att bli sakta kliade i. Lugna, långsamma rörelser gör att inte flyktreflexen kommer igång. Sluta när hon är riktigt lugn och avslappnad. Vänta en stund innan du reser dig och går. Då kommer hon att komma ihåg dig som trevlig.

        Kaniner har ju inget annat sätt än att fly, när faror hotar, så sprattel och språng kommer automatiskt när hon känner sig otrygg. Har hon börjat äta än? Det hänger också ihop med om hon känner sig trygg eller inte.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Naugthy
          • February 2008
          • 531

          #5
          både och.
          hon har börjat äta och dricka. hon var så lugn idag så jag satt och klappade henne i buren och tillslut så kunde jag lyfta upp henne och ha henne i famnen och i knät, hon varken sprattlade eller försökte komma loss.
          "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
          "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Du ser, hon känner igen dig mer och mer!!!!

            Nu får du inte duscha på tre veckor så du börjar lukta konstigt igen..............
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Naugthy
              • February 2008
              • 531

              #7
              nä jag måste ducha typ 2 gånger per dag istället eftersom jag var nyduchad när jag gosade med henne
              "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
              "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Stackare.......
                men kanske inte helt oskönt i värmen i alla fall!!
                Kul att hon trivs hos dig!
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                Arbetssätt...