Dräktig råtta- hur gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Dräktig råtta- hur gör man?

    För att göra en lång historia kort så har jag tagit över två 6-8 veckor gamla råttungar, honor. Har nu upptäckt att den ena honan troligen är dräktig.

    Har aldrig i mitt liv haft råttungar "från början" så att säga. Så, någon här som kan berätta hur man gör när det väl är dags?

    Såhär lång har jag kommit hitills:

    1. Honan ska bo ensam någon/några dagar för födseln (hur man nu kan veta det när man inte har en anning om hur långt gången hon är)
    2. Näringsrik mat ska ges till honan (välling, fisk, kött etc)
    3. Ungarna ska (om de behålls) få vara ifred de första veckorna tillsammans med sin mamma. Inga störande ljud eller lukter, människor etc.
    4. Maten till ungarna?
    5. Avvänja ungarna?
    6. Könssortera dem, hur ser man skillnaden och när ska man göra det?
    7. Något jag glömt?


    ALLA tips, tankar och idéer mottages tacksamt!
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Lite väl unga för att bli på smällen sas. Dom blir könsmogna ungefär 5veckors ålder så man ska sära hanar och honor i tid. Hur långt gångna är ju svårt om man inte vet när dom parades. Går ca21dagar efter parningen. Hund/kattorrfoder är ok mat. Låt dom vara ifred åtminstone några dagar när dom fött. Så se till att hålla rent då du inte vet när dom får. Kan iofs märkas att dom boar till extra mycket i ett hörn. Ha honorna för sig annars flyttar dom ungarna mellan varandra så ungarna kan få svårt att dia ordentligt. Honorna tror nog att en av deras ungar kommit på vift. Har du flera ungar att jämföra med är det väldigt lätt att se på t.o.m. sågott som nyfödda om hane eller hona. Titta i baken och hanarna har längre avstånd mellan rumpa och urinrör än honorna eller hur man nu kallar det. Som på tex möss och katter mfl
    Senast redigerad av eriahl; 10 April 2008, 21:09.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Allstå, det är "bara" en av dem som är på smällen.

      Jag har fått rådet att låta denna hona bo själv när hon har ungar, eftersom hon bor ihop med 3 andra (hade 2 före) vet ej hur de blev dräktiga men antagligen någon kullbror på djuraffären där de är köpta. Hon som hade dem före mig tröttnade på dem efter 3 dagar.. därför kom de hit.

      Ska hon bara ha hund och kattfoder eller musli också?

      Jag har haft sammanlagt 11 råttor, så jag vet ju hur man sköter dem. Men aldrig haft en dräktig råtta, eller något annat dräktigt djur överhuvudtaget.

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Müsli går oxå bra. När jag födde upp råttor hade jag nästan bara katt och hundtorrfoder. Sen lite grenar från tex björk för att ha lite mer att gnaga på men inte bredvid någon väg såklart.
        Senast redigerad av eriahl; 10 April 2008, 21:17.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          ok. Ja, vide har de i buren

          Men då måste du ju veta några tecken på hur långt gången en hona är som är rund men inte smällfet

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Omöjligt att säga. Hon kan ju ha kanske 1 eller 10ungar i maggen så jag skulle nog sära på dom nu. Men vara försiktig så man inte klämmer magen och risken finns att hon blir lite grinig om det är nära att föda
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • gickan_87
              • November 2003
              • 1873

              #7
              Fast samtidigt är jag ju inte helt 100 på att hon är med ungar heller. Men det borde hon väl vara när hon går upp 50 gram per dygn? Hennes syster går ju upp runt 10-20 gram per dygn.

              Hur fungerar det sedan då? när ungarna är avanda, bara att sätta in henne till de andra igen eller måste man "börja om från början" med introducering?

              Hade tänkt behålla ungarna själv, om de inte blir för många. Eftersom det handlar om inavel. Eller också kulla bort dem :/

              Kommentar

              • gickan_87
                • November 2003
                • 1873

                #8
                Jahopp, ikväll kände jag ungar på båda sidorna av hennes mage

                Kommentar

                • gickan_87
                  • November 2003
                  • 1873

                  #9
                  Tänkte bara meddela att det blev 13 st ungar och alla lever och är glada.

                  Kommentar

                  • Dempa__90
                    • October 2006
                    • 6

                    #10
                    morsan köpte en råtta som fick 9 ungar, kanske 2 veckor senare så man kan seja att det vart billiga råttor

                    Kommentar

                    • gickan_87
                      • November 2003
                      • 1873

                      #11
                      Dock är det ju inavel.... hon ser väl till att sära på könen vid 4½ vecka så det inte blir fler överraskningar?

                      Kommentar

                      • Inka
                        • July 2005
                        • 1233

                        #12
                        Ursprungligen postat av gickan_87
                        Tänkte bara meddela att det blev 13 st ungar och alla lever och är glada.
                        Oooh, mysigt med småråttisar! Jag har själv haft tre kullar för flera år sen. Älskade när de kom i den åldern att de var sådär små, livliga och klättrade upp längs ens arm så fort handen åkte ner i buren. Sen slickade allihop på armen så det var sådär fjunigt, mjukt och fuktigt... Å när de är så små och rosa så man ser mjölken i magen när de diat... Blir alldeles till mig när jag tänker på det.

                        Hoppas du hittar bra hem till dom små. LOVA att uppdatera senare med kanske nån bild??? Vad är mamman för färg?
                        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                        www.kvitter.n.nu

                        Kommentar

                        • Inka
                          • July 2005
                          • 1233

                          #13
                          Apropå inavel så är det inte så farligt med första generationens inavel... däremot om ungarna tillåts fortsätta para sig, vilket jag förstår att du tänker se till att de inte gör, så kan de dåliga grejerna börja komma upp. Så jag tror du med gott samvete kan lämna ifrån dig en del ungar. Men det är klart... det är mysigt med många råttor och dom trivs ju i flock... så länge man har tid och plats för dom. 13 småttisar, plus två äldre, är ju ganska många råttor...
                          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                          www.kvitter.n.nu

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            När dom tultar omkring som riktigt små ser dom ut som små nallebjörnar och är hur söta som helst
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • gickan_87
                              • November 2003
                              • 1873

                              #15
                              Ursprungligen postat av Inka
                              Men det är klart... det är mysigt med många råttor och dom trivs ju i flock... så länge man har tid och plats för dom. 13 småttisar, plus två äldre, är ju ganska många råttor...

                              plus 4 äldre blir det.. har två på 8 månader och två på 8-10 veckor + småttingarna då. Ingen anning vad mammans färg heter :/ kan lägga upp bild på henne så kanske någon kan hjälpa mig?

                              3-4 av ungarna är redan tingade iaf. 14 råttor borde man ju klara

                              Alla 13 lever idag med. Dock när jag skulle titta till dem så bet honan mig. Men det är ju förstås sådant man får ta.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...