gerbil

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eppa
    • December 2007
    • 27

    gerbil

    jag har ett akvarium som är 150x50x50cm och undrar hur många gerbiler man kan ha i ett så stort akvarium.Akvariet har en spricka i botten som det läcker ifrån så jag kan inte ha fiskar.
  • Azhag
    • February 2006
    • 32

    #2
    Hmm... Byt glaset hos en glasmästare, måste vara 10mm om det är standardmått på burken, och så frågar du om fiskar sen... För råttor är du nog i fel forum...

    Kommentar

    • Azhag
      • February 2006
      • 32

      #3
      Sorry, det var tydligen rätt forum... Har efter två år fortfarande inte insett att det även tar upp andra djur än fiskar... :P

      Kommentar

      • danneregner
        • October 2006
        • 1347

        #4
        akvarium blir jobiga att rengöra bara så du vet. burar e att föredra. fördelen e la att man kan ha mycke spån så dom kan gräva
        Diskus

        Kommentar

        • Naugthy
          • February 2008
          • 531

          #5
          jag tror att det kan bli väldigt varmt i ett akvarium om det står i solen.
          "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
          "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

          Kommentar

          • Eppa
            • December 2007
            • 27

            #6
            Men gerbilburen behöver inte rengöras lika ofta som andra gnagare och lite slit får man väl vara med om när man rengör buren.

            Kommentar

            • danneregner
              • October 2006
              • 1347

              #7
              jag undrar de. fast dom kanske inte skiter lika mycke som en hamster. men dom e ju i samma size. ville ha en gerbil när jag va runt 10. om du ska ha akvarium vet du att du måste bugga om lite. du kan ju inte ha täckglas över. en träram med myggnät eller liknande e en smart lösning
              Diskus

              Kommentar

              • gmt1960
                • October 2007
                • 22

                #8
                Vi hade tre gerbilhannar i ett lika stort akvarium som du har (eftersom de är flockdjur ska de absolut inte bo ensamma, de kan sörja ihjäl sig). Vi byggde en enkel ramp med två gavlar och en hylla av oimpregnerade bräder som stod direkt på botten (ca 30 cm hög), där matskålarna stod, och fyllde på med spån i ett ca 20 cm högt lager...de gillar att klättra och klarade galant att ta sig upp till maten. Plus att de gräver gångar i spånet och bygger bohålor.

                För att slippa byta spånet allför ofta så hade vi en stor djup keramikskål, ung i samma storlek som ett 2 l glasslåda (det går inte att använda plast eftersom de gnager sönder det i småbitar) som vi halvfyllde med kattsand...de är renliga små krabater och går på toaletten mkt enklare än att byta allt spån och billigare oxå.

                Till tak byggde vi ett lock av vanliga smala lister och nät...fungerade perfekt!

                mvh Gunilla

                Kommentar

                • Mamma Mia
                  • December 2004
                  • 2504

                  #9
                  Akvariet är perfekt för gerbiler! Eftersom de gräver så mycket blir man hystrerisk av ljudet i en plastbur Jag har haft uppfödning - som mest hade jag 8-10 burar. Köpte vinkellist av trä som jag byggde ram av och spände nät över. Det är viktigt att välja nät som är så pass små hål att de inte får ut huvudet... kycklingnät är för stort!

                  Jag fyllde mina kar till hälften med kutterspån och byggde en "övervåning" på fyra ben, som täckte ungefär en tredjedel. På den hyllan stod sandskål och mat/grönssakskålar. Vattenflaska hängde jag från nättaket ovanför hyllan - den måste vara högt upp så att inte pipen kommer i kontakt med spånet.

                  Byter man sandlådan varje dag så kan man strunta i att byta spånet på 4-6 veckor. De kissar bara på hyllan och i sandlådan om de kan. Spånet blir bara "bättre" med tiden, när gerbilerna blandat i en massa hö och söndertuggat papper - det dammar inte lika mycket efter ett tag och är mycket byggvänligt.

                  Gerbiler lever för at gnaga och gräva - så de måste få göra det. INGA plastgrejer i karet!! Bara trä, porslin, papp och glas.

                  Gerbiler är urmysiga djur! Ha det så kul!
                  Always look at the bright side of life

                  Kommentar

                  • Loial
                    • December 2007
                    • 50

                    #10
                    Eftersom de gräver så mycket blir man hystrerisk av ljudet i en plastbur
                    ... jag gjorde misstaget att ha gerbiler i ett akvarium - bredvid sängen! bodde dessutom då i studentkorridor, så jag fick inte plats med det nån annan stans. Så man blir inte bara hysterisk av plastburar

                    Till frågan: i ett 150*50*50 får du plats med ganska många gerbiler - man bör dock helst ha gerbiler som bott tillsammans, det kan bli otäckt annars... Vi fick tipset att stryka in något som luktar starkt på dom om man ska föra samman två som inte träffats förut (inget giftigt dock!) - för oss lyckades det bra, borde gå bra med större grupper också.


                    Hmm... nu blev jag ju sugen att skaffa ett par gerbil-killar igen ju, dum ide att gå ifrån akvariumdelen på forumet?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...