Nafsande/bitande hamster?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #16
    Ursprungligen postat av StayTheNight
    Igår märkte ja att min hamster (hona) har börjat nafsa/bita på ja... i stort sätt allt den stöter på. Ja antar att det är bara en fas då den aldrig har gjort så tidigare? Kan de bero på att den känner sej stressad? Fick lite panik när ja fick veta att min bror hade skakat rätt mycke på dens lilla hus då den va inne i den. Det var då efter att den började bita/nafsa. Kan de har nåt att göra med det?

    Aja, min fråga är om den kommer sluta med det? är ju inte speciellt kul om man ska hålla på o leka med den
    Hamsterns inre försöker stöta bort kroppen...
    Uäh... gnagare...

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Loui
      • September 2008
      • 24

      #17
      Jag ska prova Chincillasand =). Jag har en fråga till ,när jag ska ta upp henne så springer hon iväg vad ska jag göra?

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #18
        Ursprungligen postat av Loui
        Jag ska prova Chincillasand =). Jag har en fråga till ,när jag ska ta upp henne så springer hon iväg vad ska jag göra?
        SÅ gör alla hamstrar, dom har ju energi att göra av med. Försök vad du n gör bara inte hålla fast henne, utan låt henne springa, sen kommer hon lägga sig i dina händer när hon är klar.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #19
          Ursprungligen postat av JojjeN
          SÅ gör alla hamstrar, dom har ju energi att göra av med. Försök vad du n gör bara inte hålla fast henne, utan låt henne springa, sen kommer hon lägga sig i dina händer när hon är klar.
          Nej, mina har förknippat handen och människan med spännande utflykter och kommit rusande till mötes... Vad har du gjort med dina JojjeN???

          Nej, helt klart är de olika. Honor är hispigare och ilsknare, hanar lugnare. Dvärghamster är hetsigare och ilsknare än en stor hamster. Vad har du??

          Det känns som om din lillebror har skrämt den rejält och att du kommer att få ett stort jobb med att få ordning på den.. Försöka bygga upp förtroendet igen.. Men jag vet inte riktigt hur... Om hon bits vill man ju inte få henne att förknippa handen med godsaker heller... Enda sättet är nog att sitta med handen i buren, och pilla på hennes saker, tills hon vänjer sig vid dig igen..
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #20
            Jag har en Dvärghamster och han är allt annat än ilsken och hetsig . Så det behöver inte vara så utan mycket hänger på hur man handskas med dem. Precis som Katharina skriver är nog det bästa att bara sitta med handen i buren så den vänjer sig. Se bara till så dina händer inte luktar mat bara . Plocka absolut inte upp din hamster om den springer iväg, då åker det förtroende ni byggt upp ner till noll igen. Måste du plocka upp den (vid tex. städning) så kan du göra såhär. lägg i en hushållsrulle och antingen vänta på att den går in eller lägg en godsak inuti. Plocka försiktigt upp hushållsrullen och flytta över den så smidigt som möjligt till den tillfälliga buren. Var riktigt försiktig så att den inte kasar ut .

            Lycka till med din gullegris
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #21
              Ursprungligen postat av Nina82
              Jag har en Dvärghamster och han är allt annat än ilsken och hetsig . Så det behöver inte vara så utan mycket hänger på hur man handskas med dem.
              Ja, alltså jag menade generellt... Inte individuellt... T ex så kan en dvärghamster bli ilsken lättare än en guldhamster, alltså tåla mindre innan den surar till... Är man alltid go och snäll med hamstern så är det ju troligt att den är det också även om det är en dvärghamster...Det är ju samma med mig.. Jag är lite hetsig av mig men snäll för det mesta, tack vare omgivningen..
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #22
                Min började alltid med att springa upp i händerna, lägga sig i 10 sekunderna, sen klättra ett varv upp över tröjan och runt huvudet, och så ner i händerna igen, om och om igen.

                Den var ungefär som Katharina, hetsig men snäll.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #23
                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Ja, alltså jag menade generellt... Inte individuellt... T ex så kan en dvärghamster bli ilsken lättare än en guldhamster, alltså tåla mindre innan den surar till... Är man alltid go och snäll med hamstern så är det ju troligt att den är det också även om det är en dvärghamster...Det är ju samma med mig.. Jag är lite hetsig av mig men snäll för det mesta, tack vare omgivningen..
                  Kul att du jämför dig själv med en dvärghamster . Men alla är vi djur innerst inne
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Loui
                    • September 2008
                    • 24

                    #24
                    ahah!! jag ska prova

                    Kommentar

                    • Loui
                      • September 2008
                      • 24

                      #25
                      Jag har en liten tedybjörn (ca5 cm hög och är ca 3 cm bred pelsen är ca 1 mm lång ) kan jag ge den till henne?

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #26
                        Nej, risken är att hon biter hål i den, och kvävs av innehållet.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Loui
                          • September 2008
                          • 24

                          #27
                          okej, kan jag bygga en kleter stälning av grill spett ?

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #28
                            Ursprungligen postat av Loui
                            okej, kan jag bygga en kleter stälning av grill spett ?
                            Skulle inte jag våga... Varför inte köpa en klätterställning? Finns jättefina i många olika modeller i de flesta större djuraffärer.
                            Annars är det bra att hitta på saker som aktiverar din hamster. Har du inte råd att handla nu kan du alltid bygga tunnlar med toa/hushållsrullar. Stick hål lite här och där så det kommer in luft bara
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • Loui
                              • September 2008
                              • 24

                              #29
                              vi har råd men hinner inte köpa,har du någåt annat tips?

                              Kommentar

                              • Nina82
                                • January 2008
                                • 6610

                                #30
                                Ursprungligen postat av Loui
                                vi har råd men hinner inte köpa,har du någåt annat tips?
                                Hinner inte köpa .... Ta er tid är mitt tips
                                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                                38L 54L 54L 63L 450L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...