Vad gör ni med er kanin?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #16
    Är lite nyfiken på att nångång skaffa kanin. Hur gör ni? Kastrerar ni era kaniner? Hade kompisar när jag var yngre som skaffade kaniner. Hon som hade en hona hade inga problem med henne... däremot satt jag kaninvakt åt en hane som i perioder kissade lite här och där och var hemsk på att bita sig fast och jucka på benet. En annan hane revirmarkerade hela tiden och blev avlivad. Efter min dåliga erfarenhet med kaninvaktandet så bestämde jag mig för att aldrig skaffa kanin men efter att ha sett en hel del fina så har tanken kommit upp att nångång... kanske...
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • Yejjeh
      • October 2007
      • 150

      #17
      Hugo <3

      Ursprungligen postat av Inka
      Är lite nyfiken på att nångång skaffa kanin. Hur gör ni? Kastrerar ni era kaniner? Hade kompisar när jag var yngre som skaffade kaniner. Hon som hade en hona hade inga problem med henne... däremot satt jag kaninvakt åt en hane som i perioder kissade lite här och där och var hemsk på att bita sig fast och jucka på benet. En annan hane revirmarkerade hela tiden och blev avlivad. Efter min dåliga erfarenhet med kaninvaktandet så bestämde jag mig för att aldrig skaffa kanin men efter att ha sett en hel del fina så har tanken kommit upp att nångång... kanske...
      Min kanin Hugo parar sig nästan aldrig med någon. Men under början av våren kan det hända att ett knä blir utsatt Men inte ofta. Min erfarenhet av kaniner är att hannarna är lite lungnare till mods, därför gillar jag hanar mest.
      Men min kompis hade en kanin som man inte kunde klappa för då blev man ja, sönder parad

      Min kanin, Hugos dag:
      Mat på morgonen ca halv 08:00
      Består utav:
      ½ dl "pretty pets", det bästa fodret enligt hans veterinär.
      Mycket hö
      Färskt vatten

      Motion:
      Han har 10 m att springa fritt på (våran balkong) från ca halv 08:00-20:00.
      Söker silvermollys
      Och andra levandefödare
      50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.

      Kommentar

      • Scandi
        • February 2008
        • 131

        #18
        Ursprungligen postat av 0422
        Jag undrar lite över hur många kaniner som egentligen har skuttat omkring med rosa gips?
        Min kanintjej har gjort det! Det såg för roligt ut, fast hon bröt det inte hon hade bara fått hela frambenet ur led på något vis :/

        Kommentar

        • Scandi
          • February 2008
          • 131

          #19
          Ursprungligen postat av Inka
          Är lite nyfiken på att nångång skaffa kanin. Hur gör ni? Kastrerar ni era kaniner? Hade kompisar när jag var yngre som skaffade kaniner. Hon som hade en hona hade inga problem med henne... däremot satt jag kaninvakt åt en hane som i perioder kissade lite här och där och var hemsk på att bita sig fast och jucka på benet. En annan hane revirmarkerade hela tiden och blev avlivad. Efter min dåliga erfarenhet med kaninvaktandet så bestämde jag mig för att aldrig skaffa kanin men efter att ha sett en hel del fina så har tanken kommit upp att nångång... kanske...
          Har kastrerat alla mina kaninhannar, har alltid haft dem tillsammans med honor så det har varit det enda sättet. Två kaniner blir gärna åtta, har jag märkt .

          Mina hannar har aldrig varit sånna att de juckat på människor innan kastreringen, men de har definitivt revirmarkerat :S.

          Kommentar

          • Scandi
            • February 2008
            • 131

            #20
            Ursprungligen postat av Yejjeh
            Min erfarenhet av kaniner är att hannarna är lite lungnare till mods, därför gillar jag hanar mest.
            Gillar honorna bäst just därför, de är lite mer aktiva . Fast jag skulle egentligen inte vilja ha det ena utan det andra, hanarna är himla mysiga på sitt sätt ^^.

            Kommentar

            • Aquario
              • October 2007
              • 670

              #21
              Jag vet nog inte vilken som är min favorit, men anyway;
              Idag så hoppade jag och min kompis båda kaninerna, det blev sent så det vär lite mörkt, och efter ett tag när jag tittar bakom mig så ser jag en katt komma lite småsmygande ihopkrupen, det var knappt att jag såg den, bara några meter ifrån. Jag och min kompis försökte iaf jaga bort den, och under tiden så trasslar "hennes" kanin till sig i selen på något konstigt vänster, det slutade iaf med att vi fick bort katten och hoppade kaninerna i hallen ist. Haha! faktiskt höll vi på att hoppa dem när föeäldrarna kom hem.
              112L växt/sällskapsakvarium

              Kommentar

              • gladys
                • March 2005
                • 1962

                #22
                Ursprungligen postat av zirppa
                Och raketforskaren - jag lovar man kan inte "leva" på kaniner, alltså yrkesmässigt. Det kostar mer än "smakar".
                Felfel, det vet jag iaf en som gör.
                Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                Kommentar

                • zirppa
                  • October 2007
                  • 48

                  #23
                  Ursprungligen postat av gladys
                  Felfel, det vet jag iaf en som gör.
                  Oj ,vad spännande det vore att veta vilken uppfödare det är. Kan tro att man tjänar på det om man bara är hemma med kaninerna och skaffar kull på kull och säljer ungarna, men att personen har ett jobb. Men för oss som åker på utställningar i sverige (ibland utomlands), bor på hotell el dyl., betalar anmälningsavgifter, bensin för resor you name it - det går inte att leva på. Det blir mer utgifter än inkomster. För att jag ska kunna leva på mina kaniner så måste ju jag få minst 8000kr efter skatt per månad - från vad? 8000kr/ på x antal kaninungar?????? blir många det.......

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #24
                    Så skönt att läsa om folk som e så måna om sina djur. Eloge till er!! Tycker jag ser alldeles för många kaniner i burar
                    Har själv aldrig haft kanin men har en dvärghamster hmmm..
                    Hur som helst så har jag lite dåligt samvete för att den ofta får sitta där i sin bur (visserligen inte liten) och titta på oss. Har planer på framtiden att köpa ett sprucket akvarium billigt och inreda i olika våningar och spännande aktiviteter. Oxå ska man klämma in det bland de andra fem akvarierna Platsen börjar tryta här hemma :P
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Amanda321
                      • February 2007
                      • 587

                      #25
                      ojjdå har inte varit inne på ca ett år nu men nu när fiskintresset satte sig fasst igen så har jag blivit aktiv igen och sett att så många har svarat
                      Jag tävlar för SKHRF (SKH) för den som ville veta.
                      Nu har jag skärt ner väldigt mkt på kanin skötslen (om dagen då) eftersom min älsta kanins tid har tyvär gått förbi (dock inte av ålder utan en sjukdom hon hade fått som inte märktes eftersom hon dog av den under några få timmar tror jag) och har sålt en av kaninerna till en vän (en unge)
                      Den jag sålde hade nedsatt synd (nästan blind men bara nästan) eftersom jag inte ville avliva den (har hatat folk som avlivar kaniner pga handikapp som dom kan leva med jallefall utan problem eftersom det var en uppfödare som fick kaninungar, sen om bara en kaninunge fick t.ex. handikapp i synen så avlivade hon den + alla syskon OCH föräldrarna O.O dock bara för 1 har handikapp betyder det inte att dom andra kommer få det eller deras ungar, men den personen avlivade alla som hade med ungen att göra så en liten ilska för det växte fram hos mig)
                      så nu blir det fortfarande samma motion fasst ca 15 min och dagen för varje kanin [eftersom deras kondition är bra nu och dom inte behöver jobba på den utan bara hålla uppe den] Hoppträning 1-2 gånger i veckan. (dock inte när en tävling ska komma under veckan) 1 dl pellets, hö vatten och kel.
                      har 5 honor just nu och 1 hane (alla är släkt med varandra på långt avstånd så kan inte ta kullar o.o) min favorit är hanen eftersom han är världens bästa kelekanin. Han har inget problem med att para sig med honor men har försöker aldrig nånting med människor x) kissar aldrig någonstans, märker revir på ett mkt bättre sätt enligt mig - klia hakan på allt han ser. vill kela hela tiden och älskar att komma upp och nosa en i ansiktet och sen börja slicka på ens näsa eller kind =) är även en underbar hopp kanin som är just nu uppe i medelsvår klass och snart i svår, men det är ju helt klart att man älskar honom för hans lugna temprament ^^
                      fasst jag gillar honor och hanar lika mkt
                      30 L - 60 L - 150 L
                      //Amanda

                      Kommentar

                      • Cola
                        • June 2009
                        • 56

                        #26
                        Jaa... kanske 5 timmar om dagen och lite extra.

                        [] <- En fisk som en i familjen önskar sig. Men jag själv säger tyvärr nej...

                        Kommentar

                        • Cola
                          • June 2009
                          • 56

                          #27
                          Ursprungligen postat av Nina82
                          Så skönt att läsa om folk som e så måna om sina djur. Eloge till er!! Tycker jag ser alldeles för många kaniner i burar
                          Har själv aldrig haft kanin men har en dvärghamster hmmm..
                          Hur som helst så har jag lite dåligt samvete för att den ofta får sitta där i sin bur (visserligen inte liten) och titta på oss. Har planer på framtiden att köpa ett sprucket akvarium billigt och inreda i olika våningar och spännande aktiviteter. Oxå ska man klämma in det bland de andra fem akvarierna Platsen börjar tryta här hemma :P
                          våra vuxna kaniner får springa lösa, men ungdjuren får vänta tills dom blir vuxna då vi förra året blev drabbade av koxidos ):

                          [] <- En fisk som en i familjen önskar sig. Men jag själv säger tyvärr nej...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...