Vad gör ni med er kanin?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amanda321
    • February 2007
    • 587

    Vad gör ni med er kanin?

    Hej, jag skulle vilja veta vad ni gör med din kanin (om du har nån ) Det är som mat, kel, motion och så
    det r då vad ni gör varje dag!
    själv har jag 8 st kaniner och detta gör jag med alla varje dag:

    Mat:
    ½ dl pellets och ½ dl blandfoder

    Morot
    vatten

    Motion:
    Är ute och springer med alla varje dag i ca ½timme ber kanin ^^ då springer jag i både ner och uppförs backar så dom kommer i toppform lagon till nästa tävling. (OBS: motionerar inte dom 2 dagar före en tävling)

    Kel:
    Jag kelar ca 30 min totalt med alla kaniner var om dagen. Då brukar jag sitta och kela med dom ett tag sen sätta in dom. Jag kelar när jag ger just den kaninen mat/vatten. Och sen så tar jag ju lite kel när jag är ute och motionerar också

    Det är mitt dagliga shema för kaninerna, sen går jag ju givetvis in till fiskarna och tar hand om dom och sedan matar jag katterna Skulle gärna vilja vilket "Shema" ni har för era kaniner
    30 L - 60 L - 150 L
    //Amanda
  • Raketforskaren
    • March 2006
    • 170

    #2
    Oj, det var ett långt schema. Det låter jobbigt att behöva lägga åtta timmar per dag åt sina kaniner. Hur hinner du med jobb och/eller skola? Eller arbetar du yrkesmässigt med dina kaniner?

    Kommentar

    • zirppa
      • October 2007
      • 48

      #3
      Åtta timmar, ja jisses inte är jag så länge hos mina kaniner per dag. däremot ser jag till att alla har ngt att göra i sina burar...Leksaker, gnagpinnar mm. Under utställningsperioderna så får inte mina utställningsdjur vara ute och bli skitiga. Däremot får dem springa i kaninstallet, turas om lite vackert. Jag räknar inte tiden heller, utan med samvetet hur mkt mina kaniner behöver.
      Jag borstar, pysslar , myser (gör rent burar var fjärde dag). Foder en självklarhet, pellets till dvv 1/2dl, hö samt vtn.

      Och raketforskaren - jag lovar man kan inte "leva" på kaniner, alltså yrkesmässigt. Det kostar mer än "smakar".

      Kommentar

      • Raketforskaren
        • March 2006
        • 170

        #4
        Ursprungligen postat av zirppa
        ...
        Och raketforskaren - jag lovar man kan inte "leva" på kaniner, alltså yrkesmässigt. Det kostar mer än "smakar".
        Nej, det förstår jag också. Jag tyckte bara det lät snudd på orimligt att lägga åtta timmar per dag på någonting som inte är ens heltidsarbete.

        Kommentar

        • Tinwelende
          • October 2007
          • 131

          #5
          Min bor med mig i min lägenhet. Så fort jag är hemma har jag buren öppen, så han hoppar ut och in som han vill. På somrarna tar jag med honom ut i parken så han får hoppa runt där, och varje helg åker vi hem till mina föräldrar där han har ett par uteburar och en stor trädgård att springa runt i. Dock kan han ju inte komma ut på vintern när det är för kallt, men han har stora ytor att hoppa runt på inomhus, så det blir väl sammanlagt någon timmas kel per dag, beroende på vad han vill - han hoppar upp till mig i soffan eller kommer fram till mig när han vill kela. Har bara hunnit ta honom till en utställning än så länge, men ett par till skall det nog bli.

          Han får (självklart) fri tillgång på hö, och sedan en liten handfull pellets till frukost varje morgon. Förutom det får han då och då lite frukt och grönsaker och har hela tiden en gnagpinne i form av ett hundben enbart gjort på majsstärkelse i sin bur. Han älskar den gnagpinnen!

          Kommentar

          • Fridas
            • September 2007
            • 629

            #6
            Ursprungligen postat av Amanda321
            Hej, jag skulle vilja veta vad ni gör med din kanin (om du har nån ) Det är som mat, kel, motion och så
            det r då vad ni gör varje dag!
            själv har jag 8 st kaniner och detta gör jag med alla varje dag:

            Mat:
            ½ dl pellets och ½ dl blandfoder

            Morot
            vatten

            Motion:
            Är ute och springer med alla varje dag i ca ½timme ber kanin ^^ då springer jag i både ner och uppförs backar så dom kommer i toppform lagon till nästa tävling. (OBS: motionerar inte dom 2 dagar före en tävling)

            Kel:
            Jag kelar ca 30 min totalt med alla kaniner var om dagen. Då brukar jag sitta och kela med dom ett tag sen sätta in dom. Jag kelar när jag ger just den kaninen mat/vatten. Och sen så tar jag ju lite kel när jag är ute och motionerar också

            Det är mitt dagliga shema för kaninerna, sen går jag ju givetvis in till fiskarna och tar hand om dom och sedan matar jag katterna Skulle gärna vilja vilket "Shema" ni har för era kaniner
            Tävlar du via SKHRF eller KAF?
            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

            Kommentar

            • Aquario
              • October 2007
              • 670

              #7
              Jag har only två kaniner jag, dem får pellets och hö varje dag, såklart vatten också. När jag gett dem hö eller vatten brukar jag oftast fastna där framför buren i, ja jag veet inte riktigt hur lång tid. Min ena kanin hopptränar jag "mycket" med utomhus och det blir nästan dagligen. såklart motionerar jag min andra kanin också, men daremot intel ika mycket. Jag har funderat på att ställa ut dem också.
              112L växt/sällskapsakvarium

              Kommentar

              • Maleficum
                • January 2008
                • 89

                #8
                Min kanin äger vardagsrummet =P är aldrig instängd såvida ingen ska sova över då hon får vara under bordet med kompostgaller runt under natten.
                Hon älskar för övrigt att sitta i fönstret

                Om sommaren bor hon ute på landet och tuggar gräs.

                Hon får såklart fri tillgång på hö och vatten och sen två dl pellets (en på morgonen och den på kvällen). Anledningen till den stora mängden pellets är för att hon är en angorakanin ^^ så det går åt en hel del energi åt pälsväxandet. Även en del grönsaker, grenar, löv och annat slinker ner lite då och då

                Tränar henne lite smått med klicker, i annatfall springer hon mest runt eller ligger mitt ivägen för en =P blir varierad mängd kel beroende på hennes humör, vissa dagar blir det massor andra dagar vill hon inte låta en peta på henne.

                Meningen är att försöka ställa ut henne och eventuellt avla. Men hon är framför allt min lilla "dotter"
                He who fights and runs away will live to fight another day.
                (\_/) (\_/)
                (^^) (^^)
                (’’)(’’) (’’)(’’)

                Kommentar

                • Evelina66
                  • March 2005
                  • 9

                  #9
                  Tre jättar i trädgården har jag i en hage med dubbla kompostgaller på höjden för att hindra dem från att hoppa ut. Just nu är inte halva hagen rolig och påminner mer om en rasthage för hästar. Marken borde vara frusen nu. I somras hade jag dem vid stugan min i tre veckor och när vi kom hem såg hagen ut som en grön tät 30 cm långhårig ryamatta. Med en hel del tistlar. Men se vad kan inte tre jättar åstadkomma, tog dem bara några veckor så var gräsmattan kortare än en green och tistlarna fanns det inte ett spår av. Skulle dock behöva bygga ut hagen en bit, får se om jag kan lyckas med det i sommar.
                  De äter ständigt hö, 3 dl pellets morgon och kväll som de slukar i sig på fem minuter och dricker mycket vatten. Tre underbara kelgrisar som är mycket trötta på regnet nu.

                  Kommentar

                  • dancehall
                    • May 2007
                    • 306

                    #10
                    Jag har för tillfället bara 2 kaniner, har haft betydligt fler. De går utomhus tillsammans i en jättestor inhägnad som är ungefär 25 kvadratmeter. På sommaren har de en damm med drickbart vatten så de kan dricka när de vill. De har ett kaninhus som är byggt av pappsen. Huset har källare (som de grävt själva), bottenplan och övervåning med panorama fönster i plast
                    På sommaren blir det också jättejätte mkt växter och även tistlar som de älskar att gömma sig i. Det blir som en stor djungel, med gångar där kaninerna gömmer sig om det går t.ex. hundar eller katter runt buren. They love it!

                    Kommentar

                    • elinj
                      • July 2007
                      • 1100

                      #11
                      en liten fråga som bara har haft kaninger när vi var mindre men bara på sommaren,

                      hur blir på golvet och lite varstans när kaninen får skutta om kring där den själv vill, blir det inte mycket skit och kiss överallt???

                      Kommentar

                      • Eva Karlsson
                        • May 2007
                        • 14

                        #12
                        När jag senast bodde i lägenhet och hade egen ingång med 60 m2 trädgård, bodde min dåvarande kanin överallt i lägenheten, hon och katterna sov i min säng på nätterna och matskålen och vattenskålen stod i köket. I badrummet hade jag en kattlåda med kattsand där hon skötte sina behov. Visst hände det att det kanske blev en plupp på golvet någon gång, men de är torra och lätta att plocka upp. Ibland lånade katterna också lådan när de tyckte vädret var för dåligt för att gå ut. På sommaren när det var varmt, kunde jag låta dörren stå öppen ut till trädgården och hon gick in och ut som hon ville. Hennes specialbus var att bita tag i toapapperet och sen springa ut i vardagsrummet, ni förstår själva hur det såg ut. Sladdar ordnade jag undan längs väggarna och ibland gick en och annan telefonsladd. Men hon var underbar i temperamentet. Att träna kaniner att bli rumsrena är inte så svårt och med lite tålamod så går det som en dans. Har man dessutom en kanin innan som redan är rumsren, så lär sig den nya kaninen väldigt mycket av den äldre.

                        Kommentar

                        • elinj
                          • July 2007
                          • 1100

                          #13
                          ok, trodde faktist att det inte gick ha dom så rumsrena, då har man lärt sig någe nytt idag

                          Kommentar

                          • Scandi
                            • February 2008
                            • 131

                            #14
                            Mina kaniner springer lösa innomhus, och det är något jag VERKLIGEN kan rekommendera! De vet inte ens vad en bur är för något, jag tycker faktiskt det är helt fel att låsa in kaniner i burar

                            Man får en helt annan realation till kaninerna om de är lösa också, då de själva kan ta kontakt och hoppa upp i knät eller springa efter en när de vill kela eller bara vara med!

                            Ingen av mina kaniner har varit svåra att få rumsrena alls, och så väcker de en ibland på morgonen när de hoppar upp i sängen och pussar en i ansiktet, haha! När det är fint väder släpper jag ut dem på bakgården tillsammans med hunden (Han håller bort dem från staketet = perfekt)

                            Kommentar

                            • 0422
                              • August 2007
                              • 644

                              #15
                              Oh, blev lite nostalgisk när jag läste igenom tråden... Vi hade två kaniner när jag var yngre, små svarta saker med en vit prick på nosen, hur söta som helst

                              De fick springa fritt i huset när vi var hemma, vi skaffade hönsnät att sätta längst ner på räcket runt källartrappen, samt en grind till den. Sedan skaffade vi en katt, och sen en katt till, och sen två katter till. Kaninerna kom lite i skymundan, men de fick ett eget rum att hoppa runt i, samt att de hela tiden hade en utebur som de fick vara i när det var tillräckligt varmt. Det lustiga var att de trodde det var vinter när det var sommar, och tvärt om. Det pga att under golvet i rummet de bodde i gick det en varmvattenledning, så det var helt enkelt varmare på vintern, och på sommaren var källaren (som de bodde i) sval och skön

                              En av kaninerna lyckades en gång bryta sitt ena framben på två ställen, fick vi veta efter att ha varit hos veterinären när han haltade. Så han fick bandage och en krage. Bandaget åkte självklart av direkt, så dagen efter åkte vi in igen. De gipsade hans ben. Jag undrar lite över hur många kaniner som egentligen har skuttat omkring med rosa gips? Det lät kloppeti kloppeti kloppeti när han skuttade runt på parketten (detta var innan vi skaffade katt), hur gulligt som helst

                              Funderar ibland på att skaffa kanin igen, men jag vill att han (den andra var mina syskons) ska vara Kaninen, och inte bara en av alla kaniner. Har aldrig träffat en snällare kanin faktiskt, rumsren var han det med
                              - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

                              Kommentar

                              Arbetssätt...