guldhamsterbur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinJ
    • January 2007
    • 251

    guldhamsterbur

    Var hos min bror och hans sambo hade skaffat en guldhamster. Jag har haft 2 st dvärghamstrar (vid olika tillfällen) och blev sugen på att skaffa mig en dvärghamster. Så jag tog fram den gammla buren (30x40cm med röd botten, plexiglas på överdelen av sidorna och en galler lucka längst upp) men ena "spänet" (som ska hålla ihop övredelen till underdelen) var trasig och galler luckan satt inte fast :/. Så då fick jag den geniala iden att bygga en egen låda, i trä. 70/60cm lång och 30cm djup. Sen ett locka att öppna ovanifrån (av galler) och sen någon form av galler på framsidan så man ser in :P. Vet inte riktigt vad jag ska ta för galler, men ska kolla vad jag kan få tag på hönsnät är inte det vackraste precis.

    Men min egentliga fråga är om man kan ha gräs på botten :P
    Ha några cm tjockt lager med jord, så gräs, stoppa ner lite växter (som inte är giftiga) och sen fixa ett hus, hjul, matskål och en vatten dricks grunkisak :P. Dom är ju vegeterianer så kommer dom äta allt dom ser då?

    Han/hon kommer säckert äta lite på träburen så jag funderar på att lacka den med tex Epolon V två komponentslack eller är det en dålig ide?

    Hade tänkt att ha en hon och en hane

    puss på er


    Edit: Dvärghamster menade jag ju :P klantigt
    Senast redigerad av RobinJ; 25 November 2007, 17:20. Anledning: felskrift
    Fish go moo
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #2
    Kan inte svara på lämpligheten med träbur för en dvärghamster, det enda jag tänker är att träet kanske suger åt sig urin och mindre mysiga saker och börjar lukta efter ett tag. Om man nu inte lackar den, som du skriver, men då vet jag inte om det är så bra det heller.
    Jord och gräs låter inte som någon bra idé. De ska ha ett bottenmaterial som av hygieniska skäl är lätt att byta ut. Dessutom gräver de en del. Bättre då med ett rejält lager spån eller kattströ i form av papperspellets eller liknande. Det hade jag till mina råttor, det både dammade och luktade mindre än med spån.
    Sen vore det nog bättre att satsa på två av samma kön då det annars kommer att bli en hel del ungar som kan vara svåra att bli av med.
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • RobinJ
      • January 2007
      • 251

      #3
      SKa pröva att lacka och sen hoppas på det bästa, väljer någ 3st hanar eller honor så om 1 dör så blir inte någon ensam, det är ju svårt att hitta en nya vänner .

      Men jag har kommit på en lite små ideer idag. Om man har masser med stenar/grus blandat med jorden så borde hamstrarna inte gräva? Och om man prövar sig fram med olika grönsaker så borde dom förmodligen välja någon av alla grönsakerna framför gräset, om man har tur, det gör ju inte om lite växter bilr uppätna. Sen är det ju det där med kiss och bajs :/ När jag hade dvärghamster sist så hade jag en toalet med sand i där den bajsade och kissade men det fanns ju ändå bajs och kiss på andra ställen i buren. Föredrar dom att bajsa i sand istället för jord? Tänkte också att man kan ju ha lite maskar i jorden som kan äta avföring och ruttna växter, men jag gissar att hamstrarna äter maskar också? Men om det är så som jag har tänkt så borde det här funka

      OM inte detta funkar så prövar jag att ha sand och stenar i istället, någon rot och kanske några växter

      Fortsätt med att reagera lite och komma med ideer och tips
      Fish go moo

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        Tanken borde väl inte vara att hindra hamstrarna från att gräva? De behöver göra det då det är ett naturligt beteende för dom.
        Kan bli svårt det där med växterna, du måste ju isåfall ha någon typ av belysning åt dem, annars tynar de bort. Dessutom känns det som om växtnäring kan vara farligt för en liten hamster. Jag skulle definitivt inte säga att det är lämpligt att inreda en bur med jord och gräs. Viktigare då att tänka på djurens välbefinnande, vilket sitter mer i ett hygieniskt och lättutbytt bottenmaterial, ställen att gömma sig på och gräva i och saker att gnaga på.
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • RobinJ
          • January 2007
          • 251

          #5
          Tänker inte stoppa hamstrarna ifrån att gräva över huve taget tänkte ha en låda som är 25x20cm med spån i som dom kan få gräva och sova i Det ska vara rötter i att gnaga på och rör som gånger att gömma sig i. Men växtnäring menar du i jorden då? Jag oroar mig mest för bajset :/

          Men annars så fyller jag hela buren med blästersan och lägger i lite stora sten, några finna rötter, lite rör under sanden att krypa i (det är ju svårt att gräva gångar i sand), en liten låda som jag täntke ha i gräs projektet också med spån i och kanske någon växt om den skulle överleva. Det blir mkt lättare att göra rent och ta hand om buren då och blir ändå snyggt.

          Men om buren är 70cm lång och 30cm djup så har man en extra låda i buren som är 30djup och 50cm lång med jord, gräs och växter. Och om det inte funkar med växter så kan man ta ut hela lådan med alla växter samtidigt och ha den som en prydnad i rummet och sen gör man en ny låda och häller i sand som inredning
          Senast redigerad av RobinJ; 27 November 2007, 17:26.
          Fish go moo

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #6
            Ursprungligen postat av RobinJ
            Men jag har kommit på en lite små ideer idag. Om man har masser med stenar/grus blandat med jorden så borde hamstrarna inte gräva?
            Det var väl mest detta jag undrade över när det gällde att "inte gräva". I de två första inläggen framgick inte att du skulle ha skiljda "avdelningar" i buren.

            Jo, jag tänkte växtnäring åt växterna... för det behöver dom ju. Liksom belysning. Annars blir det ju ändå inget av dom...

            Bättre med färska trädgrenar än rötter att gnaga på
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            • RobinJ
              • January 2007
              • 251

              #7
              Ska starta det här projektet innan jul hade jag tänkt grenar istället för rötter ska jag komma ihåg.
              Fish go moo

              Kommentar

              Arbetssätt...