Gnagar nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Härja
    • March 2007
    • 298

    Gnagar nybörjare

    jag funderar på att köpa en liten gnagare av nåt slag, en mus eller nåt liknande... finns det någon nybörjar guide eller är nån snäll å drar de viktigaste =)
    www.nittionio.com
    mina egna fotografier
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Tamråttor är klart mysigare tycker iaf jag. Hur man sköter dom finns olika åsikter om så ger mig inte in på det. Men några länkar kan du få http://r8forum.kanske.net/index.php

    Senast redigerad av eriahl; 19 October 2007, 15:51.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • IaMtHeJoKe
      • November 2005
      • 416

      #3
      Gerbiler skulle jag rekomendera de är alltid alera och pigga och blir inte sura om man väcker dm, som en hamster kan bli. de är jättenyfikna så de blir lätt tama.
      de är inte svåra att sköta om, men om du går in på zoonen finns det beskrivningar på de flesta gnagare om man trycker på "djuren/smådjur/artiklar" där kan man söka efter olika djur och det finns olika skötselråd

      Hoppas du hittar nått skoj

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Det finns mycket man bör veta i fall man ska ge en gnagare ett bra liv. Det räcker inte att bara läsa "det viktigaste" i några inlägg.

        Mitt råd att är du läser på ordentligt, tar kontakt med föreningar för folk som håller på med den arten som du är intresserad av och skaffa dig tillräckligt med kunskaper INNAN du skaffar djuret.

        Alla gnagare har inte samma egenskaper och behov, utan det är stora skillnader mellan de olika arterna. En del gnagare som t ex råttor är flockdjur och därför får man enligt lag inte ha bara en.

        Med möss är det svårare, för trots att även de är flockdjur brukar inte mus-hanar i fångenskap kunna samsas, utan det brukar sluta med att den starkaste/tuffaste har ihjäl de andra. Mus-honor däremot kan leva i flock.

        Hamstrar är ensamlevande djur.

        Ja, du förstår. Du måste först bestämma dig för en art om man ska veta vad man ska skriva.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • VictoriaR
          • June 2007
          • 60

          #5
          Jag hade råttor för några år sen och de är jätteroliga husdjur. De är smarta och sällskapliga och får egna personligheter.

          Det viktigaste att tänka på enligt mig (glad amatör) är:
          *Stor bur med smått galler, för annars trycker de sig igenom.
          *Varierande kost, men inte större portion än deras huvuden.
          *Sällskap. Gärna två honor. Ensam råtta är ledsen råtta om man inte umgås med den hela tiden.
          *Leksaker. Många tycker om att lösa små problem ibland. Man kan gömma deras mat tex.
          *Att inte införskaffa sig råttan i djuraffär utan hos någon uppfödare som verkar bra. De blir ofta stressade och skygga och vill bara gömma sig om de kommer från en affär.

          Sedan är det de vanliga sunda förnuft sakerna man ska tänka på; inte ha buren på ett livligt och dragit ställe, låta dem sova om de vill det, alltid tillgång till färskt vatten och städa buren när den blir skitig. Vissa har faktiskt lärt sina råttor att använda en speciell skål som toa så att de inte behövde städa så ofta.


          Där jag bodde fanns många böcker på bibioteket om hur man tar hand om dem.

          En annan sak att tänka på är att råttor inte är hamstrar. INGA hamsterhjul som vissa stoppar in. De fastnar dem sina svansar i dem. Och man ska inte heller lyfta dem i svansen, det gör ont.

          Jag hade jättekul med mina råttor. De satt ofta på axlen och kollade på vad man hittade på.

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            En sak måste jag kommentera ändå. Att råttor från en zooaffär är dålig att köpa är inte ett måste. Finns såklart dåliga men även bra
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              De måste även få komma ut och röra på sig en del (råttor alltså).
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av eriahl
                En sak måste jag kommentera ändå. Att råttor från en zooaffär är dålig att köpa är inte ett måste. Finns såklart dåliga men även bra
                Det beror även mycket på hur mycket man umgås med dem redan från början. Råttor är väldigt sociala och umgås man inte mycket med dem från början lär de sig inte att människor (bland dem du) är trevliga djur, utan tycker mest att vi är skrämmande och jobbiga.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Därför jag inte är så sugen att gå in på skötseln av råttor. Alla har olika erfarenheter av olika djur som fiskar mm
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • Inka
                    • July 2005
                    • 1233

                    #10
                    Ursprungligen postat av VictoriaR
                    Det viktigaste att tänka på enligt mig (glad amatör) är:
                    *Stor bur med smått galler, för annars trycker de sig igenom.
                    *Varierande kost, men inte större portion än deras huvuden.
                    *Sällskap. Gärna två honor. Ensam råtta är ledsen råtta om man inte umgås med den hela tiden.
                    *Leksaker. Många tycker om att lösa små problem ibland. Man kan gömma deras mat tex.
                    *Att inte införskaffa sig råttan i djuraffär utan hos någon uppfödare som verkar bra. De blir ofta stressade och skygga och vill bara gömma sig om de kommer från en affär.
                    Jag har också haft tamråttor och rekommenderar dem starkt! Alla mina var från vanliga djuraffärer och det var definitivt inget fel på dem. Så länge man köper hyfsat unga råttor anpassar de sig snabbt och blir väldigt tama. Sen tycker jag inte att det spelar någon roll om man har två honor eller två hanar tillsammans. Så länge man har råttor av olika kön separerade... de kan ju få galet många ungar på kort tid annars!
                    Jag hade ett par rejäla burar och i den ena hade jag ett tag 6 honor och i den andra fyra hannar. Har nästan aldrig haft problem med att de inte kom överens. Enda undantaget var min råtta Canel, som fick en knäpp när en av hennes polare dog. Då blev hon aggressiv mot den tredje lilla råttan och gick efter det inte att ha ihop med någon annan alls. Skulle tro att det tillhör ovanligheterna dock.
                    Hanarna var alltid snälla mot varann.
                    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                    www.kvitter.n.nu

                    Kommentar

                    • VictoriaR
                      • June 2007
                      • 60

                      #11
                      De djuraffärer jag har varit i har inte varit särskilt bra. Har haft några råttor som varit från djuraffär men de från uppfödare har varit tryggare och inte så stissiga. fast det är ju bara mina erfarenheter som jag också skrev.

                      Man kan gärna ha olika kombinationer av råttorna med, jag tycker inte att man behöver ha bara honor, men det brukar stå i skötselböcker att det är bra att börja med två honor för det brukar alltid bli bra då. Det var bara ett tips.

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Personligen tycker jag att 3 råttor - av samma kön - är bättre. De blir de som en liten flock

                        Honor brukar vara aktivare och mer föredragsamma, medens hanar är lugnare och kanske lite keligare. Tyvärr tenderar en del hanar att markera lite varstans med sin urin, vilket inte brukar uppskattas så mycket av homo sapiens
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Inka
                          • July 2005
                          • 1233

                          #13
                          Ursprungligen postat av batski
                          Honor brukar vara aktivare och mer föredragsamma, medens hanar är lugnare och kanske lite keligare. Tyvärr tenderar en del hanar att markera lite varstans med sin urin, vilket inte brukar uppskattas så mycket av homo sapiens
                          Så sant som det var sagt... Fast mina hanars småskvättande var inget motför när en av mina honor kissade på min axel så det rann längs skulderbladet och efter ryggen
                          Hon måste ha varit rejält nödig den gången...
                          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                          www.kvitter.n.nu

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Inka
                            Så sant som det var sagt... Fast mina hanars småskvättande var inget motför när en av mina honor kissade på min axel så det rann längs skulderbladet och efter ryggen
                            Trevligt

                            Ursprungligen postat av Inka
                            Hon måste ha varit rejält nödig den gången...
                            Ja stackarn. Måste man gå så måste man
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Uddaveka
                              • June 2007
                              • 431

                              #15
                              jag tycker gerbiler (ökenråttor) är hel mysiga! Hade 2 st för ett tag sedan. att tänka på om du vill ha gerbiler:

                              *Inga inpulsköp, ett nytt djur kräver att man tänker igenom saken.
                              *Mycket stor och rymlig bur gärna Terrarium eller te.x gammalt otätt akvarium, då dom gnager och älskar att gräva.
                              *mycket spån eller liknande gäsra minst 10 cm då dom bygger gångar.
                              *Hö, ordentlig mat och friskt vatten är ett måste. Hö avvänds som sysselsättning, mat och bomatrial.
                              *Ha alltid mer en en gerbil. Dom är flockdjur och som man säjer "en ensam gerbil är en ledsen gerbil"

                              Sen finns det såklart mkt annat att tänka på. Gerbiler är ett aktift dur och älskar syssel sättning! När jag hade dom hade jag en stor låda ca80-100 cm bred och kanske 2 meter lång, minns inte riktigt. Däri satte vi hjul, rör, gömställen, trädbitar och gnag grenar. Detta var ,ina gerbilers "gym" där dom fick vara en stund nästan varje dag. Dom bodde i ett stort, gammalt akvarium som inte längre höll vattentätt. Gerbiler skitar inte ned lika mkt som vanliga råttor och möss! Medans man behöver städa en mus eller råttas bur 1-2 g i veckan behöver man bara städa gerbilens bur när det ser ut att behövas.
                              ~Love animals~
                              Kramar Sofia
                              160l, 100l, 54l, 40l

                              Kommentar

                              Arbetssätt...