kaninen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaninen
    • September 2007
    • 3

    kaninen

    hej jag är nybörjare har alldrig skrivit i en forum och vet inte exakt hur det fungerar men jag gör ett försök. de jag undrar är min ´min kanin har varit i måndags och fixat sina tänder och nu är han inte intreserad av sin vanliga mat han vill äta bara morötter och han gör inte någon kluttar som förut men han dricker vatten som vanligt , jag vill veta om någon vet vad det kan vara ??
  • Jessi77
    • July 2006
    • 157

    #2
    Vad menar du med vanlig mat? Hö...?

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Han kanske känner att han vill äta lite "mjuk" mat ett tag. Men det är ju bra om han gnager på tex grenar från fruktträd för att just hålla tänderna i trim. Det finns ju även "gnagargodis" som majsringar, majskolvar m.m. som är bra för kaninens tänder. Om han kanske inte vill äta annat än morötter för att det är gott så ta bort just det ett tag och servera honom hö och torrfoder. Våra kaniner vart lite bortskämda av alla maskrosbladen och slutade äta hö. De fick inte maskrosblad förrens de ätit upp höt. Nu fungerar det bra med kosten.

      Har det klippt framtänderna??

      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • Jessi77
        • July 2006
        • 157

        #4
        Tänkte bara säga att det enda som håller kaniners tänder i trim är hö! Har din kanin fått en massa annan mat har den säkert inte fått i sig tillräckligt med hö och därför har tänderna blivit för långa.
        Rekommenderar att du går in på www.djurklinikenroslagstull.se och läser deras skötselråd! Hoppas att han senare mår bättre!!

        Kommentar

        • kaninen
          • September 2007
          • 3

          #5
          kaninen