kaninen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaninen
    • September 2007
    • 3

    kaninen

    hej jag är nybörjare har alldrig skrivit i en forum och vet inte exakt hur det fungerar men jag gör ett försök. de jag undrar är min ´min kanin har varit i måndags och fixat sina tänder och nu är han inte intreserad av sin vanliga mat han vill äta bara morötter och han gör inte någon kluttar som förut men han dricker vatten som vanligt , jag vill veta om någon vet vad det kan vara ??
  • Jessi77
    • July 2006
    • 157

    #2
    Vad menar du med vanlig mat? Hö...?

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Han kanske känner att han vill äta lite "mjuk" mat ett tag. Men det är ju bra om han gnager på tex grenar från fruktträd för att just hålla tänderna i trim. Det finns ju även "gnagargodis" som majsringar, majskolvar m.m. som är bra för kaninens tänder. Om han kanske inte vill äta annat än morötter för att det är gott så ta bort just det ett tag och servera honom hö och torrfoder. Våra kaniner vart lite bortskämda av alla maskrosbladen och slutade äta hö. De fick inte maskrosblad förrens de ätit upp höt. Nu fungerar det bra med kosten.

      Har det klippt framtänderna??

      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • Jessi77
        • July 2006
        • 157

        #4
        Tänkte bara säga att det enda som håller kaniners tänder i trim är hö! Har din kanin fått en massa annan mat har den säkert inte fått i sig tillräckligt med hö och därför har tänderna blivit för långa.
        Rekommenderar att du går in på www.djurklinikenroslagstull.se och läser deras skötselråd! Hoppas att han senare mår bättre!!

        Kommentar

        • kaninen
          • September 2007
          • 3

          #5
          kaninen

          hej tack för svaret ! han var i måndas hos vätrineren och de sövde ner honom och fixa hans baktänder specielt den högra sidan då var det förlångt och de såg att han hadde en liten skada på tungan men jag tror det hadde blivit på grund av hans tänder var för långa. och från den dagen han kom hem så har jag kollat på han hela tiden han äter inte sin petty torfoder han går och luktar och äter en till två godsaker av maten och hö äter han lite och vatten dricker han normalt och morot äter han som en racket. jag tänkte han kanske hadde stopp i magen men isfall han kanske inte ska äta då morot. men han kluttar inte bara ibland då är det löst. hur ska jag få han äta sin petty foder igen den senaste veckorna har vi varit jätte mycket hos vätrinern så när vi går ditt och de ska kolla på han så skricker han jätte mycket han har blivit jätte anelunda...

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Han kanske är stressad och nervös pga allt bökande med honom. Om han fick lite lugnt kanske han blir som vanligt igen. Såret i munnen kan vara orsaken att den inte vill äta hårt foder. Skulle nog vilja påstå att höt är viktigare att äta än torrfodret. I vissa blandningar/pellets finns det ämnen som kan göra kaninen lös i magen. Har den bara en mineral/saltsten att slicka på och hö+vatten klarar den sig långt på. Vet många kaniner som inte ens rör sin pellets. Prata annars med veterinären om kostråd. Att han är lös i magen kan ju även bero på stressen.

            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • Jessi77
              • July 2006
              • 157

              #7
              Kör på bara hö o vatten tills han blivit bra i magen. Är han lös i magen för länge kan han få c-vitamin brist, då han inte får i sig de eftersom det är för löst.
              Hoppas han mår bättre!!

              Kommentar

              Arbetssätt...