Gerbiler.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessi77
    • July 2006
    • 157

    #16
    Japp de ganger på allt :P Därför är de viktigt att man håller dem sysselsatta, såg ett akvarium där de hade sand o torv blandat va skit tufft när man såg alla gångar de hade gjort

    Kommentar

    • FishBone_
      • May 2007
      • 86

      #17
      Ja, dem tröttnar rätt så fort om dem inte har något att göra.

      Gräva är det bäste dem vet =) Hi hi

      Kommentar

      • Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

        #18
        De har antagligen blivit av med svansen, för att någon lyft dem där. Sista biten går då av, och det växer ut nytt skinn (om inte infektion inträffar).

        När man lyfter en gerbil som är nervös och hoppig, så ska man hålla i SVANSBASEN samtidigt med resten av kroppen. Absolut allra helst ska man förstås inte göra det, men det kan vara en nödvändig åtgärd om man t ex ska undersöka ett djur innan man köper det.

        Åh jag önskar så att alla läste på innan de skaffar djur.... jag är glad att Gladys gjorde denna länk!

        Ursprungligen postat av Micke_A
        De har rätt korta svansar, medan vissa av de andra verkade ha längre, är det olika gerbilarter, eller bara individuella variationer? Är det olika arter så är de nog ändå rätt utblandade med varandra. Kan kanske vara så att just de var lite mindre, och de får kanske längre svansar (i förhållande till kroppen) senare?
        Always look at the bright side of life

        Kommentar

        • Mamma Mia
          • December 2004
          • 2504

          #19
          Ja de gnager på allt - men du kan vara lugn - de SVÄLJER inte allt. Alla uppfödare jag känner - och jag själv - har ALDRIG haft dödsfall pga silikongnagning (och vi är flera som lämnat in dem på obduktion för att få veta dödsorsak). Dessutom är det en så liten del silikon de kommer åt, som också ska vara "giftfri" för fiskarnas skull.

          Ursprungligen postat av gladys
          Det låter inte så nyttigt.. Gnager de lika mycket på "allt" även om de har trä att gnaga på?
          Always look at the bright side of life

          Kommentar

          • Mamma Mia
            • December 2004
            • 2504

            #20
            Fel fel fel. Det är inte kört. De gnager sig inte ur ett akvarium. Däremot gnager de sig ur plastburar på nolltid om de fattar hur (har hänt mig tre ggr - bl a vid tillfällig förvaring över en natt).


            [QUOTE=FishBone_;967115Men jag kan nästan garantera att dem kommer knaga på siliconet. Bara dem fått "fäste" och börjat gnaga så är det kört...

            Mina har till och med kunnat börja gnaga på plasten i golvet på buren...[/QUOTE]
            Always look at the bright side of life

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #21
              Men får de tillbaka svanstofsen när svansen har gått av? Mina två har båda lite kortare svans, inte så kort att man reagerar, men inte så långa som jag sett en del ha. De har en liten tofs längst ut, så det ser inte ut som om de har gått av.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • FishBone_
                • May 2007
                • 86

                #22
                Det jag menade med kört var att om dem väl har fått färste så gnager dem som satan sen. Sen är det ju olika djur för djur. Om mina gnager och gnager och gnager. Kanske inte dina gör det. =)

                Kommentar

                • Mamma Mia
                  • December 2004
                  • 2504

                  #23
                  En bruten svans är _en bruten svans_ Liksom hos oss människor växer inte amputerade kroppsdelar ut igen. Men de lever ett gott liv utan! Det kan ju vara så att dina inte har råkat ut för detta - men räkna inte med att svansen växer i längd, den brukar hålla sig proportionell till tillväxten.

                  Ursprungligen postat av Micke_A
                  Men får de tillbaka svanstofsen när svansen har gått av? Mina två har båda lite kortare svans, inte så kort att man reagerar, men inte så långa som jag sett en del ha. De har en liten tofs längst ut, så det ser inte ut som om de har gått av.
                  Always look at the bright side of life

                  Kommentar

                  • Mamma Mia
                    • December 2004
                    • 2504

                    #24
                    Som jag skrev ovan - gerbiler som inte får sina behov tillfredställda, utvecklar stereotypiska beteende - som att gräva i timmar i ett hörn, eller gnaga på samma ställe, eller...


                    Ursprungligen postat av FishBone_
                    Det jag menade med kört var att om dem väl har fått färste så gnager dem som satan sen. Sen är det ju olika djur för djur. Om mina gnager och gnager och gnager. Kanske inte dina gör det. =)
                    Always look at the bright side of life

                    Kommentar

                    • Nickeman
                      • November 2006
                      • 10

                      #25
                      Hade 2 st

                      Pingo och Pluto.
                      Skaffade först en plast bur... dagen efter när jag vaknade hörde jag nått ljud under sängen..
                      Kollar ock där sitter dem, de hade rymt från köket ock sedan in på mitt rum under min säng!

                      Kan inte säga mer än att de är underbara djur

                      Mvh / Nickeman

                      Akvarist under upplärning


                      125 Liters - 1 st Ancistrus - 2 st Blå Guramisar - 5 st Sorgmantel tetror

                      Kommentar

                      • gladys
                        • March 2005
                        • 1962

                        #26
                        Ursprungligen postat av Mamma Mia
                        Ja de gnager på allt - men du kan vara lugn - de SVÄLJER inte allt. Alla uppfödare jag känner - och jag själv - har ALDRIG haft dödsfall pga silikongnagning (och vi är flera som lämnat in dem på obduktion för att få veta dödsorsak). Dessutom är det en så liten del silikon de kommer åt, som också ska vara "giftfri" för fiskarnas skull.
                        Men om de kommer åt en kant på glaset då?? Det låter ganska jättefarligt att gnaga på en glaskant.
                        Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                        Kommentar

                        • Mamma Mia
                          • December 2004
                          • 2504

                          #27
                          Hoppsan - har inte varit här o kollat på ett tag. Hur menar du med glaskant, då? Kanterna på ett akvarium är ju slipade? De har inte så starka tänder att de kan gnaga flisor ur oskadat glas...
                          Always look at the bright side of life

                          Kommentar

                          • 3lin
                            • June 2007
                            • 12

                            #28
                            Jag har haft 8 Gerbiler trevliga smågnagare som jag inte rekomenderar att ha i sovrummet då dom lever om som bara den gnager och gräver som några dårar.. det bästa är att dom är luktfria

                            Kommentar

                            • Zirconia
                              • May 2007
                              • 701

                              #29
                              Mina gerbiler har alltid bott i gamla akvarium, jag har gallertak till dom typ, det funkar bra, dom har aldrig gnagt på glas eller nåt, plastleksaker, tunnlar m.m är dom ju rätt duktiga på att gnaga sönder, men inte glas..

                              Inte mina iaf
                              / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...