Gerbiler.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladys
    • March 2005
    • 1962

    Gerbiler.

    Jag överväger att köpa gerbiler och jag har hittat en del information. Men jag är nyfiken om det är någon här på Zoopet som har/haft gerbiler. Dela gärna med er av era åsikter och erfarenheter.
    Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Jag och min syster hade gerbiler när vi var yngre, vi hade två hanar. Har även haft ett par som fick en del ungar. Går i tankar på att köpa nya. Nyfikna och ganska livliga små gynnare, som är bra mycket sällskapligare än hamstrar, som man inte kan ha tillsammans. Lättskötta, och inte jobbiga med maten.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Vic
      • November 2006
      • 1533

      #3
      Jag har också haft gerbiler, två hanar. Blanco och Negro hette dom.[vit och svart på spanska]
      Skaffade gerbiler främst för att jag inte hade så mkt tid för andra smådjur, dvs, dom luktar inte lika mycket som andra mindre smådjur så då behövdes inte buren rengöras heller lika mycket. Har faktiskt skrivit en artikel om dom på min zoon:
      Mvh Viktor


      Apistogramma för hela slanten!

      Kommentar

      • desiredillusion
        • February 2006
        • 512

        #4
        Heisann

        Jeg hadde to små jentegerbil'er, og synes de var kjempekoselige. Jeg hadde dem dessverre bare i ca. to år, fordi de to kattene jeg overtok fant ut hvordan de skulle åpne burdøren og få tak i dem De var selskapelige, og pleide å få gå rundt omkring utenfor buret sitt (før jeg fikk kattepusene selvfølgelig). Det var også ganske enkelt med renhold; vask buret én gang per uke, pass på at de har frisk/fersk mat, bytte vannet en til to ganger per dag, gi dem frukt og grønt og nøtter, du finner fort ut hva de foretrekker

        Jeg har også hatt en hamstergutt tidligere, og jeg må si meg uenig med Micke_A: hamstre kan man helt fint ha sammen, så lenge de har vært sammen fra fødselen av. Og de kan også være like selskapelige som g erbil'er, det kommer mer an på individet, akkurat som med så mane andre dyr
        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hamstrar kan vara rätt bitska har jag märkt. De är ju mer ensamdjur. Har sett två dvärghamstrar som slogs, där den ena blev massakrerad, tror de var kullsyskon. Lite har det säkert med individer att göra, men hamstrar är mer ensamlevande av naturen, än t.ex råttor, och därför händer nog olyckor lättare.

          Katten familjen hade när vi hade gerbilerna var lite nervös inför dem, hon gillade dem inte riktigt. De sprang omkring på henne en gång, hon såg lite konfunderad ut, och gick därifrån.
          Senast redigerad av Shepard; 08 May 2007, 22:21.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Mamma Mia
            • December 2004
            • 2504

            #6
            Jodå - här har funnit gerbiluppfödning i många år - men jag la ner förra sommaren. Du kan PM frågor om du vill!

            Basic: aldrig ha en ensam gerbil, inget av plast i buren, absolut bäst är att ha ett akvarium med nätlock - då ser du djuren mycket bättre, blir inte störd av grävljud (plastburar DÅNAR när de gräver) plus att du kan fylla upp med ganska mycket spån utan att det stänker ut på golvet. Gerbiler lever för att gnaga och gräva, får de inte göra det utvecklar de steretotypa beteenden och mår sämre.

            Jag byggde alltid en hylla av obehandlat trä, som var lika hög som halva akvariet och i storlek ungefär en tredjedel av ytan. På den hade jag maten och sandlådan. Har man inte hylla, grävs allting ner inom en timme... de gillar dessutom att hoppa upp och ner på hyllan, den ökar deras boendeyta och de får ytterligare en sak att gnaga på.

            Jag brukade köpa den smalaste sorten av gjutrör i papp, som jag sågade upp i dm-stora längder. Det fungerar både som bo och gnag De ska ha HÖ, frö och sparsamt med färska grönsaker - eftersom de ursprungligen kommer från karga områden så får de lätt diarre vid för kraftig föda. Jag brukade ge mina en liten, liten skål varannan dag, med kanske en cm morot i tärningar (gerbiler vill ha mat som de kan hålla i tassarna, stora bitar är inte så poppis) fyra ärtor, lite vitkål i småbitar. En bit knäckebröd ibland var kul! Gurka är totalt meningslöst eftersom det mest innehåller vatten och även det kan ge diarre vid överkonsumtion - däremot är gurka kanon när man har små bebisar som inte lärt sig dricka ur vattenflaskan.

            Köp den allra minsta vattenflaskan och häng upp den så pass högt att gerbilen måste stå på bakbenen för att dricka. Detta av två orsaker: de knager sönder flaskan - och flaskan kan bli nergrävd i spån = läcker ut allt vatten = mögel i spånet.

            De tycker om att ha en stadig skål med fin sand, som de rullar sig i men även använder som toalett. Håller man sandskålen och hyllan ren, så behöver man inte byta spån oftare än en gång i månaden/var sjätte vecka. Spånet blandar sig med hö- och papprester efter ett tag, och får en härlig grävkonsistens som håller uppe alla deras tunnlar. Det dammar mindre också - så på alla vis är det bra att inte byta spån så ofta. Köp INTE papperspellets oavsett vad zooaffären säger - det är inte kul att gräva i.

            De kan bli MYCKET tama men det beror givetvis på hur mycket man håller på med dem. De föds inte tama... underbara djur som luktar gott, är söta, roliga, snälla och finns i massor av färger! Köp helst av privat uppfödare, de djuren är oftast mer hanterade + att du får en stamtavla (oftast).

            Lycka till!
            Always look at the bright side of life

            Kommentar

            • FishBone_
              • May 2007
              • 86

              #7
              Jag har två stycken Gerbil hanar =)
              Hugo och Rufus. Mina bäsilar =)
              Det men kan säga om dem är att dem är jättesöta, snälla och blir väldigt lätt handtama =) Man får inte ha en ensam, dem mpset vara minst två stycken.

              Man behöver inte göra rent i buren så himla ofta, räcker men varannan vecka ca. Dem är nästan helt luktfria därför behöver det inte rengöras så ofta.
              Och dem är inte så himla kinkia med vad dem får för mat. Dem äter det mesta. Mina äter tex kebabkött när det bjuds =P

              Kan hända att mina har blivit lite tjocka =P

              Vatten ska man helst byta varje dag.

              Ja, det var väl allt jag kan komma på nu...

              Men dem är världens sötaste =)

              Kommentar

              • Mamma Mia
                • December 2004
                • 2504

                #8


                en av miljoner sidor
                Always look at the bright side of life

                Kommentar

                • gladys
                  • March 2005
                  • 1962

                  #9
                  Jag har ett akvarium med måtten B:110 H:45 D:45 som är tänkt till gerbilerna (med gallertak då).
                  Tänkte kutter/toa-lätt som strö men hur djupt ska man ha?
                  En annan grej som jag funderar på, gnager de på siliconfogarna???
                  Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                  Kommentar

                  • FishBone_
                    • May 2007
                    • 86

                    #10
                    Ursprungligen postat av gladys
                    Jag har ett akvarium med måtten B:110 H:45 D:45 som är tänkt till gerbilerna (med gallertak då).
                    Tänkte kutter/toa-lätt som strö men hur djupt ska man ha?
                    En annan grej som jag funderar på, gnager de på siliconfogarna???

                    Kan inte svara på det med ströt.

                    Men jag kan nästan garantera att dem kommer knaga på siliconet. Bara dem fått "fäste" och börjat gnaga så är det kört...

                    Mina har till och med kunnat börja gnaga på plasten i golvet på buren...

                    Kommentar

                    • Mamma Mia
                      • December 2004
                      • 2504

                      #11
                      Kutterspån!!! Läs det jag skrev innan!
                      Spåndjup - tja ca halva akvariet
                      Visst kommer de gnaga på silikonet - men det är ju inte så mycket de kommer åt. Jag har faktiskt silikonat om ett av akvarierna och har fisk däri, nu.
                      Always look at the bright side of life

                      Kommentar

                      • gladys
                        • March 2005
                        • 1962

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mamma Mia
                        Kutterspån!!! Läs det jag skrev innan!
                        Oki.
                        Spåndjup - tja ca halva akvariet
                        ojdå! Då förstår jag varför man ska ha en hylla!
                        Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                        Kommentar

                        • Mamma Mia
                          • December 2004
                          • 2504

                          #13


                          Kolla in "djurhyllan"
                          Always look at the bright side of life

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Har nyss köpt två små gerbiler, en hane och hona, vid namn Bernard och Bianca Bernard är ljusbeige, med lite ljusbrun ton på ryggen, och Bianca är ljusbrun, med ljusare sidor, men inte tvåfärgat brun/vit.

                            De har rätt korta svansar, medan vissa av de andra verkade ha längre, är det olika gerbilarter, eller bara individuella variationer? Är det olika arter så är de nog ändå rätt utblandade med varandra. Kan kanske vara så att just de var lite mindre, och de får kanske längre svansar (i förhållande till kroppen) senare?
                            Senast redigerad av Shepard; 12 May 2007, 19:03.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • gladys
                              • March 2005
                              • 1962

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mamma Mia
                              Kutterspån!!! Läs det jag skrev innan!
                              Spåndjup - tja ca halva akvariet
                              Visst kommer de gnaga på silikonet - men det är ju inte så mycket de kommer åt. Jag har faktiskt silikonat om ett av akvarierna och har fisk däri, nu.
                              Det låter inte så nyttigt.. Gnager de lika mycket på "allt" även om de har trä att gnaga på?
                              Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                              Kommentar

                              Arbetssätt...