Kanin tuggar sin egen päls

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peyman
    • May 2002
    • 416

    Kanin tuggar sin egen päls

    Hej allihop,
    Mina barn har en kanin. Idag när vi kom hem så hade den tagit bort en massa päls på sig själv och tuggade på den. Är det normalt att kaniner gör sådant? Annars verkar den må bra och skuttar runt trägården.

    tackar
    Peyman
    Peyman Zehtab-Fard
    Uppsala
  • wierdalien
    • February 2003
    • 936

    #2
    tuggar den sin egen päls är det fisk att den fått ohyra eller ringmask eller nått liknande. den tuggar för att klia. ja de dock inte 100% säker...
    -----------------------

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #3
      Inte så lätt att den helt enkelt bara biter av sig sin vinterpäls?
      Syrrans kanin gjorde det innan o det blev en ganska stor samling hår faktiskt :P

      //MVH Tulle
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      • peyman
        • May 2002
        • 416

        #4
        tack. Det tror vi också men nu känns det tryggare.

        //P
        Peyman Zehtab-Fard
        Uppsala

        Kommentar

        • Jessi77
          • July 2006
          • 157

          #5
          När kaniner ska få ungar boar dem med en del av sin päls. De kan även vara skendräktiga o då göra samma sak. Så har den nå ställe där den boar o den inte är dräktig låt det ligga kvar så går de över efter ett tag. Tar ni bort pälsen tar hon bara bort mer.. Är det vinter pälsen kan ni ju hjälpa till o rycka bort den (brukar sitta väldigt löst) Hoppas allt går bra!

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Vissa djur rycker av sin egen päls när de mår psykiskt dåligt (ungefär som människor som skär sig i armarna). Är du säker på att h*n inte har utsatts för någon form av stress? För lite stimulans? För nära andra djur som h*n är rädd för? Buller?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Brister???

              Fåglar kan plocka av sig fjädrar när de har brister, kan kaniner göra samma??? Vill kaniner också ha lite kokt skinka eller ägg ibland som hamster eller äter de enbart vegetariskt???
              Något proffs här kanske kan...

              Jag kan inte kaniner så bra men lite extra godbitar till det lilla kala djuret skadar väl aldrig...
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Katharina
                Fåglar kan plocka av sig fjädrar när de har brister, kan kaniner göra samma??? Vill kaniner också ha lite kokt skinka eller ägg ibland som hamster eller äter de enbart vegetariskt???
                Något proffs här kanske kan...

                Jag kan inte kaniner så bra men lite extra godbitar till det lilla kala djuret skadar väl aldrig...
                Hamstrar och kaniner är nästan lika olika som människor och koalabjörnar Medens hamstrar ute i naturen förutom vegetabilier även äter små djur (larver, insekter, m fl) äter kaniner enbart vegetabilier. Det är viktigt att de alltid har tillgång till hö. Färska grönsaker bör ingå i deras kost. Men aldrig kokt skinka eller ägg

                Sen är hamstrar ensamlevande till skillnad från kaniner som är utpräglade flockdjur. Så egentligen är det varken lagligt eller schysst att ha en ensam kanin. Tyvärr så brukar hanar alltid slåss, så det bästa är att ha 2-3 honor tillsammans, eller låta kastrera en hane som kan gå tillsammans med honor eller en annan hane.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Ja, det var som jag trodde...

                  ... jag kan som sagt inte kaniner... men jag hade inget minne av att man brukar ge dem något annat än grönt... Men man kan ju passa på och rå om den då om det mår dåligt...

                  Tristess kan ju vara något också... Eller som sagts tidigare något oros moment...
                  Men jag tror också att han/hon tappar vinterkostymen...
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  Arbetssätt...