Tamråttors färg&teckning - frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesyca
    • July 2006
    • 62

    Tamråttors färg&teckning - frågor

    1. Är alla råttor som har teckningen "Roan" gråa med vit mage & bläs?
    Undrar eftersom jag bara sett gråa...

    2. Jag har en råtta som har teckningen Hooded. Randen på ryggen är lite sned och går inte ända ner till svansroten. Heter det fortfarande Hooded eller Hooded miss marked?

    3. Jag kan inte avgöra vilken färg denna råtta har. Vet ni?
    http://www.every-info.com/hooded - säg till om ni behöver se fler bilder.

    /Jesyca
    Länktips:
    Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
    Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv
  • Matsvin
    • April 2006
    • 254

    #2
    Ursprungligen postat av Jesyca
    1. Är alla råttor som har teckningen "Roan" gråa med vit mage & bläs?
    Undrar eftersom jag bara sett gråa...

    2. Jag har en råtta som har teckningen Hooded. Randen på ryggen är lite sned och går inte ända ner till svansroten. Heter det fortfarande Hooded eller Hooded miss marked?

    3. Jag kan inte avgöra vilken färg denna råtta har. Vet ni?
    http://www.every-info.com/hooded - säg till om ni behöver se fler bilder.

    /Jesyca
    Råttan på fotona på länken är choklad hooded.

    Roan behöver inte ha bläs men har det oftast, en del bleknar med åldern, de allra flesta har vit mage, eller vitt långt upp på sidorna... så att det bara är en rand längs ryggraden med färg...

    Om du skall kalla en råtta mismarked eller ej beror på vad du själv tycker och vilken förening du är med i... Syns det tydligt att det är en hooded så är det en hooded. Är det tveksamt fall men mest liknar hooded så skulle jag kalla den mismarked hooded

    /Matsvin.
    Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

    Kommentar

    • Jesyca
      • July 2006
      • 62

      #3
      Ursprungligen postat av Matsvin
      Råttan på fotona på länken är choklad hooded.

      Roan behöver inte ha bläs men har det oftast, en del bleknar med åldern, de allra flesta har vit mage, eller vitt långt upp på sidorna... så att det bara är en rand längs ryggraden med färg...

      Om du skall kalla en råtta mismarked eller ej beror på vad du själv tycker och vilken förening du är med i... Syns det tydligt att det är en hooded så är det en hooded. Är det tveksamt fall men mest liknar hooded så skulle jag kalla den mismarked hooded

      /Matsvin.
      Tack så mycket för svaren!

      De råttor som är Roan är de alltid vita & gråa (mink)? Eller kan de vara vita & svarta, eller vita & choklad?

      /Jesyca
      Länktips:
      Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
      Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

      Kommentar

      • Matsvin
        • April 2006
        • 254

        #4
        Ursprungligen postat av Jesyca
        Tack så mycket för svaren!

        De råttor som är Roan är de alltid vita & gråa (mink)? Eller kan de vara vita & svarta, eller vita & choklad?

        /Jesyca
        Jag har personligen inte sett roan som varit varken mink eller choklad, alla roan jag har sett har varit svartbaserade, men ej svarta. Det som gör pälsen ljusare är insprängda vita hårstrån vilka gör att färgen ser flammig ut, samt att själva färgen bleknar med åldern...

        Jag har förstås inte sett alla varianter av roan
        Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

        Kommentar

        • Jesyca
          • July 2006
          • 62

          #5
          :

          Ursprungligen postat av Matsvin
          Jag har personligen inte sett roan som varit varken mink eller choklad, alla roan jag har sett har varit svartbaserade, men ej svarta. Det som gör pälsen ljusare är insprängda vita hårstrån vilka gör att färgen ser flammig ut, samt att själva färgen bleknar med åldern...

          Jag har förstås inte sett alla varianter av roan
          På denna bild www.every-info.com/roan syns en roan.

          Den roan-råttan som jag har är -mycket- ljusare än den på bilden.
          Om man tänker färg & teckning, säger man bara att den är en roan? Eller säger man färgen + roan?
          Länktips:
          Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
          Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

          Kommentar

          • Jesyca
            • July 2006
            • 62

            #6
            :

            Ursprungligen postat av Jesyca
            En råtta som på bilden (fast mycket ljusare), är den en Silver Blue Roan?
            Länktips:
            Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
            Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

            Kommentar

            • Matsvin
              • April 2006
              • 254

              #7
              Ursprungligen postat av Jesyca
              På denna bild www.every-info.com/roan syns en roan.

              Den roan-råttan som jag har är -mycket- ljusare än den på bilden.
              Om man tänker färg & teckning, säger man bara att den är en roan? Eller säger man färgen + roan?
              Ser inte ens ut som en roan i mina ögon, liknar med en amerikansk berkshire...
              Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

              Kommentar

              • Jesyca
                • July 2006
                • 62

                #8
                :

                Ursprungligen postat av Matsvin
                Ser inte ens ut som en roan i mina ögon, liknar mer en amerikansk berkshire...
                Jag har lagt in en bild där man ser färgen bättre. www.every-info.com/roan .

                Råttan har vit mage, nos & bläs. ljusare grå på sidorna och något mörkare grå på ryggen. När jag fick råttan var den mörkgrå men nu, efter ca 3 månader, har den blivit mycket ljusare.
                Länktips:
                Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
                Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

                Kommentar

                • Matsvin
                  • April 2006
                  • 254

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jesyca
                  Jag har lagt in en bild där man ser färgen bättre. www.every-info.com/roan .

                  Råttan har vit mage, nos & bläs. ljusare grå på sidorna och något mörkare grå på ryggen. När jag fick råttan var den mörkgrå men nu, efter ca 3 månader, har den blivit mycket ljusare.
                  På den nya bilden liknar färgen den som min egen roan har!! Visst är de söta ?

                  /Matsvin.
                  Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                  Kommentar

                  • Jesyca
                    • July 2006
                    • 62

                    #10
                    :

                    Ursprungligen postat av Matsvin
                    På den nya bilden liknar färgen den som min egen roan har!! Visst är de söta ?

                    /Matsvin.
                    Ja, de är jättesöta! Är din en Silver Blue Roan?

                    /Jesyca
                    Länktips:
                    Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
                    Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

                    Kommentar

                    • TheThing
                      • March 2005
                      • 31

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jesyca
                      1. Är alla råttor som har teckningen "Roan" gråa med vit mage & bläs?
                      Undrar eftersom jag bara sett gråa...

                      2. Jag har en råtta som har teckningen Hooded. Randen på ryggen är lite sned och går inte ända ner till svansroten. Heter det fortfarande Hooded eller Hooded miss marked?

                      3. Jag kan inte avgöra vilken färg denna råtta har. Vet ni?
                      http://www.every-info.com/hooded - säg till om ni behöver se fler bilder.

                      /Jesyca
                      1. Roan (eller husky roan som det heter nu) "ska" ha vit mage och bläs, men i vissa fall är de utan bläs. Mer eller mindre alltid har de någon form av teckning i ansiktet.
                      Anledningen till att de ser gråa ut beror på att roangenen bleker ut teckningen så att de blir ljusare. När de är riktigt små så har de inte hunnit blekas, då ser man lätt vilken färg de har. Med tiden blir det svårare.
                      En annan teckning som bleks är striped roan. Den har en rand på ryggen, medans husky roan även har färg ner på sidorna. Annars ser de ungefär lika ut och fungerar likadant med blekningen.
                      Vissa bleks mer än andra. En del är kritvita strax efter ett års ålder medans andra näst intill behåller sin färg och teckning hela livet.

                      2. Jag skulle säga att råttan är "endast" hooded (hd), eftersom man fortfarande ser lätt vilken teckningen är. Endast när en råttas teckning avviker starkt från standarden bör man använda mismarked (mm), men detta tvistar de lärde om.. vissa anser att så fort råttan inte ser ut enligt standarden så ska mm användas, men då skulle ju var och varannan råtta vara mismarked. Bättre att använda det tillägget när man är osäker på vilken teckningen är, men i ditt fall är det ju inte så.

                      3. Råttan är black. Vissa svarta är av sämre kvalitet så de har lite brunaktig ton. Detta händer när en färg inte är renavlad. Svart kan även rosta, så även om en svart råttas färg är helt perfekt när den är yngre så kan den bli brun och flammig på äldre dagar. Det kan bero på både genetiska faktorer men även lite mer järn i kosten kan snygga till färgen.
                      Kanske att man skulle kunna lägga till untypical (ut) efter färgen, eftersom den är otypisk.

                      Kommentar

                      • Matsvin
                        • April 2006
                        • 254

                        #12
                        Håller inte med om att råttan på bilden är svart, min kompis har haft uppfödning av choklad-råttor och de såg ut som på bilden
                        Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                        Kommentar

                        • Jesyca
                          • July 2006
                          • 62

                          #13
                          :

                          Ursprungligen postat av TheThing
                          2. Jag skulle säga att råttan är "endast" hooded (hd), eftersom man fortfarande ser lätt vilken teckningen är. Endast när en råttas teckning avviker starkt från standarden bör man använda mismarked (mm), men detta tvistar de lärde om.. vissa anser att så fort råttan inte ser ut enligt standarden så ska mm användas, men då skulle ju var och varannan råtta vara mismarked. Bättre att använda det tillägget när man är osäker på vilken teckningen är, men i ditt fall är det ju inte så.

                          3. Råttan är black. Vissa svarta är av sämre kvalitet så de har lite brunaktig ton. Detta händer när en färg inte är renavlad. Svart kan även rosta, så även om en svart råttas färg är helt perfekt när den är yngre så kan den bli brun och flammig på äldre dagar. Det kan bero på både genetiska faktorer men även lite mer järn i kosten kan snygga till färgen.
                          Kanske att man skulle kunna lägga till untypical (ut) efter färgen, eftersom den är otypisk.
                          Man ser tydligt att råttan är en Hooded. Men själva randen ligger inte precis mitt på ryggen, utan mer åt vänster. Sedan försvinner randen i mitten av ryggen och övergår i endast en liten fläck vid svansroten.
                          Men det syns ändå att hon är en Hooded, så hon får vara endast Hooded.

                          Nu blev jag lite osäker om jag skulle bedömma min råtta som en Chokolate eller Black (untypical).
                          När jag kollar på Chokolate råttor på internet tycker jag att min råtta är lite för mörk för att vara en sådan.
                          Så det kanske är som du säger, TheThing, att min råtta är en Black Untypical...
                          Länktips:
                          Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
                          Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

                          Kommentar

                          • Jesyca
                            • July 2006
                            • 62

                            #14
                            :

                            Nu finns en bättre bild på min Hooded råtta.
                            Är färgen en Chokolate eller Black Untypical?
                            every-info.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, every-info.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
                            Länktips:
                            Guppy - Fläckig Pansarmal - Tigerbarb -
                            Ancistrus - Platy - Neontetra - Kopparbarb - Rödräv - Merkurius - Sims 2 Djurliv

                            Kommentar

                            • Radioaktiva Räkor
                              • May 2007
                              • 1760

                              #15
                              Jag tror inte att det är Chocolate... det är rätt ovanligt. Vanligare är dock att det är en Black, men med dålig svärtning.
                              Fast och andra sidan är det nog svårt att kunna avgöra bara på en bild.
                              Skulle nog inte heller kallad en missmarked..

                              //M
                              With a licence to krill!
                              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...