Möss?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emmachokladmal
    • December 2006
    • 89

    Möss?

    Hej jag är på vippen att skaffa en mus. då helst en minimus. någon som har någon erfarenhet av dessa underbart söta små varelser?
    Puss!
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    De lever inte så värst länge och man bör ha en plastbur då de tar sig lätt ur vanliga burar. Man får rengörar rätt ofta, tom varje dag, i buren då de kan lukta jätte illa om dem.
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Amanda321
      • February 2007
      • 587

      #3
      man ska nog ha hälst två st.. om dom börgar bråka kanske det är bäst att ha 1 men det är alltid bäst att ha 1 ellr 2 eller mera
      30 L - 60 L - 150 L
      //Amanda

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Två hanar kan slåss tills den ena stupar. Dessutom kan den ena äta upp den döde, så man får vara berädd på att man kanske kan hitta ett halvätete lik i buren om man har flera möss. Tar man en hona och hane får man vara berädd på att det kommer krylla av ungar. Men ormuppfödare tar gärna emot ungar om det bllir för mycket.

        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

          #5
          minimus vet jag inte vad det är men vanliga möss har jag haft.
          Köp 2 honor för hanarnas urin luktar fruktansvärt mycket.
          / dtoppen /

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            När jag tänker efter så var det år och dar sedan jag såg en minimus, även kallad dansmus, i zooaffärerna. Tycker jag bara ser vanliga vita och fler färgade varianter.
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • Matsvin
              • April 2006
              • 254

              #7
              Minimus och dansmus är INTE samma sak! Dansmus är en mus som har ett medfött balansproblem och snurrar runt när den försöker gå... Dessa är INTE vanliga i handeln!! Ofta är den helt vanliga tammöss som kallas dansmöss i okuniga djuraffärer. Minimus är en förminskad mussort som inte lever lika länge som vanliga möss. Mushanar luktar ofta extermt mycket mer än mushonor, så jag rekommenderar vanliga tammöss, köp gärna från uppfödare!! Det finns en svensk musförening, men uppfödare som föder upp trevliga möss som dessutom är tama redan när man köper dem! http://www.svemus.org/drupal/
              Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

              Kommentar

              • Emmachokladmal
                • December 2006
                • 89

                #8
                Tack!

                Tack så supermycket för all hjälp jag fått!

                det där med att de äter upp varann om båda är hanar visste inte jag alls! det var tur.

                något mer man ska tänka på?

                Kommentar

                • figo
                  • October 2004
                  • 480

                  #9
                  Om en mus i flocken har dött(spelar ingen roll vilket kön det är)äter de andra upp kvarlevorna för att inga rovdjur ska känna lukten.
                  m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

                  Kommentar

                  • Matsvin
                    • April 2006
                    • 254

                    #10
                    Det är inte alls så ofta det händer att möss äter upp döda kamrater. Jo, om man inte ger dem så bra mat, kanske... Mina gör det i alla fall inte!!

                    Ett problem är att folk ofta inte ger mössen tillräckligt bra mat!

                    /Matsvin.
                    Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                    Kommentar

                    • figo
                      • October 2004
                      • 480

                      #11
                      Jo, det är nog rätt så ovanligt i fångenskap men jag syftade på naturen.
                      Och jag håller med om det här med maten. Som basfoder går det bra med parakitblandning Ir en fröblandning som är fettsnål och nyttig. Sen så kan man, eller rättare sagt ska man kompletera med frukt 1 gång om dagen eller varannan dag.
                      m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

                      Kommentar

                      Arbetssätt...