bygga bur...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • polysperma
    • January 2007
    • 550

    bygga bur...

    ngn som har förslag på burbygge till en chilla?
    nicke the man vill ha större bur och självklart får mannen det han ber om, är ju familjens vakt"hund"

    så nu vill jag ha förslag på ngt som tom en dummie som jag kan snickra ihop
    Även den bästa akvarist kan fela
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    #2
    köp en bokhylla och lägg den på rygg.
    bygg sen gångar med pvc-rör mellan hyllplanen. hönsnät ovanpå kan vara att föredra om han ska vara inlåst på natten t ex.

    Kommentar

    • Mamma Mia
      • December 2004
      • 2504

      #3
      IKEAS djupa Ivarhylla har jag använt till ett flertal burbyggen. En undre och en övre hylla och sen pangar man dit nät. På gaveln kan man bygga in en dörr mellan två av tvärslåarna, hur enkelt som helst! Genomskinlig plastfilm eller lack (eller båda) för att fuktsäkra. Jag satte dit en hel träskiva på baksidan, dels som stadga men också mot skräp och drag. Lycka till!
      Always look at the bright side of life

      Kommentar

      • Pumis
        • December 2006
        • 118

        #4
        Hej!

        Jag äger med chinchillor vars bur min kära far har byggt ihop. Nu bor de i en JÄTTE bur (1,20 cm bred, 3 meter lång och 2,40 cm hög!) Men innan det så bodde de i en mycket fin hopsnickrad bur... Som jag nu skall sälja

        Gå in på min zoon och se bilder på nya respektive "gamla" buren. (Klicka på bilder & säljes så finns de bilder där)

        Pumis, sannerligen fiskbesatt från topp till tå!

        Kommentar

        • polysperma
          • January 2007
          • 550

          #5
          tack för alla förslag
          vad har ni för "mask" storlek på hönsnätet?

          tyvärr väääldigt långt till gbg annars hade jag norpat den på stört
          Även den bästa akvarist kan fela

          Kommentar

          • Mamma Mia
            • December 2004
            • 2504

            #6
            Kycklingnät eller mindre, så att ingen kroppsdel kan fastna.
            Always look at the bright side of life

            Kommentar

            • polysperma
              • January 2007
              • 550

              #7
              får ta en dag och åka iväg och känna på näten så det inte blir ngt elakt som skär in i hans tassar.
              blir nog garderob som det sågas ut ett mega hål i, nät på utsidan av hålet och en trälist runt.
              ska bara hitta en billig garderob å sen ska cirkelsågen varvas....
              Även den bästa akvarist kan fela

              Kommentar

              • Pumis
                • December 2006
                • 118

                #8
                Inne burens nät köpte vi på Jula.. 10 meter för 199:- tror jag.. var iallafall väldigt bra. Nätet till utevoljären är lite smalare och är till mer för finkar och andra små fåglar.. det köpte vi på Harald Nyborg! Jätte billigt och bra.. se bara till så att Chinchillan inte får in tänderna imellan maskorna.. så att den kan fastna. Hönsnät kan ibland har jag hört vara lite för lätt att bita upp och fastna i, men det kan la allt nät egentligen! Så det är nog en smaksak.
                Lycka till iallafall!
                Pumis, sannerligen fiskbesatt från topp till tå!

                Kommentar

                • polysperma
                  • January 2007
                  • 550

                  #9
                  faaaaaaast har ju en bur åt han nu med oooooootroligt lappad botten. (den kvaddades i en flytt) borde ju faktiskt gå att använda dom gallren istället för nät.... på så sätt så riskerar man inte att hitta chillan hängandes i tänderna eller ngt.... räcker med att han fasnade i hö facket första natten i buren för 7 år sen...
                  hade vi vaknat ngn timme senare så hade han garanterat gnagat av sej benet
                  hela chillan satt fastklämd i facket och ena bakbenet var fast kilat i gallret så han hade börjat gnagga desperat för att komma loss.
                  självklart ringde jag zoo där buren var såld men dom annsåg att den inte var farlig så vi klämde in facket å satt ihop med en hel drös buntband.
                  men det gick bra, han är lite stel i benet vid väder ombyten men annars är han tipp topp men som sagt så gick botten i buren åt fanders å har letat som en galning efter en ny men dom måtten finns inte längre tydligen och att det blir mer yta är ju aldrig fel
                  Även den bästa akvarist kan fela

                  Kommentar

                  Arbetssätt...