könsbestämning kanin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mejran
    • February 2007
    • 1

    könsbestämning kanin

    Jag har problem med att bestämma kön på våra kaninungar (7 v gamla). Hur gamla ska de vara för att man lättare ska se? När kan man tex se att hanarna har en liten snopp? Eller finns det något annat bra sätt? Tycker jag ser en viss skillnad på dem men vet ändå inte vem som är vad.
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #2
    Vänd dem så de ligger på rygg i ditt knä. Tryck försiktigt vid könsöppningen. På en hane glider det då fram en snopp!
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • Blissan
      • March 2006
      • 151

      #3
      Problemet med att könsbestämma kaninungar är att det "glider fram" något på honorna också! Skillnaden är att på hanen är öppningen regelbundet rund,en prick liksom, medans honans öppning är något vidare och oregelbunden(sned öppning??). Helt hopplöst att beskriva detta i skrift faktiskt Det kan vara väldigt lika varandra,särskilt för ett lite ovant öga.
      Vid 7 veckors ålder så ska det gå bra att se skillnad.
      Jämför ungarna med varandra.
      Lycka till!
      Senast redigerad av Blissan; 22 February 2007, 21:06.

      Kommentar

      • Amanda321
        • February 2007
        • 587

        #4
        det ska vara två "pungar" på hanarna okså! det kan inte honorna ha! om honorna har det så är dom igentligen hanar
        30 L - 60 L - 150 L
        //Amanda

        Kommentar

        • Blissan
          • March 2006
          • 151

          #5
          Små kaninungar = Ingen synlig pung.

          Kommentar

          • Amanda321
            • February 2007
            • 587

            #6
            konstigt det har alltid mina!! :S_S
            30 L - 60 L - 150 L
            //Amanda

            Kommentar

            • Emman
              • March 2007
              • 213

              #7
              vad är det för kaninras det gäller? på större raser syns det tidigare medans det på tex hermelin är knepigare i början men på en 7 veckors unge skall det inte vara något problem.
              du gör som sagt ovan och trycker och pillar lite vid könet tills det "viker ut sig" på hanen skall man då se en liten snopp som ser ut som ett jämt rör som är tjockare vid basen och avsmalnar jämt uppåt.
              på honan kommer det oxå ut en snoppliknande del men detta är inte ett jämt rör utan är mer som ett ihopprullat blad med en skåra på nedersidan. du skall även kunna se två tydliga blodkärl. ett i vardera "blygdläpp" .dessa brukar jag titta efter då det på både honor och hanar kan ta lite tid innan könen viker ut sig ordentligt.
              lycka till
              100L asien projekt

              Kommentar

              Arbetssätt...